וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה צפויה לאשר תוכנית לתחליפי נפט

עמירם ברקת

13.1.2013 / 8:18

על פי התוכנית המוצעת ישראל תפחית עד 2020 ב-30% את משקל הנפט כמקור אנרגיה עבור תחבורה וב-60% עד 2025. התוכנית הינה חלק מהניסיון להתנתק מהתלות באופ"ק

מעבר לשימוש בגז טבעי דחוס (CNG) כחול-לבן במקום בנזין עשוי להוזיל את מחיר הדלק לכלי הרכב ב-25% ויותר, כך אומר הערב ל"גלובס" אייל רוזנר, ראש המינהלת להפחתת התלות בנפט לתחבורה במשרד ראש הממשלה. בשיחה עם "גלובס" לקראת אישור התכנית להפחתת התלות בנפט לתחבורה בממשלה אמר רוזנר כי להערכת המנהלת יהיה צורך לשמור כמות גז של כ-80 מיליארד מ"ק (BCM) עד 2040, כמות כפולה מזו המופיעה בדו"ח הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי (וועדת צמח). המשמעות העולה מכך היא שיהיה צורך להקטין את כמות הגז שתותר לייצוא בכ-40 BCM נוספים.

כפי שדיווח "גלובס" כמויות הגז לייצוא נמצאות כבר היום בבחינה מחדש לאור סדרת האכזבות בקידוחים האחרונים שבה "נמחקו" כ-300 BCM שהופיעו בהערכות המוקדמות של היזמים. כשנשאל על-כך על-ידי "גלובס" אמר רוזנר כי "כמות של 80 ואפילו 100 BCM מהווה רק כ-10% מהיקף מאגרי הגז שבידי ישראל. כך שלא מדובר במספר דרמטי, מה גם שאנחנו לא פוסלים שחלק מהכמות הנדרשת ייובא ממדינות אחרות".

הממשלה צפויה לאשר מחר בישיבתה את המלצות המנהלת להפחתת התלות בנפט לתחבורה. מדובר בתכנית שהוכנה ביוזמת ראש הממשלה ובשיתוף פעולה בין המנהלת למשרדי האוצר, האנרגיה והמים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מציבה לישראל יעדים שאפתניים: הפחתת משקל הנפט כמקור אנרגיה עבור תחבורה ב-30% עד 2020 וב-60 אחוז עד 2025. ההפחתה היא ביחס לכמויות הנפט שישראל אמורה לצרוך לפי התחזית הנוכחית, המבוססת על תרחיש של עסקים כרגיל.

לצורך מימוש היעדים ממליצה התכנית על שורת צעדים שאמורים להביא להוזלת עלות האנרגיה לתחבורה, הגברת פיתוח משק האנרגיה והתעשייה הטכנולוגית בישראל וקידום איכות הסביבה. כך, למשל, צפויה הממשלה להורות למנכ"לי משרדי האנרגיה והמים והתחבורה לבחון הנהגת תקן שיחייב מהילת מתנול בשיעור של עד 15% בבנזין בשלב ראשון, ולאחר מכן בשיעורים של 30% עד 85%. המתנול הוא תחליף בנזין שניתן להפיקו מגז טבעי וניתן למהול אותו במנוע מכונית ללא צורך בכל שינוי במנוע, עד לשיעור של 15%.

המלצה מרכזית נוספת היא עידוד המעבר לשימוש בגז טבעי דחוס (CNG) על-ידי השלמת התקינה ומתן תמריצים להקמת תשתית תדלוק ב-CNG בכל רחבי הארץ. במינהלת מקווים כי ניתן יהיה להתחיל בתדלוק כלי רכב באמצעות CNG כבר בסוף 2014. לדברי רוזנר מחירו של הגז הישראלי העומד כיום על כ-6 דולר ליחידת חום נמוך בכמעט שני שליש ממחיר הנפט העומד על כ-16 דולר ליחידת חום. מהבדיקות שערכו מומחי המנהלת ומשרדי הממשלה עולה כי גם לאחר תהליכי העיבוד נותר פער של כ-25% בין הבנזין לבין ה-CNG.

לדברי רוזנר עלות ליטר CNG תגיע ל-5.5 שקל (לעומת כ-7.5 בבנזין) - וזאת בהנחה שעל הגז הדחוס יוטל בלו בשיעור זהה לבלו המוטל כיום על הבנזין. עם זאת קיימת כוונה להוזיל את הבלו על ה-CNG כדי לעודד את השימוש בדלק הנחשב לירוק יותר מהבנזין כך שהפער עשוי להיות גדול אף יותר. יחד עם זאת, חשוב לסייג כי עלויות ההסבה של כלי רכב פרטיים לשימוש ב-CNG עדיין גבוהות מכדי להצדיק את ההסבה כך שהנהנים העיקריים מהדלק המוזל, לפחות בשנים הראשונות צפויים להיות משאיות, אוטובוסים וכלי רכב כבדים אחרים.

התכנית שתאושר מחר בממשלה היא המשכה של התכנית הלאומית לפיתוח תחליפים לנפט שאושרה בממשלה בפברואר 2010. הרעיון מאחורי התכנית שאושרה לפני שנתיים היה שישראל תוביל את המאמצים הטכנולוגיים לפתח תחליפי דלק לתחבורה. הנפט מספק כיום למעלה מ-90% מהדלק המשמש להנעת כלי רכב יבשתיים, מטוסים ואוניות ברחבי העולם ולכן מציאת תחליף לדלק זה תשבור את כוחו של קרטל הנפט אופ"ק הנשלט על-ידי ערב הסעודית, ונצואלה ואיראן ובכך תבוא לסיומה תלותו של העולם בנפט הערבי.

"במהלך העבודה גילינו שיש בהחלט מקום לתכנית לסקטור התחבורה בישראל" אמר רוזנר "מדובר בתכנית שיכולה לייצר צמיחה בין אם בהקמת מפעלים "כבדים" לייצור תחליפי הדלק, כמו מתנול, ובין אם בעידוד יוזמות לפיתוח טכנולוגיות ישראליות שיוזילו את השיטות להפקת דלק מתחליפי נפט ויהפכו אותן לזמינות יותר". רוזנר המשיך ואמר: "בנוסף, יישום התכנית אינו דורש כסף אלא להיפך יביא לחיסכון בעלויות למשק ובשיפור איכות הסביבה".

שאלה: האם בתי הזיקוק לא ייפגעו כתוצאה מכך?

"אנחנו מאמינים שבתי הזיקוק ימלאו תפקיד מרכזי בכל התהליכים האלה. אין גופים בעלי יכולת גבוהה יותר לפתח את ייצור המתנול או ה-GTL מבתי הזיקוק".

  • עוד באותו נושא:
  • נפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully