וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינויו של ג'ק לו לשר האוצר האמריקאי בסכנה?

רן גדוני, וושינגטון

10.2.2013 / 8:51

שר האוצר המיועד בארה"ב ג'ק לו השקיע בעבר באיי קיימן באמצעות משרד מפוקפק וכעת מנסים סנאטורים רפובליקנים להערים קשיים בפני מינויו של לו לתפקיד

השקעה פרטית של ג'ק לו באיי קיימאן, באמצעות משרד מפוקפק בבירת האיים, כאשר עבד בסיטיגרופ, לפני כשבע שנים, עלולה לשמש מכשול בדרך לאישור מינויו כשר האוצר החדש של ארה"ב. למרות הצהרה של הבית הלבן, שמדובר בסיפור מוכר וידוע, נחפזו סנטורים רפובליקניים לנצל את פיסת המידע, שאינה מתיישבת עם דימויו המצוחצח של לו, כדי להכשיר את הקרקע לחקירה מעמיקה בפרשה ואולי גם כתואנה לדחות את השימוע לאישורו.

לא עוזרת העובדה שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתח לפני שנים, עוד לפני שנעשה נשיא, ביקורת קשה על המשרד בגרנד-קיימאן שבאמצעותו נעשתה ההשקעה של לו. איש אינו מדבר על הסרת המועמדות, בשלב זה, אך לו נעשה המועמד השני למשרת שר בממשל אובמה, יחד עם צ'אק הייגל, המועמד למשרת שר ההגנה, שנתקל במחסומים בדרך למשרה.

תצהירים פיננסיים של לו, שאותם הגיש ב-2009 וב-2011, כאשר מונה לתפקידים בכירים בממשל אובמה, הראו שהוא השקיע בין 50 אלף ל-100 אלף דולר בקרן שקרויה Citigroup Venture Capital International Growth Partnership (Employee) II, L.P – בדיוק מסוג הקרנות שאובמה מתח עליהן ביקורת פומבית, עוד לפני שנבחר לנשיאות וגם כאשר היה נשיא.

לפי ביוגרפיה רשמית של לו, שפירסם הבית הלבן, זו קרן שהיתה מיועדת לעובדי סיטיגרופ. לו עבד בתאגיד בין 2006 ל-2008, תחילה כדירקטור וסמנכ"ל ב-Citi Global Wealth Management ואחר-כך כמנהל יחידת ההשקעות האלטרנטיביות של סיטי. לו עצמו אינו מגיב על ההשקעה באיי קיימאן, אך אדם שמודע להשקעה אמר ל-NBC , כי לו השקיע בקרן 56 אלף דולר וכי הוא מכר את השקעתו בהפסד – תמורת 54,418 דולר – לאחר שהסנט אישר את מינויו לראש המשרד למינהל ותקציבים בבית הלבן ב-2010.

המקור אמר, כי ללו לא היה כל תפקיד בייזם הקרן או בניהולה וכי סיטי ארגנה את הקרן באיי קיימאן ופתחה אותה להקעות של עובדיה. ואכן, עובדים רבים אחרים של סיטי השקיעו בקרן זו.

"לו צריך לענות על שאלות מסוימות, או שצטרך לדחות את השימוע", אמר לאתר "פוליטיקו" הסנטור אורין הטץ'.

תגובת הבית הלבן: "ג'ק לו שילם את כל מיסיו ודיווח על כל הכנסותיו, רווחיו והפסדיו מהשקעות; קיומה של השקעת לו (באיי קיימאן) אינו סוד לסנט".

ובכל זאת, המידע האקזוטי על הקרן תורם לתהודה הרבה שהיא מקבלת. על פי רישומים ברשות לניירות ערך, כתובתה הרשמית של הקרן היא: רחוב סאות צ'רץ', אוגנדה האוז, ג'ורג'טאון, גרנד-קיימאן, איי קיימאן. לפי משרד אחר בממשל, היה רשום בכתובת זו משרד אחד בלבד – משרד עורכי-הדין מייפל וקאלדר, אך הבנין מששמש גם כתובת רשמית ליותר מ-18 אלף חברות פיננסיות מרחבי תבל.

ב-2007, כאשר אובמה התחיל להתמודד על הנשיאות, ולאחר מכן, ב-2009, כאשר כבר היה נשיא, הוא זיהה את אוגנדה האוזחלק מרשת הונאה שערורייתית בגלל העובדה שאלפי חברות רשמו את הבניין ככתובתם הרשמית.

"במשך שנים אנו מדברים על סגירת מקלטי מס בחו"ל, שמאפשרים לחברות להקים בהם משרדים, כדי להימנע מתשלום מיסים בארה"ב", אמר אובמה ב-2009. "אז או שאוגנדה האוז הוא הבניין הגדול ביותר בעולם, או שהוא הונאת המס הגדולה ביותר בעולם. אני חושב שהעם האמריקני יודע בדיוק מה התשובה. זה בדיוק סוג ההונאות שאנו צריכים לשים להן קץ".

ובתשדיר בחירות דמוקרטי נגד מיט רומני במירוץ לנשיאות של 2012, שואל הקריין: "מדוע השקיע מיט רומני מיליוני דולר באיי קיימאן"?

מבחינת הרפובליקנים, המידע על ההשקעה באי קיימאן הוא הזדמנות פז לנסות להיפטר ממועמד דמוקרטי למשרה בכירה שאותו לא אהבו עוד בתפקידיו הקודמים בממשל. הרפובליקנים זועמים במיוחד על העמדות הנוקשות שהוא נקט במו"מ עימם, במהלך הכהונה הראשונה של אובמה, כנציג הבית הלבן. הניסיון הראה, שהוא יודע להתנהל במו"מ עם הקונגרס כפי שהקנאים החמומים ביותר של מסיבת התה מתנהלים מול הבית הלבן.

הסנטור ג'ף סשנס, הרפובליקן הבכיר בוועדת התקציב בסנט, הכריז לפני שבועיים, כי לו פסול "לעולם" מלכהן כשר-אוצר. "הצבעה בעדו תהיה הסכמה בשתיקה למדיניות של הולכת העם האמריקני שולל", אמר הסנטור. קצפו יצא על עדות של לו בוועדת התקציב, לפי כשנתיים, שבה הוא טען שהצעת התקציב של הממשל לא תתרום להגדלת הגירעון.

אבל הטענה החשובה ביותר של הרפובליקניים היא, שלו פשוט אינו מעוניין לשמוע מה שיש להם לומר. מצחיק לשמוע זאת ממסיבת התה, אך הטענה הרפובליקנית הסטנדרטית נגד לו עתה היא, שהוא תמיד אומר 'לא'. עוזר למחוקק רפובליקני אמר ל"פוליטיקו": לא חשוב מה שאתה מציע ולא חשוב איזו פשרה אתה מנסה לגבש, לו תמיד יוצא מהעמדה, 'אני חייב להיות נגד'".

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ק לו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully