וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים לממש תווי קנייה? לא בסוף עונה

ספיר פרץ

11.2.2013 / 11:01

מגבלות וסייגים שמטילות רשתות ארציות על מימוש תווי קנייה הם בין הגורמים שהכי מרגיזים את הצרכנים. איפה ניתן לממש בימים אלה את תווי השי שקיבלתם בחג האחרון

אם חשבתם ליהנות מחגיגת הסיילים העכשווית בקניונים ולשלם בתווי הקנייה ששוכבים אצלכם בארנק עוד מראש השנה - טעות בידכם. חלק ניכר מהרשתות בקניונים לא מאפשרות לרכוש באמצעות תווי קנייה מוצרים במחירי סוף עונה, אלא רק במחיר מלא. חלקן גם לא מכבדות בסוף עונה חלק מכרטיסי מתנה (גיפט קארד) שהן עצמן הנפיקו, ודורשות, גם כאן, מחיר מלא תמורת המוצר שמבקש הלקוח לקנות באמצעות כרטיס המתנה.

כל זה, כך טוענים בארגון אמון הציבור, מרגיז מאוד את הצרכן הישראלי. ולראיה - למעלה מ-70% מהתלונות המתקבלות בארגון בנושא תווי קנייה עוסקות בסירובן של רשתות לכבד תווי קנייה בסוף עונה.

"לצערי אין חוק במדינה המסדיר את הנושא הזה, ולכן אנחנו לא יכולים לסייע למתלוננים", אומרת עו"ד חנית אברהם-בכר, מנהלת מוקד התלונות של הארגון.

הצטיידנו בתו הזהב, רב-תו ובמגוון כרטיסי מתנה ויצאנו לברר בקניון מי מכבד ומי לא. בין הרשתות שלא כיבדו את תו הזהב - ולא הועילו לנו ויכוחים או תחנונים - נמנות: פוקס, פוקס הום, ללין, בילבונג, אמריקן איגל, הוניגמן, סבון של פעם, רנואר, סטימצקי, TNT, ריקושט וספורט ורטהיימר.

מאידך, בין הרשתות שהנהיגו מדיניות הפוכה המכבדת את תו הזהב בסוף עונה נמנות: H&O, TAGWOMAN (אך לא ניתנת גם הנחת מועדון), קסטרו, גולברי, גולף, גולף אנד קו, אינטימה, פולגת, ניין ווסט ו-ACE (לא כולל תאורה, אלקטרוניקה ושטיחים).

גם ברשת המשקפיים אופטיקנה אמרו כן לתו, אך הציבו תנאים. "את יכולה לקנות בתו רק מוצרים מסוימים במבצע ורק עד 50% ממחיר המוצר שבהנחה", הסבירה לנו הקופאית, והדגישה כי גם מותג הבית - KOYA - הוא מחוץ לתחום, ולא ניתן לקנות אותו כלל וכלל בסוף עונה בתווים.

גם ברשת ML התו מוגבל לעד 50% מערך העסקה. "הרשת לא מוכנה לכבד 100% מהתו, כי אי-אפשר גם לתת 70% הנחה וגם להפסיד את ה-30% שהרשת מפסידה על התווים האלה. נכון שאותך כלקוחה זה לא צריך לעניין, אבל זה שקנה עבורך את התו קיבל אותו ב-30% פחות, ולכן זה לא משתלם לנו", הסבירה המוכרת.

מתנה? תלוי ממתי

בגזרת כרטיסי המתנה, התמונה מקוממת הרבה פחות. הרשתות בהן ביקרנו מאפשרות לרכוש מוצרים במחירי סוף עונה בכרטיסי מתנה, אולם כמה מהן הציבו התניות.

מתי לממש תווי קנייה. גלובס
מתי לממש תווי קנייה/גלובס

כך למשל, הקופאית בפוקס הסבירה לנו כי הרשת מכבדת בסוף עונה אך ורק כרטיס מתנה המכונה dream card, המונפק ומכובד בכל חנויות הקבוצה (פוקס, פוקס הום, סאקס, ללין, אמריקן איגל ובילבונג). "אם יש לך כרטיס מתנה ישן יותר בתוקף, לא נכבד אותו בסוף עונה".

ברשת האופנה בילבונג חידדו לנו עוד יותר את התמונה בהקשר לכרטיס זה: "הרשת מכבדת בסוף עונה אך ורק כרטיס dream card מהסוג הנטען. לא מכבדים כרטיסים לא נטענים ששם הלקוח חרוט עליהם", אמרה לנו המוכרת.

ברשת הספרים סטימצקי הסבירו לנו כי הרשת מכבדת בסוף עונה אך ורק גיפט קארד עם גב בצבע קרם. "אם יש לך גיפט קארד עם גב בצבע ירוק - אנחנו לא מכבדים אותו, כי הוא הונפק לכל מיני גופים וחברות", נאמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"אין סיבה למגבלה על תו שנקנה כסף"

תווי קנייה נחשבים להטבה השכיחה ביותר בישראל, הניתנת לעובד על-ידי המעסיק שלא דרך קבע, לרגל חגים או ימי הולדת. למעשה מדובר בהטבה הנוספת לשכר העבודה ומהווה חלק ממנו, והעובד משלם עליה מס בהתאם לפקודת מס ההכנסה. למרות שמדובר למעשה בחלק מהשכר המשולם לעובדים, רשתות שיווק - המנפיקות את תווי הקנייה שרובם נמכרים למעסיקים לצרכי מתן הטבה לעובדים - מציבות תנאים לרכישה באמצעות תווי הקנייה כמו לדוגמה: שווי ערך נמוך מהערך הנקוב על התו (למשל תו הזהב בערך של 50 שקל שווה אם קונים בשופרסל דיל חמישה שקלים פחות, קרי 45 שקל). כמו כן, הגבלות על האפשרות לרכוש מוצרי סוג ב' ועודפים; הגבלת שימוש בתווים רק למוצרים שאינם במכירה מיוחדת (למשל סוף עונה) או למוצרים ממחלקה מסוימת בלבד; וכן קביעת מועד אחרון למימוש התו.

"כך נוצר מצב שבתי עסק כובלים את הצרכנים למגבלות שונות, ואלו יוצאים נפסדים מהשימוש בתווים למרות שנרכשו בכסף מלא", מסבירים בארגון אמון הציבור שגיבש לפני כשנה הצעת חוק להסרת המגבלות השונות. בארגון מבטיחים לקדם את הצעת החוק שלהם גם בכנסת ה-19 כי "אין שום סיבה שיהיו מגבלות על תו שהעובדים שילמו עליו כסף", אומרת עו"ד אברהם-בכר.

"תלוי מה כתוב על התו"

הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, עו"ד תמר פינקוס, סבורה אחרת. היא לא רואה בסוגיה המרגיזה הזו פסול, כל עוד קיים גילוי נאות.

"הכול תלוי מה כתוב על גבי התו. למרבית תווי הקנייה מצורף תקנון המבהיר כי אי-אפשר לשלם בתו בסוף עונה. כמו כן, על גבי התו מפורטת המדיניות בנושא של כל רשת ורשת המכבדת את התו. אם לא כתוב, אז מדובר בהטעיה צרכנית".

עוד לדבריה, "הרשתות עושות לעצמן כל מיני חישובים כלכליים מתי לכבד תווי קנייה, וזו זכותן הלגיטימית".

יצוין כי על גבי תו הזהב אכן כתוב כי "רכישה באמצעות התו של מוצרים הנמכרים במבצעים והנחות כפופה למדיניות הרשת". כמו כן, הגבלות נוספות לגבי מימוש התו מצוינות ליד שמן של רשתות שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully