וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע הקפיטליזם

ד"ר אפרים דוידי

14.2.2013 / 11:06

על רווחים של 1.6 מיליארד דולר שילמה טבע מס של 5 מיליון דולר - שיעור של 0.3% אפרים דוידי תוהה מדוע חברת הענק זוכה להנחות בעוד שאזרחים פשוטים נקראים לא להעלים מס

עם פרסום הדוחות הכספיים של אחד התאגידים הגדולים בישראל, יצרנית התרופות טבע, עולה כי החברה המעסיקה כ-46 אלף עובדים ב-60 מדינות תשלם, בישראל 0.3% מס על רווחיה. על פי "דה מרקר" (13.2), רווחיה של טבע בישראל הם כ-1.6 מיליארד דולר (או כ-6.4 מיליארד שקל) ועבור רווחים אלה היא תשלם 5 מיליון דולר (20 מיליון שקל) - 0.3%. יצוין שעל פי הדיווח לבורסה בניו-יורק, רווחיה של טבע לפני מס היו אשתקד יותר מ-3 מיליארד דולר. בחישוב רב שנתי, ועל פי אותו דיווח בארה"ב, מ-2007 ועד 2012 התאגיד העולמי הרוויח כ-43 מיליארד דולר או כ-170 מיליארד שקל – קצת יותר ממחצית מתקציבה השנתי של מדינת ישראל. הרבה כסף.

הכסף? למנהלים

כאמור, טבע הפרישה 5 מיליון דולר בלבד מרווחיה בישראל למס. זהו שפל חדש בתשלום המסים על ידי טבע, לאחר ששילמה מס ב-71 מיליון דולר שהיו 3.5% מרווחיה בישראל ב-2011 וב-2010 טבע שילמה מס של כ-5.5%, 139 מיליון שקל. טבע אף מציינת שהיא בוחנת את משמעויות התיקון לחוק ההשקעות מנובמבר 2012, על פיו תוכל לשלם מס מופחת עד נובמבר 2013 על דיווידנדים שהצטברו ולא חולקו (המוגדרים "הרווחים הכלואים"). כך, שייתכן והשנה היא תשלם שיעור מס מופחת מאוד, בדיוק כפי שהיה בשנה שעברה. וכאן תזכורת קצרה: שלוחות מקומיות של חברות רב-לאומיות אמריקאיות או בבעלות אמריקאית חלקית, כגון אינטל, טבע, אמדוקס, צ'ק פוינט ועוד לחצו על הממשלה ובאחד החוקים האחרונים שחוקקו בכנסת היוצאת ביוזמת ראש הממשלה ושר האוצר ניתן להן למשוך דיווידנדים בסכום עצום של 130 מיליארד שקל במס מופחת. זאת, אף שעל פי חוק עידוד השקעות הון קיבלו כל החברות האלה הנחות גדולות במס חברות, בתנאי שעל דיווידנדים הן תשלמנה מס מלא.

ובחזרה לטבע. נניח שטבע, המעסיקה כ-7,000 עובדים בישראל, אמורה לשלם שיעור מס הדומה לעובדיה בעלי השכר הנמוך ביותר – כ-25% מס הכנסה. כך המס של טבע היה גדל אשתקד מ-20 מיליון שקל ל-1.6 מיליארד שקל (או כרבע מתקציב ההשכלה הגבוהה). אילו טבע נאלצה לשלם את אותו שיעור המס של עובדיה הבכירים בישראל, כ-50% מס הכנסה, אז היו נכנסים לקופת המדינה כ-3.2 מיליארד שקל. אבל, כאמור טבע לא תשלם 3.2 מיליארד ולא 1.6 מיליארד, אלה רק 20 מיליון שקל. מתנה של ממש.

ולאן הולך הכסף? בין היתר - למנהליה. בעקבות תביעה ייצוגית שהגישו הפרופסורים למשפטים שרון חנס ואהוד קמר, גילתה טבע ששכר חמישה הבכירים שפרשו ממנה ב-2012 - כולל שלמה ינאי המנכ"ל לשעבר - היה 14.7 מיליון דולר או כ-60 מיליון שקל, 12 מיליון שקל לכל אחד הבכירים. בממוצע זהו שכר חודשי של כמיליון שקל או פי 250 משכרם החודשי של עובדי הקבלן המועסקים בחלק ממפעלי החברה בישראל.

ומכאן שלוש מסקנות: הראשונה היא בגדר תפילה. שבכל פעם שהעובדים בישראל יידרשו "להקריב קרבנות בגלל הגרעון הענק שבתקציב" יקדישו דקת מחשבה למי שלא משלם מסים הודות לממשלת ההון שבשלטון. שנית, כאשר טבע מכריזה שהיא "מיישמת את האסטרטגיה שלה באמצעות ייזום, הפעלה וקידום תוכניות ומיזמים חינוכיים וחברתיים בקרב אוכלוסיות מגוונות בישראל. אנו מאמינים כי ההשקעה בקהילה באמצעות טיפוח ההון האנושי, החינוך למצוינות, קידום התרבות והאמנות המקומיות והשקעה במדע, יסייעו ביצירת חברה ישראלית חזקה ובריאה יותר", משום מה זה לא נוגע למסים שהיא אמורה לשלם. שלישית, ישנו תשדיר חביב של הוצאת לפועל לחייבים עד 10 אלף שקל. הממשלה תדאג, כך בתשדיר, לגבות כספים אלה. מדוע הממשלה לא דואגת לגבות רבבות מיליארדי שקלים – אותם המסים שאינם משולמים על ידי התאגידים הגדולים?

* ד"ר אפרים דוידי, המכללה החברתית כלכלית

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully