וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר גייס כ-2 מיליארד דולר בחו"ל

קובי ישעיהו

29.1.2013 / 9:20

מדובר בהנפקה ראשונה לשני טווחים במקביל והנפקה ראשונה מזה 15 שנה לטווח של 30 שנה. ההנפקה בוצעה בריביות הנמוכות ביותר אי פעם בהנפקה דולרית

אמש הושלמה בניו-יורק הנפקה מוצלחת של אג"ח דולרי לממשלת ישראל. האיגרת הונפקה לשני טווחים: טווח של 10.5 שנים בהיקף של 1 מיליארד דולר בתשואה של 3.213% המגלמת מרווח של 125 נ"ב (נקודות בסיס) מעל לריבית ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ולטווח נוסף של 30 שנים בהיקף של 1 מיליארד דולר ובתשואה של 4.588% המגלמת מרווח של 145 נ"ב מעל לריבית ממשלת ארה"ב לטווח של 30 שנה.

ההנפקה נוהלה על ידי החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, סגנה יהלי רוטנברג ומנהל החוב הממשלתי גיל כהן, בשיתוף עם נציגת משרד האוצר בניו-יורק, סיגלית סייג אשר הביאו לסגירת העסקה המוצלחת, שבוצעה באמצעות החתמים ברקליס, גולדמן זאקס וסיטי בנק.

הביקושים בהנפקה הסתכמו בלמעלה מ-9 מיליארד דולר, יותר מפי 4.5 מהסכום שהונפק. לאור הביקושים הגבוהים מצד משקיעים אסטרטגיים גדולים הוחלט להרחיב את ההנפקה ל-30 שנה לסכום של 1 מיליארד דולר. הקצאת סכום גבוה זה להנפקה לטווח של 30 שנה תומכת במדיניות אגף החשב הכללי להארכת משך החיים הממוצע (מח"מ) של החוב ומקטינה באופן משמעותי את סיכוני המחזור של החוב הממשלתי.

ההנפקה התקיימה לאחר סבב פגישות נרחב עם משקיעים זרים אשר ביצעה היחידה לניהול החוב הממשלתי לפני כשבועיים בארה"ב ובאירופה. הביקוש המרשים להנפקה התאפשר גם בזכות משקיעים רבים עימם נפגשו נציגי היחידה ואשר לקחו חלק בהנפקה.

זוהי ההנפקה הדולרית העשירית במספר של מדינת ישראל והיא מהווה נקודת ייחוס לתמחור הסיכון של המשק הישראלי, וזאת בהתאם לתכנית העבודה של היחידה לניהול החוב שמטרתה לבנות עקום ייחוס במטבע זר בשווקים הגלובליים. ההנפקה התאפיינה בעלות הגיוס הנמוכה ביותר ששילמה מדינת ישראל בהנפקה דולרית ובמרווחים נמוכים באופן היסטורי. ההנפקה האחרונה במטבע זר התקיימה בינואר 2012.

המכרז נסגר כאשר כ–95% מההנפקה הוקצה למשקיעים זרים והיתר למשקיעים ישראליים. הביקושים התקבלו מלמעלה מ-300 משקיעים שונים הפרוסים ב - 34 מדינות, ביניהן: ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, שוויץ, סין ועוד.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, ציין כי "מדובר בהבעת אמון בכלכלה הישראלית. העובדה שהצלחנו להמשיך ולהפחית את יחס החוב לתוצר בכל השנים האחרונות, וככל הנראה גם בשנה האחרונה, יצרה אצל המשקיעים ביטחון בחוסנו של המשק הישראלי. ההישג בולט במיוחד על רקע משבר החובות המתמשך באירופה".

החשבת הכללית, רו"ח מיכל עבאדי בויאנג'ו , הוסיפה כי "הנפקת האג"ח הדולרית ל-30 שנה, שבאה לאחר הנפקת האג"ח השקלית ל- 30 שנה שבוצעה לראשונה בשנה שעברה, מהווה הבעת אמון ביכולת החזר החוב של מדינת ישראל בטווח הבינוני והארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully