וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות לקראת דוח התעסוקה: "בטווח הארוך אני פסימי"

משה גולן

4.1.2013 / 11:22

היום יפורסם דוח התעסוקה לחודש דצמבר. הצפי מצביע על קצב יצירת משרות חודשי של 150 אלף. הכלכלן יאן האציוס: "סבור שהצמיחה ברבעון הראשון של 2013 תהיה איטית מהצפוי"

בעוד חברי ה'פד' חלוקים בדעתם לגבי המשך תוכניות ההקלה הכמותית, נשאלת השאלה האם דוח התעסוקה שיפורסם היום יסייע להם להחליט האם להפסיק את תוכנית רכישות האג"ח? או שמא הכלכלה האמריקאית המתאוששת זקוקה לחיזוקים נוספים?

לפי קונצנזוס האנליסטים, דוח התעסוקה צפוי להצביע על קצב יצירת משרות של 150 אלף בדצמבר, לאחר שבנובמבר נוספו למשק האמריקני כ-146 אלף משרות. שיעור האבטלה, שיפורסם במקביל, צפוי להיוותר על כנו ברמה של 7.7% (שנתי).

נשיא ארצות הברית ברק אובמה. וושינגטון, דצמבר 2012. Chip Somodevilla, GettyImages
הכלכלה האמריקאית זקוקה לחיזוקים נוספים? אובמה./GettyImages, Chip Somodevilla

אתמול פורסם "מתאבן" בדמות סקר ה-ADP, הבוחן את קצב יצירת המשרות במגזר הפרטי, (ללא סקטור החקלאות) שהיכה את התחזיות והצביע על יצירה של 215 אלף משרות. האנליסטים ציפו ליצירה של כ-140 אלף משרות בלבד.

כאמור, אמש חשפו פרוטוקולי הריבית לחודש דצמבר, מחלוקת חריפה בין חברי ועדת השוק הפתוח בכל הנוגע לתוכניות ההקלה הכמותית במסגרתן מזרים הפד לשווקים יותר מ-85 מיליארד דולר בכל חודש. (באמצעות רכישת אג"ח ממשלתיות ואג"ח מגובות משכנתאות)מספר חברי 'פד' סוברים כי יש להאט או להפסיק לחלוטין את רכישות האג"ח בעוד מספר חודשים, בשל הטענה כי הכלכלה כבר לא זקוקה לסיעו חיצוני ובשל החשש שהם יזיקו לכלכלה.

אולם, נשאלת השאלה האם מגמת השיפור בשוק התעסוקה תימשך? כלכלנים רבים מזהירים שהעלייה בקצב יצירת המשרות היא זמנית בלבד ונובעת מההשפעות של סופת ההוריקן "סנדי". הכלכלנים מזהירים כי צפוי קיפאון בשוק העבודה בחודשים הקרובים, בשל ההשפעות השליליות של הסכם הצוק הפיסקלי, בעיקרו העלאות המסים. בנוסף, בקרוב יחל המו"מ בוושינגטון לגבי העלאת תקרת החוב.

לפי הערכות בשוק, המחוקקים בארה"ב יהיו חייבים להוציא לפועל שורה של קיצוצים רוחביים, כאלו ואחרים, במטרה להפחית את הגירעון העצום של המדינה, העומד על 16.4 טריליון דולר.

"המצב בשוק העבודה אומנם השתפר, אך אני עדיין סבור שהצמיחה ברבעון הראשון של 2013 תהיה איטית מהצפוי, בשל ההשפעות של העלאת המסים על הצריכה הפרטית ושוק התעסוקה", אומר יאן האציוס, כלכלן בגולדמן זאקס. "בטווח הארוך אני יותר פסימי לגבי שוק העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully