וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא הזמן להרפתקאות כלכליות

ד"ר חנה מוריאל-סיטבון

10.1.2013 / 11:20

כלכלת ישראל אינה נמצאת במצב האידיאלי אך הממשלה הצליחה להישאר עם הראש מעל המים בתקופת משבר עולמי. ד"ר חנה מוריאל סיטבון סבורה שאסור להעביר את המושכות לחסרי ניסיון

כולם מסכימים שכלכלת ישראל לא נמצאת כיום במצב אידאלי. הבחירות הגיעו לפתחנו בגלל הקיצוצים הדרסטיים שיידרשו להתבצע בתקציב המדינה. מעמד הביניים ממשיך להישחק בגלל יוקר המחיה מחד, וחלוקת נטל לא פרופרציונלית בין אוכלוסיות שונות בחברה מאידך. מחירי הדיור ממשיכים להיות גבוהים, על אף הצהרות ותוכניות להורידם.

אין אלטרנטיבה

הנגיד, בכנס השנתי של חטיבת המחקר של בנק ישראל, לפני כשבוע, הצביע גם הוא על בעיות בכלכלת ישראל, כמו למשל: הכנסות הממשלה החזויות לשנת 2013 צפויות להיות נמוכות ממגבלת ההוצאות, ולכן הממשלה תצטרך לסגור פער של יותר מ-12 מיליארד ב-2013, ועוד לא דיברנו על השלכות של מבצע עמוד ענן על ההוצאות. ההנהגה הכלכלית שתיבחר בבחירות הקרובות תצטרך לטפל בכל מגוון בעיות אלו שבחלקן נובעות בגלל בעיות במבנה הכלכלה הישראלית, ובחלקן הן השפעות של המצב הכלכלי העולמי.

דמיינו לרגע שפורצת מגיפת ענק, וכולם סביבכם נדבקים. התקשורת גועשת, המערכת הרפואית כמעט קורסת, ובכל רגע נדבקים עוד במגיפה הקטלנית. איתרע מזלכם, והרופא שלכם מספר שהוא יודע לתת טיפול שימנע מכם הידבקות בנגיף האיום. "תסבלו מתופעות לוואי, אבל העיקר, לא תדבקו", הוא יסביר לכם וינסה לשכנע. מנגד, רופא אחר יבטיח הרים וגבעות ויטען ש"לא רק שאמנע מכם הידבקות במחלה, אלא אוכל למנוע מכם את תופעות הלוואי, ולגרום לכך שתהיו בריאים וחסונים לאורך שנים". אגב, "הרופא המבטיח", הוא רופא חדש, שמעולם לא ריפא את המחלה, ומעולם לא היו לו פציינטים אחרים. הנענה להצעתו, הוא גם הפציינט הראשון שלו.

האם הייתם מחליפים את הטיפול הבטוח של הרופא שלכם בהרפתקה רפואית עם הרופא המבטיח והחדש, או שדווקא בתקופה של סכנה בריאותית הייתם דובקים ברופא המוכר שהוכיח את עצמו עד עתה? באותה מידה, האם הייתם מפקידים ניהול של חברה של מאות ואף אלפי אנשים, עם מחזור שנתי של מאות מליונים, בידיו של אדם שמעולם לא עסק בניהול חברות? התשובה היא ברורה. אותה תשובה רלוונטית גם במקרה של כלכלת ישראל.

המגיפה הכלכלית העולמית שהעולם מתמודד איתה השנים האחרונות, לא רק שהיא לא נפתרת, אלא שהיא הולכת ומתפשטת למדינות שונות. היא התחילה בארה"ב, עברה למדינות האירו החלשות יותר, ולאט לאט נוגסת גם במדינות החזקות יותר, כמו צרפת ואפילו גרמניה, וגם שאר העולם סובל מתופעותיה
.
ההנהגה הכלכלית של ישראל בשנים האחרונות, הצליחה להשאיר את כלכלת ישראל 'בריאה' יחסית, למרות האתגרים הכלכליים שעמדו ועדיין עומדים בפתחה. כמו למשל, עיקר הייצוא הישראלי – היה באופן מסורתי לארה"ב ולגוש היורו. בשנים האחרונות ישנה תופעה של עליה ביצוא לסין, הודו, וברזיל, כתחליף ליצוא לאירופה שנפגע.

במקביל, מדינת ישראל גם מתמודדת עם ההשלכות הכלכליות "נאביב הערבי". יעיד על כך הגידול המהותי בעלויות חברת החשמל, שנאלצה לעבור לשימוש בדלק במקום אספקת הגז המצרי שנפגעה. למרות כל הקשיים, כלכלת ישראל הצליחה להישאר 'מעל למים' ולהציג נתוני צמיחה של כ-3%. אפילו הגירעון התקציבי שבגינו נתניהו החליט לצאת לבחירות – עדיין נמצא בשליטה, ובעזרת מס' צעדים הכרחיים- ניתן יהיה לכסותו.

בנוסף, יש להסתכל על האלטרנטיבות המוצעות לנו, לאזרחי ישראל, להנהגה הכלכלית הנוכחית. האם למועמדים יש ניסיון בכלכלה, בהובלה של מהלכי מאקרו, ובניהול בכלל? גם אם אין להם ניסיון ברמת המאקרו – מדינה: האם המועמדים התמודדו עם אתגרים של ניהול חברה, ניהול חברה בתקופת משבר, ניהול תקציב מוגבל, פיטורי עובדים, ועוד...?

למרות הביקורת שישנה אצל חלקנו על ההנהגה הכלכלית הנוכחית, זו עלולה להיות טעות חמורה, שיכולה להפוך גם לבכיה לדורות, מצד אזרחי ישראל להחליף הנהגה כלכלית שהוכיחה שהיא יכולה להחזיק את כלכלת ישראל עם 'ראש מעל המים הסוערים', בהנהגה כלכלית חדשה – שמעולם לא התנסתה בהנהגת כלכלה של מדינה, ובפרט בהובלת כלכלה בזמנים של משבר עולמי קשה.

הכותבת היא ד"ר לכלכלה, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומימון בקבוצת פ.ק

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully