וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדה דב יפונה עד 2018? המו"מ תקוע

שלומית צור

17.2.2013 / 18:01

בעלי הקרקע: המדינה מפילה עלינו את עלויות פינוי השדה, בניגוד להסכמים ולפסק דין מ-2008. נציגי רשויות המדינה סבורים כי ההסכם לא מתייחס לעלויות הפינוי

האם ההחלטה לפינוי שדה דב מהקרקע היקרה בישראל עד 2018 תמומש במועד? בדיון מכריע, שהתקיים ביום חמישי בין נציגי המדינה למנהלי הגוש הגדול, המייצגים את בעלי הקרקע הפרטיים, לגבי עלויות הפינוי, לא הושגה הסכמה.

לטענת מנהלי הגוש הגדול, כבר ב-2008 הם התחייבו להעביר למדינה 50% מזכויות הבנייה העתידיות המגיעות לבעלי הקרקע הפרטיים על מנת לתמרץ את המדינה להעתיק את שדה התעופה מהמקום ולשאת בעלויות הפינוי. כעת טוענים המנהלים, כי המדינה דורשת דרישה בלתי סבירה לשאת בעלויות הפינוי, המוערכות ב-200-230 מיליון שקל, למרות ויתור משמעותי על 50% מזכויות הבנייה, הכוללות 15 אלף יח"ד.

נציגי רשויות המדינה מנגד, סבורים כי ההסכם מ-2008 לא מתייחס לעלויות הפינוי. המו"מ התנהל בין מנהלי הגוש הגדול המייצגים את בעלי הקרקע הפרטיים במתחם, עוה"ד מיכאל שפטלר, אליהו מינקוביץ, משה ליפקה, רחל זכאי וגלית רוזובסקי, לבין היועץ המשפטי של המינהל, עו"ד יעקב קוינט, רכז המינהל במשרד האוצר יאיר פינס ונציגי הפרקליטות.

הגוש הגדול כולל חטיבת קרקע מהיקרות בישראל, שחלקה בבעלות מאות בעלים פרטיים וחלקה בבעלות המדינה. בעלי הקרקעות, שלא יכלו לממש את הקרקע שברשותם בגלל פעילות שדה התעופה, חתמו ב-2007 על הסכם עם המדינה שלפיו המדינה תהיה זכאית ל-50% מהזכויות בקרקע הפרטית. ההסכם קיבל תוקף של פסק דין ב-2008. למרות התמריץ שניתן למדינה, קידום הפינוי התעכב, ורק השנה חל שינוי בנושא, כשבתחילת 2012 התקבלה הצעת החלטה שיזמו שר התחבורה ושר השיכון לקידום פינוי השדה באמצעות ועדת היגוי בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר.

בין רשות שדות התעופה למשרד האוצר והמינהל נחתם הסכם בספטמבר 2012, שלפיו הפעילות בשדה תופסק עד סוף יוני 2016 והפינוי בפועל יבוצע עד 2018.

המנהלים: "לא נישא בעלויות"

מהמנהלים נמסר, כי "נדהמנו למשמע הדרישה לשאת בעלות הפינוי. המנהלים השיבו כי נכונותם להעניק למדינה 50% מהזכויות במקרקעין והוויתור על דמי שימוש הינה תמורה גבוהה ביותר וכוללת את השתתפותם בהוצאות הפינוי. מעבר לתמורות אלה, לא נהיה מוכנים לשאת בכל תשלום נוסף. אם הנושא לא יוסדר לאלתר ולא ייחתם הסכם מפורט עם רשות שדות התעופה, לא יהיה מנוס מלשקול את הרלוונטיות של ההסכם שאליו הגיעו. יש לזכור כי ההסכם נחתם על בסיס העיקרון שהמדינה תעשה את המירב לפינוי שדה דב. המנהלים רואים בחומרה רבה את הניסיון של האוצר והמינהל להשית על אלפי בעלי הזכויות תשלומי עתק נוספים ללא צידוק תוך השמעת רמזים כי אי היענות לדרישתם תידחה את הפינוי".

ממשרד האוצר נמסר: "בהתאם להחלטות ממשלה, האוצר מקדם את ההסדרים הכספיים לשם פינוי שדה דב לנתב"ג. כבכל פרויקט, נדרשים בעלי הקרקע (מדינה ופרטיים) לשאת במימון המטלות הנגזרות מפיתוח הקרקע".

  • עוד באותו נושא:
  • שדה דב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully