וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק העבודה: הכניסה לבני 50 ומטה

ג'ובסיטי

19.2.2013 / 13:28

במקביל לעלייה בתוחלת החיים מוצאים עצמם עובדים מבוגרים מתקשים במציאת עבודה חדשה. למה מתעקשים המעסיקים לא להעסיק אנשים מבוגרים ומה ניתן לעשות?

חיפוש עבודה הוא תהליך לא פשוט בעבור רוב דורשי העבודה, אך ישנן אוכלוסיות אשר עבורן האתגר הופך לקשה עוד יותר: בין מחפשי העבודה הנתקלים בקשיים נוספים ניתן למצוא מגזרים שונים, ביניהם: נשים, אימהות ו"מבוגרים".

אתר יד2 דרושים, המקיים סדנאות חיפוש עבודה לגילאי 45+, מדווח כי דווקא כאשר תוחלת החיים עולה ואנשים הופכים ל"צעירים" יותר ברוחם, בני 50 הופכים ל"מבוגרים" ופחות אטרקטיביים לשוק העבודה. אוכלוסייה זו, כמו כל האוכלוסיות המופלות האחרות, צריכה להיערך ולהסתגל למצב החדש. השוק מתקשה לראות את היתרונות בעבודה עם עובדים בוגרים ויציבים.

היתרונות בגיוס אוכלוסייה "בוגרת"

לגיוס אוכלוסיה בוגרת יש מספר יתרונות בולטים. עובדים "מבוגרים" לרוב מביאים לארגון ידע רב שנצבר, קשרים בתעשייה וניסיון רב. כמו כן ברוב המקרים מחפשים עובדים מבוגרים יציבות ותעסוקה במקום עבודה לטווח ארוך, הם אינם מבקשים להחליף עבודה מדי שנתיים, ואינם נמצאים בתקופות רוויות שינויים בחייהם האישיים כגון שינוי סטטוס משפחתי, יציאה ללימודים והפסקת עבודה לשם טיולים ממושכים. עובדים אלה עשויים להבטיח למעסיק יציבות תעסוקתית. בנוסף, עובדים בוגרים מציעים למעסיקים זמינות גבוהה יותר לעבודה, משום שבשלב זה של החיים ילדיהם בוגרים והם אינם נדרשים ליציאה לשירות מילואים.

ובכל זאת, מדוע נתקלים בני 45+ באפליה בשוק העבודה? ארגונים רבים מתעקשים שלא להעסיק מועמדים מבוגרים, ולהילחם בגיוס וניהול עובדים צעירים, ונראה כי להעדפה זו מספר סיבות. עובדים בוגרים בעלי ידע וניסיון מהווים פעמים רבות איום על מנהלים "צעירים" אשר חוששים כי לא יוכלו לנהל אנשים מבוגרים ומנוסים מהם, ואף חוששים כי עובדים אלה ינסו לזכות במשרתם.

כמו כן, לעובדים מבוגרים יש בדרך כלל ניסיון רב. נתון זה מאיים לעתים על מעסיקים אשר חוששים כי הם over qualified לתפקיד. החשש הוא כי בתקופה נוחה יותר לעובדים במשק או כאשר תיקרה בדרכם ההזדמנות הראשונה, עובדים אלו יבחרו בהצעה המתאימה יותר לכישוריהם. הניסיון הרב שנצבר יכול להתפרש למעסיק כמועמד אשר דרישות השכר שלו יהיו גבוהות מהשכר הממוצע עבור המשרה. פעמים רבות יבחר המעסיק שלא לברר נקודה זו ויפסול את המועמד ללא כל בירור.

סיבה נוספת היא שעובדים שמבצעים את עבודתם במשך שנים רבות יוצרים אצל מעסיקים פוטנציאלים חשש כי עובדים אלו כבר שחוקים וחסרי מוטיבציה ויתקשו לבצע עם רצון טוב ויוזמה את המשימות המוכרות הנדרשות במסגרת התפקיד. זאת ועוד, בעולם הטכנולוגי המשתנה ומתחדש מדי יום, אנשי מקצוע רבים אינם מקפידים להתעדכן ולהשתלם בטכנולוגיות ובחידושים הנדרשים כדי להציע ידע עדכני בעולם העבודה. דוגמה נפוצה היא דווקא בעולם הטכנולוגיה, כאשר תוכניתנים אינם מקפידים ללמוד ולהשתלם בשפות תכנות חדשות, דבר אשר במהלך הזמן הופך לחולשה משמעותית הפוגעת במגוון הצעות העבודה הרלוונטיות לכישוריהם. מעסיקים צעירים נוהגים לעתים לחשוש כי עובד מבוגר אשר רגיל לצורת עבודה במשך תקופה ארוכה אינו מסוגל או רוצה ללמוד דברים חדשים ושיטות חדשות הנהוגות ונדרשות בארגון.

חמי בנר, שעבד עד לאחרונה בחברה בתחום המסחר בשוק ההון כדירקטור שיווק ומכירות מוצא עצמו כבר שישה חודשים מחפש עבודה. "במהלך ששת החודשים האחרונים שבהם אני מחפש את האתגר הבא, מצאתי שישנם שני מרכיבים מהותיים שאליהם צריך להתייחס כל מחפש ובמיוחד בגילאים אלה: המרכיב המנטלי והמרכיב המקצועי. חשיבות ההתמודדות עם המרכיב המנטלי אפילו גבוהה יותר מהטיפול בחלק המקצועי. הרוח הנושבת בשוק העבודה שמדברת על קושי בסיסי במציאת עבודה בגילאים אלו, למרות היתרונות העצומים למעסיק מגיוס עובדים מנוסים, יכולה להביא למצב שבו מוותרים מראש על הכוח והרצון להיאבק. מה שגורם לירידה בכוח להצגה נלהבת ומשכנעת בראיון - מה שמכשיל את החיפוש".

המסע למציאת עבודה עשוי להיות לא פשוט, אבל אפשרי

חברת Jcall, הפועלת בתחום מוקדי המכר הטלפוניים, מפעילה מוקד מוצרי צריכה שבו משולבים עובדים מגיל 20 ועד עובדת בת 70 פלוס. לדברי אסנת טרנוס, מנהלת גיוס וכוח אדם בחברה, האוכלוסייה המבוגרת משתלבת בצורה מושלמת במוקד לטובת כל הצדדים. "מדובר במוקד המציע שעות עבודה נוחות וגמישות", אומרת טרנוס, "העובדים הבוגרים, אשר רבים מהם כבר בגיל הפנסיה, מגיעים אלינו ממקום בשל ומנוסה. הם מחפשים מקום עבודה נוח אשר יספק להם תעסוקה, עניין, חברה והכנסה נוספת. אנו לא נתקלים בבעיות ניהול של העובדים. רמת המסירות שלהם והבנת המערכת גבוהה מהממוצע".

אז מה עושים? רותם שדה כהן, יועצת קריירה ביד 2 דרושים, מציעה מספר דרכים כדי לעבור את התהליך: קודם כל, מומלץ להקיף את עצמכם בסביבה תומכת. חגגו את ההצלחות הקטנות שלכם. נסו להסתכל על התהליך כעל מסע של צמיחה אישית ושינוי. יש להכין את הסביבה לכך שהתהליך יכול לקחת זמן ממושך יותר מבעבר. יש להיערך לכך גם מבחינה כלכלית ולהתאים את ההוצאות לתקופה החדשה.

אם הדבר מתאפשר ומתאים, זו יכולה להיות גם הזדמנות לשינוי כמו פתיחת העסק העצמאי שעליו חלמתם שנים. היום, כשאתם כבר לא מטופלים בילדים קטנים ומלאי ניסיון, זה יכול להיות הזמן להגשים חלומות.

כמו כן, זו יכולה להיות גם הזדמנות לשינוי כיוון - אולי באמת הגיע הזמן לפתוח דף חדש. ייתכן שהשינוי יוביל לצורך ללימודים, אולי לירידה בדרג ובשכר, אבל נא לא לשכוח - נשארו לכם עוד כ-20 שנות עבודה, יש מספיק זמן להתפתח. בכל מקרה, חשוב לשמור על ביטחון עצמי, אופטימיות, וגם הומור לא יזיק. או כמו שאומרים בפולניה, העיקר הבריאות.

לאתר Yad2

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully