וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לוותר על חשמל חינם? זה כמו לוותר מראש על ירושלים"

עמירם ברקת, שי ניב

10.1.2013 / 19:26

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל בראיון מיוחד ל"גלובס". על השכר הגבוה בחברה: "הנהג הזה שמרוויח מעל ל-40 אלף שקל בחודש עובד במשמרות מסביב לשעון"

מיקו צרפתי לא יכול היה לבקש תזמון טוב יותר לראיון הזה. היו"ר הוותיק והפיקח של ועד עובדי חברת החשמל קיפץ אמש (ד') בין הצוותים שנקראו לטפל בתקלות, שרק הלכו והתגברו עם העוצמה של הרוח אל מול הידלדלות הרזרבות בתחנות הכוח. בנקודה הזאת מספיק להזכיר את דוח הממונה על השכר שפורסם בתחילת השבוע, וצרפתי יורה לכל הכיוונים.

"הנהג הזה שמרוויח מעל ל-40 אלף שקל בחודש עובד במשמרות מסביב לשעון, ואם הוא לא היה עובד ככה היו צריכים להעסיק שלושה קבלנים שונים במקומו", הוא מסביר. "אני שומע את כל האמירות האלה שמגיעות גם משר התשתיות וגם מיו"ר הדירקטוריון שלנו, יפתח רון-טל, שמבלבל את המוח על הטבת החשמל שלנו. אני חוזר ואומר, חברת החשמל היא חברה עתירת הון ורוב ההוצאה שלה זה על דלקים. הוצאת השכר היא מזערית ביחס לשאר העלויות. גם אם תפטר את כל עובדי החברה לא תפתור את הבעיות הפיננסיות ולא תוזיל את מחירי החשמל - ואלה עובדות".

"אם תפגע בשכר לא תקבל עובדים מסורים וטובים כפי שישנם היום. אם תעסיק עובדים זולים לא תהיה להם את רמת ההזדהות והמוטיבציה הגבוהה שיש היום לעובדים, ובסוף זה יעלה הרבה יותר ביוקר. הציבור רואה הרבה פעמים את הפקיד שלנו במשרד ולא מבין את רמת המקצועיות שנדרשת כדי לספק חשמל למדינת ישראל. אנחנו עובדים כמו משוגעים עם רזרבות 'על הקשקש', ובשיא הכנות אני אומר - יש עכשיו חשמל רק בזכות עובדי חברת החשמל שמטפלים בעשרות כבלים קרועים ועצים שנעקרו מהסערה. אני נמצא פה עכשיו עם צוות שעובד כבר מעל ל-12 שעות ברציפות והם נותנים את הנשמה. אתם חושבים שהחבר'ה באוצר יצטרפו אלינו כדי לראות איך אנחנו עובדים? הנקניקים האלה?".

טוב, לפי דוח השכר משלמים לכם יפה מאוד בשביל שתתנו את הנשמה, לא?

"קודם כל בדוח השכר האחרון בטח שמתם לב שאנחנו לא בשיא הרשימה. אתם שואלים אם יש לאן לשאוף? כן, יש לאן לשאוף. אבל, אני בתפיסת עולמי סבור שאנשים צריכים לרצות עבור עצמם את התנאים שלנו במקום לבקר אותנו. אני אומר אל תהיו טיפשים, בואו תלמדו ממני ותקדמו את עצמכם. אני מאחל לכל אחד להיות כמו עובד חברת החשמל, אבל לצערי אצלנו מה שגובר זו הקנאה".

"הציבור ישלם יותר"

עם כל הכבוד למה שיכולים ללמוד ממך, לא לכולם יש שאלטר כמו שיש לך.

"תזכיר לי מתי הורדנו בפעם האחרונה את השאלטר. תדעו לכם שאנחנו נמצאים תחת מתקפה סיסטמתית של הרגולטור ושל משרד האוצר בפרט, בגלל מדיניות מטומטמת לחלוטין של ממשלה שרוצה להעביר את החברה לגורמים פרטיים, למרות שהוכחנו באמצעות מומחים שהציבור ישלם יותר. אבל אמרתי להם בסדר, אני זורם אתכם, ממילא הציבור לא מאמין שאני פועל לטובתו. אני אומר לכם - אין פה שום עניין של שאלטר.

"הלחצים הקיימים על החברה הם כאלה שמספיק שעובד היה נותן רק מאה אחוז ולא יותר, והמדינה הייתה משותקת בגלל המערכת שקרסה. אבל אנחנו נותנים מעל ומעבר. מתי שמעתם על עיצומים שפגעו במדינה? אגב, זה יכול לקרות, כי אם לא יימצא פתרון לחברה הזאת אני לא אוכל להחזיק יותר את המערכת כי היא נמצאת בקצה גבול היכולת שלה. ואני מצטער על הפאתוס, אבל אני לא יכול להילחם בתעמולה של האוצר, אפילו שיש לי את היועץ הכי טוב בארץ".

לדבר על תחרות זו תעמולה? הציבור לא ירוויח מעוד יצרנים פרטיים?

"הבעיה היא שאף אחד לא רוצה לגעת באמת - שהחברה הזאת מיובשת וגורמים לה נזק מכיוון שלא משקיעים בתשתיות ובאחזקה. הציבור משלם את זה. תוריד לי חצי מהשכר, בסדר, הציבור לא ירוויח מזה כלום. לעומת זאת, הרווח שהיצרן הפרטי ייקח לעצמו יהיה גדול פי מאה מהשכר של כל עובדי החברה. הוא צריך להחזיר את ההון שהשקיע, אז הציבור ישלם כפול. אני מעדיף שיפרנסו 12 אלף משפחות בכבוד, מאשר שכמה טייקונים יסחטו את המדינה, וזה מה שקרה בעולם".

ליצרנים הפרטיים יש סיבה לחשוש ממך?

"אם לא יפתרו את הסוגיות של חברת החשמל, אף יצרן פרטי לא יקבל אפילו מגה-ואט אחד. אין סיכוי שזה יקרה אם לא יגיעו להסדר עם החברה. אנחנו לא ניתן להם לעשוק, וכבר היום הם הולכים לעשות מיליארדים. על חשבון מי הם עושים את זה? על חשבון הציבור ועל חשבון חברת החשמל. אם תיתן ליצרנים הפרטיים את כל החשמל, איך נחזיר 70 מיליארד שקל חובות? נותנים ליצרנים הפרטיים את כל השמנת וחברת החשמל עוד צריכה לסבסד אותם. מי המציא את הטמטום הזה?".

"הסבלנות בסוף תפקע"

למה לא ויתרת עד היום על הטבת החשמל, אפילו תמורת הטבה אחרת?

הטבת החשמל היא לא טאבו מבחינתנו, אבל לוותר עליה מראש? כשאתה מנהל מו"מ מול הפלסטינים יש סמל שנקרא ירושלים. אז אמנם אני לא בצד הימני של המפה הפוליטית, אבל אני לא מוכן שראש הממשלה יוותר בעניין הזה מראש. מה שהוא יעשה בהמשך המו"מ זה דבר אחר. מי המטומטם שיוותר מראש על הסמל הזה של החשמל? תראו לי עוד קבוצה של עובדים שתוותר על הטבה מסוימת, ותאמינו לי שיש מספיק הטבות".

אבל אתה יודע ששונאים אתכם בגלל החשמל בחינם. לא עדיף להיות חכם מאשר צודק?

"אתם חושבים שאני לא יודע מה הציבור חושב? אבל לך תילחם במכונת התעמולה וההסתה שקיימת נגדנו. מספיק שיגידו 'חשמל חינם', וזה יותר גרוע מעובדים שנוטשים בתי חולים. תראו איך התנפלו עלינו בנושא הערבויות ואמרו בואו ניקח מהכסף שיועד לפנסיה. עכשיו תיזכרו מנגד איך ריחמו על עובדי 'מעריב' שנזרקו בלי פנסיה. זה דומה לשנאה למכבי ת"א - כל מה שהוא חזק, יש כלפיו קנאה ושנאה.

"אני לא אשכח את פיני גרוב, איש הוועד של 'אתא' בימים שהייתי ילד. איך שנאו אותו כי השבית את החברה, ואיך כולם אהבו אותו כשסגרו את החברה והוא בכה משברון לב. אני מעדיף להיות חזק ושלא יאהבו אותי, מאשר שיאהבו אותי ואהיה מרמס לרגלי הקפיטליזם החזירי. אז אני אומר 'ראבק', אני סומך על כוחי ויש מאחורי צבא של אנשים ראויים ונהדרים ואני מתכוון לשמור עליהם".

מה אתה מקווה להשיג במסגרת הרפורמה בחשמל?

"יש כבר מתווה מוסכם שכולל תחרות בחלק של הייצור, וגופים נפרדים שינהלו את התחרות ויקבעו את האסטרטגיה. התנאי שלי היה ששומרים על חברת החשמל כגורם דומיננטי ואפילו הצעתי בעצמי לייעל אותה מבפנים. אבל, אם יש משהו שאני עומד להילחם עליו במסגרת הרפורמה זה שיפור השכר הפנסיוני. בעיני, הבעיה האמיתית בחברה הישראלית היא הפנסיה, ועל זה לא אוותר לאף אחד. הפנסיה שלנו מחושבת לפי 40% מהשכר הכולל, כלומר שכר היסוד נמוך וכל השאר זה תוספות. הבעיה היא שאין היום שום גורם במשרד האוצר שיקבל החלטות ויסגור עניינים. כל מה שישקיעו בדבר הזה הוא כלום לעומת מה שיצטרכו לשלם עת הקטסטרופה תתרגש על החברה".

אתה מדבר על זה שאין מי שיקבל החלטות, אבל הבעיה היא בעצם המיליארדים שאתה דורש לא?

"לא יעזור, הדברים האלה יעלו הרבה מאוד כסף. בזמנו הבטיחו לי מעל ל-10 מיליארד שקל כדי לסגור עניין. השנה הייתה 2006, אז עכשיו לכו תחפשו מי ישב שם אז. אני אומר היום: רוצים רפורמה? 'תפאדל', יש פרטנרים".

היו בקרב העובדים קולות שטענו כי עליך להיות מיליטנטי יותר כדי להביא הישגים כמו שהביאו עובדי הרכבת. יכול להיות שהלחץ עוד ישפיע עליך?

"יש לחצים, אבל לשמחתי הרבה עובדי חברת החשמל נתנו בי אמון מכל זווית אפשרית. הם מאמינים בדרך שלי ויודעים שגם לי יש גבולות אדומים, ואם צריך - אני אשכב על הגדר בשבילם ואלחם. אמנם אני יותר מתון ויותר 'מדיני' מאשר מיליטנטי, אבל יש גבול לכל דבר והסבלנות בסוף תפקע. החברה מתוחה, היא בקצה גבול היכולת שלה, תבינו. אני חושש מקריסת החברה ומי שתשלם את המחיר היא מדינת ישראל. אף אחד לא מאמין לי, כי נוח יותר להאמין לדיבורים על תחרות".

מהאוצר נמסר בתגובה: "אנו מקווים שגם ארגון העובדים יתייחס לנושא הרפורמה באותה מידה של רצינות ומחויבות של הממשלה, בכדי להביא למימוש הרפורמה שכה דרושה לחברה ולמשק האנרגיה בישראל".

האיום הגדול: יצרני החשמל הפרטיים

כשצרפתי אומר שהוא רוצה רפורמה אפשר להאמין לו. צרפתי משוכנע שהרפורמה תגיע בסוף, אבל בינתיים הזמן אינו פועל לטובתו. האיום הגדול ביותר שעומד לנגד עיניו הם יצרני החשמל הפרטיים. אחרי שנים של עיכובים, תחנות הכוח הפרטיות ייכנסו לפעולה ויכרסמו במונופול הייצור של חברת החשמל.

תחנת OPC של החברה לישראל תתחיל לפעול כבר בחודשים הקרובים, ועד סוף השנה תפעל גם תחנה נוספת של דוראד. בדרך כבר נמצאות דליה אנרגיות ויצרני החשמל הסולארי שהולכים והופכים לגורם ייצור שאי אפשר יותר לזלזל בו. בעוד שלוש שנים מהיום, קרוב ל-20 אחוז מהחשמל במדינה יופק על ידי הסקטור הפרטי, לעומת פחות מ-5 אחוז כיום.

במסגרת הרפורמה מתוכננת הכפלת השיעור הזה ל-40 אחוז באמצעות מכירת תחנות כוח של חברת החשמל. התוכנית של צרפתי היא שהעובדים יהיו שותפים בבעלות בתחנות האלה באמצעות קרן הפנסיה שלהם שיושבת על 23 מיליארד שקל - כך שהרפורמה מבחינתו היא גם הזדמנות עסקית.

הלחץ לסגור רפורמה מגיע גם מתוך שורות העובדים הוותיקים בחברה. מדיניות הייבוש של האוצר הביאה לכך שהגיל הממוצע של עובדי חברת החשמל נושק היום ל-50. אלפי עובדים שעומדים לצאת לפנסיה בשנים הקרובות לא רוצים לפספס את מענקי הרפורמה ולוחצים על צרפתי לסגור עיסקה.

צרפתי אדם מחושב. אחרי שראה כבר שישה מנכ"לים וכמספר הזה יושבי ראש מתחלפים מעליו, הוא משוכנע שהוא יודע לא פחות טוב מהם איך צריכה להתנהל חברת החשמל. אחרי שזכה לאחרונה בקדנציה נוספת ברוב גדול, צרפתי חש מספיק בטוח בכוחו כדי להסכים להכנסת יותר מ-100 עובדים בחוזים אישיים וכדי להיענות לבקשת ההנהלה ולצמצם את החזרי החשמל חינם לעובדים החדשים שמקבלים קביעות. הביקורת על צרפתי בתוך הוועד היא שנציג העובדים בחברת החשמל מתנהג יותר ויותר כמו מנכ"ל החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully