וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקיפות תמנע העלמת מסים

10.1.2013 / 14:01

רבים מעלימים הכנסות מהמדינה מכיוון שהמעשה משתלם להם. שחף מזין סבור כי מעבר לשיטת הדיווח האמריקאית תגביר את השקיפות ותקטין את היקף התופעה

דמיינו סיטואציה: טכנאי המקררים סיים את עבודתו והחזיר את המקרר הביתי שלכם לתפקודו התקין. לאחר שסידר את הכלים בארגז וסיים להסביר את מהות התקלה שתיקן, עוברים לשלב התשלום. "בעיקרון על תיקון כזה אני לוקח 400, אפילו 450" אומר הטכנאי, "אבל אם יש עליך מזומן תביא 350 וסגרנו". מחשבה קצרה מביאה אותך במהירות למסקנה ששטר של 50 שקלים שווה לך יותר מחשבונית ואתם סוגרים עסקה. כל עסקה שנחתמת באופן שכזה עולה לקופת המדינה את שיעור המע"מ על העסקה ואם העוסק רווחי אזי נלקח מקופת המדינה גם שיעור מס ההכנסה השולי מהעסקה.

עסקאות שכאלו נסגרות מידי יום. לפקידי מע"מ ומס הכנסה אין יכולת אמיתית לאכוף את תנאי הדיווח למעט בדיקות אקראיות של דוחות שנתיים, או ביצוע עסקה עם לקוח שהינו סמוי של רשויות המס. כל עוד לא יהיה למישהו מהצדדים אינטרס לדווח על העסקה, יהיו רבים שייקחו את הסיכון. את החורים בקופה הציבורית יסתמו בפקקים עשויים ממסים על מעמד הביניים.

אם הסיטואציה מלמעלה הייתה מתרחשת בבית אמריקאי רוב הסיכויים שהחלטת הלקוח הייתה הפוכה. הלקוח היה דורש חשבונית, ולמעשה רוב הסיכויים שהטכנאי כלל לא היה מציע את חלופת הבלי חשבונית. אין זה משום שהאמריקאים עם הגון ומוסרי יותר מאיתנו, זה פשוט בגלל שלא משתלם להם כלכלית לבצע את העבירה הזו. המנגנון האמריקאי עובד בדומה למערכת בה נמצאים העצמאים בישראל, בסוף השנה מדווח כל פרט על כל הכנסותיו וכל הוצאותיו המוכרות, על ההפרש שהוא הרווח משולם המס. כאשר המנגנון עובד באופן הזה יש לפרט אינטרס מובהק לדרוש חשבונית, הוא זקוק להוכחת ההוצאה על מנת שיוכל לקזז זאת מתשלום המס שלו. בדיוק כפי שעצמאי הרוכש שירות או רכוש עבור העסק שלו לא יוותר על החשבונית, אחרת לא יוכל לקזז את ההוצאה מהדיווח למס הכנסה.

מעמד הביניים מרוויח

החלה של מנגנון דיווח אישי ושקוף תאפשר למעמד הביניים לשדרג את מצבו. למה דווקא למעמד הביניים? ובכן, עבור העשירונים התחתונים לא צפוי להשתנות כמעט דבר, שכן עשירונים אלו אינם משלמים מס הכנסה בין כה וכה. עשירוני הביניים ומעלה, אלו המשלמים מס על ההכנסה, יוכלו לקזז הוצאות מסוימות מהכנסתם ובעצם כך להפחית את נטל המס. ישתלם לדרוש חשבונית עבור תיקון המקרר או עבור הוצאות המטפלת והגנן ולוותר על הרווח הגלום בעסקה לא מדווחת, במידה ויחסך סכום דומה או גבוה יותר בעזרת הצגת החשבונית. החלת המודל הזה תגרום לגביית מיסים מעשירונים אלו לרדת, ובמקביל ייגבה יותר מס מאלו הנוהגים להעלים אותו מרשויות המס על ידי דיווחי חסר של הכנסות. אליה וקוץ בה, על מנת לקזז הוצאות יש לדווח על ההכנסות כדי שהדוח יהיה מתואם למצבו הכלכלי של המדווח. כלומר מי שנוהג כיום כחוק יוכל רק להרוויח מכך, עבור מי שלא זו כנראה בשורה מאוד רעה.

למה זה לא יקרה.

מדובר כאן למעשה בהזזה של חלק מסוים מנטל המס ממקור אחד שהוא השכירים שעד עתה המס על השתכרותם מנוכה במקור, למקור אחר שהוא העוסקים שאינם מדווחים, אלו שמרוויחים בשחור. ולמה שזה לא יקרה? הסתכלו מסביב, על נבחרי הציבור ועל מקבלי ההחלטות וזכרו ששקיפות טובה רק למי שאין לו מה להסתיר. עכשיו ברור למה?

שחף מזין, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • מסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully