וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגירעון בתקציב: בלוני הניסוי מעופפים

ד"ר דפנה פפר

29.1.2013 / 14:27

הבחירות עברו ואיומי המסים והגזירות כבר כאן. ד"ר דפנה פפר מזהירה מפני עתיד קרוב של פגיעה באיכות החיים של אזרחי ישראל

עוד לא הורכבה ממשלה חדשה שתטפל בבעיית הגירעון בתקציב והנה אנו שומעים על "צוות מיוחד" מטעמו של נתניהו שדן בגיבוש תכנית פיסקלית לקיצוץ עמוק בתקציב והעלאות מיסים. הצוות המיוחד כולל את איש סודו הקרוב של נתניהו אורי יוגב, אליו מצטרפים הממונה על התקציבים באוצר גל הרשקוביץ ומנכ"ל משרד ראש הממשלה מ הראל לוקר.

הצוות בוחן אפשרויות לקיצוץ הנדרש כדי לעמוד בתקרת ההוצאה הממשלתית. נבחנות אפשרויות של ביטול הפעימה האחרונה בהסכם הקיבוצי בשיעור של 1% תוספת שמוערכת בכמיליארד שקל. על הכוונת נמצא גם ביטול הפטור של תשלום מס על קרנות ההשתלמות סכום המוערך בכ-2.6 מיליארד שקל. ברור לכולם במשק שההסתדרות כמובן תתנגד לביטול שני הסעיפים דבר שעלול לגרום לשביתות במשק או לוויתורים מצד האוצר.

הצוות המיוחד מתכנן במקביל העלאות מסים בהיקף של מיליארדי שקלים - למרות הבטחות נתניהו לפני הבחירות שאין בכוונתו להעלות מסים. כך עשוי מס החברות לגדול שוב באחוז, מע"מ נמצא שוב על הכוונת, ביטולי פטורים שונים שבים ועולים לדיון כמו גם ביטולי קצבאות וקיצוצים במשרדי הממשלה שמשמעותם קיצוצים בשירותים שיקבלו האזרחים בחינוך, בריאות, שיטור, רווחה ושורה ארוכה של סעיפים נוספים. כך למשל תכניות להמשך האצת בניית תשתיות ברחבי המדינה יתכן שיוקפאו חלקית.

כל הרעיונות יוצגו לממשלה החדשה וכמובן יחייבו את אישורה. סביר שרעיונות דיור בר השגה, הנחות בשכר לימוד באקדמיה או בשיפור רווחת זקנים ונכים יספגו אף הם קיצוץ מסוים "לרגל המצב הכלכלי" שמחייב "גישה ריאלית כדי שלא נדמה ליוון". יתכן שמשתתפי הקואליציה יסכימו לחלק מהגזירות ויראו בקיצוצים את הרע במיעוטו לנוכח מצב המשק והגירעון.

הצמיחה תקטן ולא תחלחל

מדיניות הגזירות והמסים תפגע ישירות בצמיחה במשק. אין בעולם משק שקיצץ והטיל מסים ומצד שני הציג צמיחה של ממש. אין חיה כזו. אם עד עכשיו הצמיחה לא חלחלה לשכבות החלשות בציבור ברור שמעכשיו היא עלולה להגיע גם למעמד הביניים שיישא כרגיל במרבית הנטל.

בחדרי אוכל בבתי חולים שוכבים כיום חולים, ישנו מצב לא תיאורטי שאחרי חדרי אוכל מלאים בחולים לא ימצא מקום לאחרים בשל מערכת בריאות קורסת. קשה להעריך שבעידן קיצוצים הממשלה תשקיע בשיפור התחבורה הציבורית הנמצאת אף היא בצרות. מחירי התרופות לא ירדו ועדכון סל התרופות יעשה במתינות רבה מבעבר. הבלו על הדלק ימשיך להוות הכנסה בטוחה לממשלה.

המשמעות הישירה היא פגיעה ברמת החיים וגידול בהיקף האבטלה בגלל ביטול וצמצום תכניות ממשלתיות. המשמעות הנוספת היא שסוף סוף נעמוד מול קיצוץ אפשרי מהותי (4 מיליארד שקל לפחות) במערכת הביטחון שהייתה עד עכשיו "פרה קדושה" בפניי קיצוצים וקיבלה תמיד תוספות. הטיפול בתקציב הביטחון יעשה תוך המשך הפרחות איומים על המצב הצבאי באזור והסכנות הקיימות במטרה לצמצם או למנוע קיצוץ. נראה שהפעם מערכת הביטחון תספוג קיצוץ "והפטנטים" שלה מהעבר לא יעבדו כרגיל. רצוי יהיה לטפל גם בוועדים הגדולים כחברת חשמל, הנמלים, מערכת הביטחון והפנסיות העצומות שלה, רק שכל אלו יזכו להגנה צמודה ועשויים להימלט מקיצוץ כרגיל. החשש הוא כמובן שמשרד הביטחון יספוג קיצוץ "קוסמטי" בלבד ולא מהותי מספיק.

הסרט לא יהיה משעשע

נכון לעכשיו אנו נמצאים בשלב הפרחת בלוני ניסוי מצד נתניהו והצוות המיוחד. בלוני הניסוי באים לבחון את היקף ההתנגדות והיכן ניתן, אם ניתן, להתפשר ולקצץ. עד הקמת הממשלה יעלו ויבואו רעיונות רבים שלכולם מכנה משותף אחד- פגיעה ברמת חיינו באמצעות מסים וגזירות. הבחירות נגמרו הסרט מתחיל והוא לא יהיה משעשע.

ד"ר דפנה פפר, מרצה לכלכלת ישראל במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully