וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: לא נעלה את הריבית כדי לטפל במחירי הדירות

27.2.2013 / 19:25

פישר בהרצאה: "צריך לטפל בהיצע. אם המשק בתעסוקה מלאה אז מקבלים את מרבית המסים שאפשר לקבל, ואם יהיה מיתון אז נתחיל מגרעון של 4.2% וזה מסוכן. נהיה בבעיה גדולה"

נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, הרצה הערב (ד') בקריה האקדמית קריית אונו על ישראל והכלכלה העולמית.

"אנחנו צריכים להבין שאנחנו משק מאוד קטן ומאוד פתוח ומושפעים בגדול ממה שקורה בעולם. חלק גדול ממה שאנחנו מייצרים אנחנו מוכרים בשווקים בחו"ל אז אנחנו תלויים במה שקורה בעולם. מעבר לזה שיעורי הריבית מושפעים ממה שקורה בעולם וגם שער החליפין מושפע מהעולם ורואים את זה כל יום. בכל דבר שחשוב למשק שלנו יש השפעה חשובה וגדולה מחו"ל", אמר פישר בתחילת דבריו.

"המשק העולמי צמח ב-2012 בשיעור מאוד קרוב למה שנחשב כמיתון עולמי - 3%, כשהצמיחה הייתה 3.2%. הציפיות ל-2013 הן לצמיחה של כ-3.5% ואחרי תוצאות הבחירות באיטליה אולי יורידו את זה קצת. בארה"ב צפויה צמיחה של כ-2%. לישראל חשוב שיעור הצמיחה של הסחר העולמי. לפני המשבר הגדול חשבנו על צמיחה של כ-7% כממוצע. ב-2012 הוא גדל בפחות מ-3% ואנחנו לא נגיע קרוב ל-7% אפילו ב-2014 לפי התחזיות. כלומר המשק העולמי חלש".

"בישראל היו לנו 8 שנים טובות מ-2003 עם ממוצע צמיחה של כ-5% למרות המשבר העולמי. אנחנו משק יחסית עשיר עם רמת הכנסה גבוהה. אנחנו מצפים לצמיחה של 3.8% ב-2013 ויש בזה חלק חשוב שנובע מתחילת ייצור הגז הטבעי מקידוח 'תמר' וזה יוסיף 1% לתמ"ג ב-2013".

פישר המשיך: "רמת האבטלה אצלנו המשיכה לרדת לא מעט שנים והיא נחשבת ברמה נמוכה גם ביחס למדינות מאוד מוצלחות כמו פינלנד. כך שבסך הכל המשק שלנו מאוד מוצלח. מצב המאקרו הנוכחי של המשק טוב מאוד חוץ מהיבט אחד וזה התקציב".

"אם יהיה מיתון נהיה בבעיה גדולה"

פישר חזר על דבריו מהחודשים האחרונים בנוגע לגרעון הממשלתי והצורך לצמצם אותו. "אנחנו רחוקים היום מהמסלול שקיווינו להגיע אליו. מי שאחראי לגרעון הוא בעיקר המשק שצמח יותר איטי מהצפי. תחזית האוצר מתחילת 2011 לגביית המסים הייתה מאוד אופטימית. וגם בפעם הראשונה מזה המון שנים הממשלה הוציאה יותר כסף מהתכנון המקורי".

"אנחנו מאוד קרובים לתעסוקה מלאה. אם המשק בתעסוקה מלאה אז מקבלים את מרבית המסים, פחות או יותר, שאפשר לקבל ואם יהיה מיתון אז נתחיל מגרעון של 4.2% וזה מסוכן. נהיה בבעיה גדולה ולכן צריכים לטפל במצב הזה. כשהתחלנו לבדוק את תקציב 2013 גילינו שהייתה עלייה ריאלית של 10% בהתחייבויות הממשלה וזו בעיה גדולה במשק שצומח רק בכ-3%. צריכים לכן קיצוץ של 5%".

"אם הממשלה תצליח להוריד את ההוצאות שכבר התחייבו להם ב-5% עדיין יהיה גידול של 5% בהוצאות. הממשלה צריכה להגדיל את המסים בכ-6 מיליארד שקל".

עוד אמר פישר כי "אז כמו שכתוב בספרים התקציב לא ייתן למעשה דחיפה לצמיחה, אבל הוא גם לא יהיה מאוד מרסן אחרי כל הרעש והצילצולים. לא הייתי רוצה תקציב מאוד מרסן".

בנוגע ליחס חוב-תמ"ג אמר הנגיד כי "צריכים להבין שחלק מהחוב הוא דולרי וכשיש ייסוף ערך החוב החיצוני יורד".

על המדיניות המוניטארית של בנק ישראל אמר פישר כי "בסך הכל מצליח בנק ישראל להסתובב סביב יעד האינפלציה. כיום האינפלציה והציפיות נמצאות במקום נוח. אין רגע שמותר להגיד שאפשר להיות לא מוטרדים מהאינפלציה. אנחנו בודקים את הסימנים כל הזמן וכרגע לא רואים סימנים לאינפלציה באופק".

"הריבית משפיעה על הכל ולא רק על מחירי הדירות. אם נעלה את הריבית במצב שהמשק חלש נגרום לייסוף ואינפלציה עוד יותר נמוכה. יש בעיה בשוק הדיור וזה בעיית ההיצע. אנחנו עובדים בצד הביקוש לדירות. אצלנו יש בעיות בשיווק קרקעות והתחלת בנייה. הייתה עלייה יפה בהתחלות הבנייה אבל המדינה משווקת פחות קרקע עכשיו וזה חלק חשוב ממה שצריך לעשות. אנחנו לא נוכל להשתמש בכלי הריבית לטפל בבעיית הדיור".

בהתייחסות למצב בארצות הברית אמר פישר כי "יש ביקורת על ברננקי שהוא עושה הכל על מנת לגרום למשק לצמוח והוא למעשה משחרר את הפוליטיקאים מאחריות למצב. מדובר באנשים ואני לא הייתי רוצה לגרום נזק לאוכלוסיה כדי ללמד את הפוליטיקאים איך להתנהג. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים והממשלה צריכה לעשות את מה שהיא צריכה וזה לטפל ביכולת הקבלנים לבנות".

4 אתגרים

פישר התייחס ל-4 אתגרים שעומדים בפני המשק.

1. עוני. "העוני אצלנו לא פשוט בכלל בגלל שהוא נמצא בעיקר אצל החרדים והערבים. אצל החרדים בערך 40% או 50% של הגברים עובדים. במשפחות שהגברים לא עובדים יש הרבה עוני. אצל הערבים כמעט כל הנשים לא עובדות. לא נוכל לטפל בעוני על ידי מתן קצבה לכל אחד שהוא מתחת לקו העוני משום שיש לזה השפעות על התמריצים לעבודה".

2. דמוגרפיה. "משקלם של החרדים והערבים באוכלוסיה הולך ועולה מדי שנה ולכן בעוד כמה שנים המדינה כבר תתקשה מאוד לתמוך בהם והם מבינים שזה לא יכול להימשך".

3. מבחנים בינלאומיים.

4. ביורוקרטיה. "ישראל נמצאת במקום נמוך בדירוג הביורוקרטיה והמגמה בשנים האחרונות לא טובה. המצב לא טוב וצריך לטפל בזה".

בסיום אמר פישר כי "מצבו של המשק בסך הכל מצוין, אם מסתכלים על המצב הבטחוני ועל גורמים נוספים. הצלחנו לנהל משק מוצלח. מערכת הבריאות אצלנו בסך הכל טובה מאוד. אני מאמין שנצליח להתמודד עם הבעיות הכלכליות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully