וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטת העז פועלת כרגיל

ד"ר דפנה פפר

7.2.2013 / 14:06

מזה כשבועיים מספרים לנו על הבור התקציבי והגזירות שיגיעו. מסים על רכבים חדשים, הגדלת מע"מ, מס נוסף על הדלק, קיצוץ בקצבאות ועוד. בסוף יוציאו כמה עזים

עדיין אין לנו ממשלה חדשה אבל משרד האוצר ממשיך בדרכו הישנה והקבועה מזה שנות דור - הפצת או למצער אי הכחשת שלל גזירות הצפויות ליפול עלינו בקרוב כדי לכסות את הבור התקציבי של 2012. נכון שהאוצר וראש הממשלה נתניהו אמרו שלא צפויה העלאת מסים אחרי הבחירות אבל כולנו הרי יודעים שאמרו ולא ממש התכוונו. סוג של דיבורים לרכך את הבוחרים לפני כניסתם לקלפי. פטפוטי סרק אם תרצו.

רק נגמרו הבחירות והנה עולים שלל רעיונות מס חדשים ישירים ועקיפים: העלאת מס קניה על כלי רכב חדשים, פגיעה בהטבת המס הירוק לרכב לא מזהם, קיצוץ בקצבאות, ביטול הפטור ממע"מ באילת, העלאת תעריפי החשמל, מיסוי הדלק, הקפאת שכר במגזר הציבורי, ביטול הפטור בקרנות השתלמויות, ויהיו כמובן עוד שפע רעיונות בשבועות הקרובים.

מעמד הביניים = פרה חולבת

מיסוי הרכב או הדלק יפגע ישירות במעמד הביניים שכבר ספג כידוע מכות קשות שהרעו את מצבו הכלכלי. מעמד הביניים משתמש ברכב משפחתי צנוע בעוד שהחלשים נוסעים כידוע יותר בתחבורה ציבורית בעייתית. מעמד הביניים הפך כידוע לפרה החולבת של האוצר שכן הוא נושא בנטל מסים ישירים ועקיפים גדול במיוחד בעוד שכרו לא משתפר. עכשיו יתכן שיטילו על מעמד הביניים מס נוסף על רכב והנה לכם נטל מעבר ליוקר המחיה המאמיר וליוקר המשכנתא למי שהצליח לרכוש דירה. להיות זוג צעיר בישראל, ללא עזרת ההורים, הפך מזמן למשימת הישרדות גם אם שכרכם המשותף סביר.

מכניסים ומוציאים

שנים רבות קיים פטנט קבוע באוצר- מישהו מדליף "רעיונות" מיסוי בשפע. סוג של מבול מסים שלישראלי הממוצע נדמה כי מוח קודח עסוק כל היום ברעיונות איך להכביד את נטל המסים והחיים על האזרחים. אנו קוראים חדשות לבקרים על רעיון מס או קיצוץ חדש והאחרון היה בתחום הרכב. מחר נשמע בסבירות גבוהה על רעיון נוסף.

השיטה הישראלית בסתימת חורים תקציביים ייחודית מהיבט כלכלי ובוודאי מזווית פסיכולוגית-כלכלית. כך היא פועלת - נכניס כמה שיותר עזים למכלאת המסים ולאט לאט נשחרר עז או תיש מהמכלאה ולציבור ירווח מעט. נקצץ בקצבאות, נעלה את מס הקנייה על הרכב אבל לא נפגע (אולי) בפטור ממס על קרנות השתלמות. במצב כזה הישראלי הממוצע ינשום לרווחה ויגיד טוב כמה עזים בחוץ מעדר שלם במכלאה. שיטה שפותחה באוצר מזה שנים ופועלת במציאות. מילא הטלתם מס על הרכב, אבל לפחות לא נגעתם לי עוד יותר בחסכון – דיינו. אנחת רווחה פוקדת אותנו ואנו חשים הקלה מסוימת. אנו אומרים לעצמנו – היה יכול להיות יותר גרוע. ממש מזל שנחלצנו מהעלאת מע"מ על פירות וירקות. ממש ריחמו עלינו באוצר. נס משמיים.

ד"ר דפנה פפר, מרצה לכלכלת ישראל במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully