וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגל האקדמי נגד אל על: "מסרבת להטיס קופים"

ספיר פרץ

11.2.2013 / 12:17

אל על מסרבת להטיס קופים לישראל למטרות מחקר רפואי ומדעי ומועצת הסגל האקדמי קוראת לחבריה להחרים את החברה במחאה. "הניסויים בישראל הם תחת פיקוח וכללים מחמירים"

המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי באוניברסיטאות קוראת לכ-5,000 חברי הסגל האקדמי הבכיר (פעילים וגמלאים) להחרים את אל על. הסיבה: אל על מסרבת להטיס קופים לישראל למטרות מחקר רפואי ומדעי.

אחרי שפעילי בעלי חיים קראו אשתקד להחרים את אל על המטיסה קופים לניסויים והצליחו, עכשיו זו האקדמיה שקוראת להחרים את אל על המסרבת להטיס קופים. במכתב ששיגר באחרונה ראש המועצה המתאמת של הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות, פרופ' ניר שביב, לחברי הסגל כתב כי "החלטתו של מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, להפסיק לפני מספר חודשים את ההטסה של קופים לצורכי מחקר רפואי ומדעי, מהווה פגיעה אנושה במאבק לריפוי מחלות ולהצלת חיי אדם וביכולת של חוקרים בכל האוניברסיטאות, להמשיך במחקר פורץ דרך למציאת תרופות וטיפולים לשורה ארוכה של מחלות קשות וסופניות בהן ניתן למנות את מחלת הפרקינסון, סוגי סרטן שונים, עיוורון, סכיזופרניה ועוד רבות אחרות".

עוד כתב, "המוביל הלאומי של ישראל המחויב באמנה שחיבר הוא עצמו לספק את כל צורכי המדינה הקשורים בתחבורה אווירית, נכנע ביודעין לטענות פופוליסטיות של קבוצות לחץ קטנות וקולניות שאינן מוכנות להכיר בצרכים הקריטיים של המחקר במדינת ישראל".

עוד כותב פרופ' שביב כי בעקבות כך, 7 אוניברסיטאות המחקר של ישראל נאלצו להגיש תביעה משותפת בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה כנגד אל על כדי לשנות את רוע הגזרה. בהקשר זה יצוין כי חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהועברה לבית המשפט בעקבות תביעת האוניברסיטאות כי אין לחייב את אל על להטיס חיות מעבדה בניגוד לרצונה.

"הניסויים בבעלי חיים בישראל נעשים תחת פיקוח הדוק ועל פי כל הכללים המחמירים ביותר, ואפילו דו"ח מבקר המדינה האחרון בנושא ציין זאת", כותב שביב. "בנוסף לכך, ככל שניתן, משתמשים החוקרים בתחליפים לניסויים בבע"ח. אך כמי שמכירים את התחומים המדעיים השונים, ידוע שניסויים בקופים לבחינת תרופות וטיפולים שונים – הכרחיים כצעד לפני ניסויים בבני אדם".

פרופ' שביב כותב עוד כי מכיוון והנימוק המרכזי של אל על להחלטתה הוא כלכלי-מסחרי, "כולנו ביחד מהווים כוח קניה משמעותי ביותר וביכולתנו לגרום לאל על הפסד כספי משמעותי במידה ונתאחד סביב ההחלטה שלא להשתמש בשרותי החברה עד שתיסוג מהחלטתה שלא לאפשר מחקר מדעי-רפואי בישראל. אני פונה אליכם, כמי שעוסקים במדע באופן יומיומי ומבינים את המשמעות של ההחלטה המקוממת של אל על ומבקש - חשבו פעמים לפני שאתם רוכשים כרטיס מאל על. האם אתם רוצים לתת יד לצמצום מחקר מציל נפשות?".

בשיחה עם "גלובס" מחדד שביב כי הוא אישית נגד ניסויים בבעלי חיים. "אני אוהב חיות. יש לי בבית כלב וחתול, אבל הנקודה היא שיש סדרי עדיפויות".

  • עוד באותו נושא:
  • אל על
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully