וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כדאי להתפיל מים?

גדעון ברומברג

10.1.2013 / 13:16

משק המים הישראלי הולך ומסתמך יותר ויותר על התפלת מים. גדעון ברומברג סובר כי הנזק שגורם התהליך אינו מצדיק בהכרח את המהלך הזה

בראשון לינואר מחיר המים לשימוש בייתי עלה שוב. המחיר עבור מטר קוב, כולל עלות הטיפול בשפכים הוא כעת 9.1 שקלים עבור התעריף הנמוך (עד 3.5 מטר קוב לנפש בחודש) ו-14.64 שקלים עבור מטר קוב של שימוש נוסף.

שכן שלי הגיב בתסכול: "אבל בורכנו בהתחלה כל כך טובה של החורף. כשיורדים יותר גשמים מחירי המים לא אמורים לרדת?"

מי מרוויח ומי משלם?

זו הבעיה – מדיניות משק המים של ממשלת ישראל יצרה נתק מוחלט בין הביקוש להיצע. הממשלה החליטה לא להסתמך על כמות המים הטבעית באזורנו, אלא לייצר מים באמצעות התפלת מי ים. באזור שבו יש תקופות בצורת תכופות וארוכות התפלת מי ים היא הגיונית. השאלה היא, עד כמה אנחנו יכולים להתנתק מכמות המים הטבעית, מי מרוויח ומי משלם את המחיר. העלייה במחירי המים לשימוש בייתי היא תוצאה ישירה של הגדלת נפח ההתפלה.

עד סוף השנה ישראל אמורה להתפיל יותר מ-300 מלמ"ק לשנה. התוכניות הנוכחיות הן להתפיל כ-750 מלמ"ק לשנה עד 2020, כאשר ישנן קריאות בממשלה להעלות את יעד ההתפלה לכמיליארד קוב לשנה. בישראל נצרכים כ-700 מלמ"ק לשימוש בייתי, כך שכיום אנחנו מתפילים מים בכמות השווה לכחצי מכמות זו ובעתיד, במידה ותוכניות הממשלה להרחבת היקף ההתפלה ימומשו, נוכל להסתדר לגמרי ללא מי גשמים. האם כדאי לנו?

להתפלת מי ים יש השפעה משמעותית על הטבע ובפועל, לתהליך ההתפלה יש השפעות מזיקות מאד. התהליך דורש אנרגיה רבה – מגדיל את צריכת האנרגיה ב-10%, מצריך שריפת דלקים מחצביים שגורמת לזיהום אויר ותורמת לשינוי האקלים (שגורם לירידה בכמות הגשמים). גם התמלחות שנפלטות ממתקני ההתפלה מזהמות את הים והחופים שלנו.

מי מרוויח? בניית מתקני ההתפלה אינה נעשית על ידי רשות ממשלתית, אלא על ידי הסקטור הפרטי בהסכמי Built Operate and Transfer (BOT). אותם טייקונים ששולטים כבר בחלקים גדולים כל כך של הכלכלה הם אלו ששולטים גם במתקני ההתפלה. הם בונים את מתקני ההתפלה ומסתמכים על ההבטחה של הממשלה לקנות את המים שהם יתפילו במחיר קבוע, ללא קשר לשום פרמטר רלוונטי כגון כמות הגשמים ופרמטרים כלכליים אחרים.

מי משלם? אנחנו! רק לפני שני קייצים רשות המים פרסמה – 'חיסכו מים עכשיו, אבל בעתיד לא תצטרכו בגלל ההתפלה.' בקיץ האחרון, עם העלייה בייצור מים מותפלים כבר כמעט ולא היו פרסומים הקוראים לחסכון מטעם רשות המים. עידוד חסכון במים וקידום שימוש חוזר במים אפורים שיכולים להפחית את חשבונות המים שלנו בחצי, הם כבר לא אינטרס של רשות המים שהבטיחה לטייקונים לקנות את כל המים המותפלים, גם כאשר הכנרת תתמלא שוב, כפי שצפוי השנה.

גדעון ברומברג הוא המנכ"ל הישראלי של ארגון ידידי כדור הארץ המזרח התיכון

  • עוד באותו נושא:
  • התפלת מים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully