וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תאגידי המים גבו גביית יתר וסירבו להחזיר כסף"

מיכל רז-חיימוביץ

13.2.2013 / 14:18

דו"ח של ארגון אמון הציבור תוקף את תאגידי המים ורשות המים וטוען כי הם אחראים למחדלים שגרמו לייקור מחיר המים. בין היתר נמתחה ביקורת על כמות התאגידים

ארגון אמון הציבור פרסם היום את דו"ח מחדלי תאגידי המים המעלה טענות קשות נגד תאגידי המים ונגד רשות המים תוך התייחסות לדו"ח מבקר המדינה שעסק רבות בנושא.

הטענה הראשונה היא שרשות המים לא גיבשה מנגנון סנקציות כנגד 52 תאגידי המים שלפי הטענות הפרו את כלליה, טענת אמון הציבור היא שצרכני המים חשופים למחדלי התאגידים כשאין תמריץ מצד התאגידים לשפר התנהלותם.

נושא שעולה על סדר היום שוב הוא המספר של תאגידי המים, כאחד מהגורמים לתשלום המופרז עבור המים. לנושא זה, אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס" יו"ר פורום המנכ"לים של התאגידים, משה אשכנזי, כי לא רק שהם אינם מתנגדים לצמצום מספר התאגידים, הם אף הגישו בג"צ נגד רשות המים על רקע תעריפי המים הגבוהים.

להלן עיקרי הדו"ח: לפי אמון הציבור רבים מלינים על עניין עדכון מספר הנפשות בביתם. כאשר חלה רפורמת המים ב-2009, אופס מספר הנפשות בכל משק בית לשתי נפשות בעוד שמספר הנפשות הממוצע עומד על 3.7 למשק בית. משקי הבית נתבקשו לעדכן את מספר הנפשות שבביתם ורבים לא עשו זאת מיידית, כך גורסים באמון הציבור – מה שהוביל לחשבונות מנופחים כשדרישות להחזרים רטרואקטיביים נענו בסירוב. "הימנעות מהסתמכות על רישומי מספר הנפשות שהיו קיימים בעיריות וברשויות המקומיות לפני יישום הרפורמה תוך עדכון באופן אוטומטי למינימום לוקה בחוסר סבירות קיצוני".

סוגיה אחרת באשר לעדכון מספר הנפשות מתייחסת להעדר כללים לעדכון מספר הנפשות במשקי בית לא סטנדרטים לדוגמה ילדים להורים גרושים המתגוררים בשני בתים.

בדוח מוזכר גם העדר נוהל ברור במקרה של חיוב יתר עקב נזילה, כשהצרכן הוא שנושא בעלויות התיקון כאשר אין פתרונות לנזילות שמקורן מחוץ לבית עוד מוזכר נושא בחינת מדי מים לטענות לחיוב יתר אשר ממצאי הבדיקה לא חשופים לצרכנים.

טענה אחרת מתייחסת לכך שבשונה מהמצב טרם כניסת הרפורמה והייקור הדרמטי בתעריפי המים, לא קיימת הסדרה ברורה של נושא הענקת הנחות לאוכלוסיות מוחלשות. אחד מרכיבי החשבון הביתי הוא עבור מי ביוב. מניתוח תלונות שהגיעו לאמון הציבור עולה כי גם צרכנים שאינם מחוברים למערכת הביוב אלא מחוברים לבורות ספיגה, שפינויים נמצא באחריות הצרכן, נדרשים לתשלום אגרת ביוב. זאת ועוד מציעים באמון הציבור לפעול ליצירת תשלום נפרד למי ביוב. "לא יתכן מצב בו הצרכן לא יודע כמה הוא משלם עבור רכיב הביוב, במיוחד נוכח רכיב השקיפות הנדרש".

מי מייצג את משקי הבית? "ריבוי הכשלים בהליך קביעת תעריפי המים למשקי הבית, הנסקרים בהרחבה בדו"ח מבקר המדינה 63א, מציף את הצורך בייצוג האינטרסים של משקי הבית בהחלטות, הן באמצעות נציגים מקצועיים והן באמצעות שקיפות מלאה להחלטות ולדיונים. לעמדת הארגון יש ליצור כמות בסיס של מים בתעריף נמוך השווה לכל נפש המנוטרל מכל העמסה מיותרת של סבסוד מגזרים ובעלי עניין אחרים (חקלאות ותעשייה, רשויות ותאגידי מים, מקורות וכו')".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully