וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צעדי בנק ישראל מסכנים התא המשפחתי"

אורי חודי

19.2.2013 / 15:07

תמימות דעים בענף הנדל"ן: בנק ישראל פוגע בזוגות הצעירים ולא יצליח להוריד את מחירי הדירות. בכיר לשעבר בבנק: "זה לא מה שיוריד את מחירי הדירות"

פרסום סקירת מחירי הדירות של השמאי הממשלתי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, בצירוף נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסוף השבוע, כמו גם ההגבלות החדשות של בנק ישראל על המשכנתאות גוררות גל תגובות מאנשי ענף הנדל"ן. עליית המחירים לא הפתיעה איש מהעוסקים בתחום וכולם טוענים כי עד שלא יגדל ההיצע, לא יוכלו לרדת מחירי הדירות. במקביל, תוקפים רבים את ההחלטה של בנק ישראל על ההגבלות החדשות בטענה שמדובר במהלך שרק יגדיל בסופו של דבר את הפגיעה בזוגות הצעירים.

"מחירי הדירות ימשיכו לעלות במהלך שנת 2013 בשיעור מתון", כך אמר היום ניסים בובליל , נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר הנהלת לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בהתייחסות לנתוני השמאי הממשלתי והלמ"ס. "אנו שוב חוזרים ורואים שכל הפעילויות שמנסות לצמצם את הביקושים לדירות אינן עוזרות וללא טיפול בהגדלת היצע הדירות מחירי הדירות לא ירדו. בנושא הגדלת היצע אנו רואים נסיגה בפעילות שבאה לידי ביטוי גם בירידה בשיווקים של קרקעות בעיקר באזורי הביקוש וגם בירידה חדה בהתחלות הבניה. הבטחות הממשלה להגדלת האשראי בענף ולהגדלת מספר העובדים המקצועיים המהווים חסם בהגדלת ההיצע של הדירות, טרם מומשו. גם המגבלות שהטיל בנק ישראל על נוטלי המשכנתאות , לא מסייעות בהקטנת הביקושים, אלא רק ממשיכות לפגוע בזוגות הצעירים שאינם יכולים לרכוש דירה".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, הוסיף כי "אני לא מופתע מהנתונים. מדובר במגמה לא טובה המבטאת את אוזלת ידה של הממשלה ומחסור בפתרונות מעשיים ומיידיים בענף. עליית המחירים והגידול בהיקף העסקאות רק מעיד על כך שהציבור התייאש מההבטחות וחזר לקנות דירות במחירים הגבוהים".

דנוס התייחס גם להגבלות החדשות של בנק ישראל ואמר: "צר לי שבנק ישראל ממשיך להקשות על הזוגות הצעירים, כשקיימת סכנה ממשית להתפרקות התא המשפחתי כתוצאה מהגזירות האחרונות שהטיל. ביד אחת מושכת בעוצמה ממשלת ישראל, שלא מספקת פתרונות דיור מעשיים במחירים ברי השגה ובדרך של בנייה להשכרה, ובצד השני מושך בנק ישראל ביד השנייה, כשהוא מקשה על הבנקים במתן הלוואות. כתוצאה מכך שיעורי הריבית שייגבו יעלו. הצעד האחרון של בנק ישראל, כל עוד לא יטופל נושא ההיצע, רק יביא להכבדה על הזוגות הצעירים, להקטנה נוספת בכמות התחלות הבנייה, ולפגיעה נוספת בביצועי המשק, דווקא בשנה שבה אנו צפויים לקיצוצים דרמטיים בתקציב, וחבל".

"בגלל התחרות הגדולה שקיימת היום בין הבנקים למשכנתאות ובגלל שהסיכון האמיתי שלהם במתן משכנתאות לדיור היא נמוכה, אני לא צופה שינוי ברצון של הבנקים לתת משכנתאות בתחום הדיור, גם עם הדרישה החדשה של המפקח על הבנקים", כך סבור עו"ד יעקב אטרקצ'י בעלים ומנכ"ל חברת אאורה ישראל. "מדובר בצעד נוסף בכיוון הלא נכון, במקום בעצם לעשות את הדברים היחידים שבאמת יכולים להביא לאיזון בין הביקוש להיצע והם הגברת שיווקי הקרקעות באזורי ביקוש, טיפול בבירוקרטיות שיש כיום בוועדות המקומיות והוצאת היתרי בנייה בזמן קצר. סקירת השמאי הממשלתי שפורסמה היום לא מפתיעה. המחירים עולים ולהערכתי, בגוש דן, המחירים ימשיכו לעלות בצורה מתונה".

פרופסור צבי אקשטיין, דיקן בית הספר לכלכלה במרכז הבין תחומי בהרצליה ולשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, ציין כי "המשך עליית מחירי הדירות היא ביטוי לכך שהממשלה לא עשתה צעדים משמעותיים בתחום זה במרכז הארץ. אפשר לראות שבמקביל לשוק הדיור, מחירי המסחר והמשרדים למשל לא עולים בצורה דומה. כי שם יש מספיק היצע לעומת בתחום המגורים. לגבי ההגבלות החדשות של בנק ישראל - זו דרכו לטפל בהמשך העלייה במחירי הדיור ולהימנע ממצב של בועה. הצעד הזה נועד להקטין את חשיפת הבנקים לסיכון. צריך לזכור שמשברים עולמיים ומשברים קודמים התחילו מעליית מחירים בענף הנדל"ן. אני סבור שההגבלות החדשות של בנק ישראל יקטינו את נכונות הבנקים להגדיל הסיכון וייתכן והדבר יוריד את מספר המשכנתאות שינתנו, אבל זה לא מה שיוריד את מחירי הדירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully