וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אייפ"אק תנסה להציל הסיוע האמריקאי לישראל

רן דגוני, וושינגטון

3.3.2013 / 9:27

במסגרת הקיצוץ הרוחבי המתוכנן בתקציב האמריקני עלול גם הסיוע הצבאי המוענק לישראל לסבול. השדולה היהודית מתכננת להציף משרדי המחוקקים בוושינגטון בלוביסטים

בעת שהקיצוץ הרוחבי בהוצאות הממשל בארה"ב עומד לנגוס נתח משמעותי מתקציב משרד ההגנה, מתכננת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ללחוץ על הקונגרס שיסוכך על הסיוע הצבאי האמריקני לישראל ממלתעות הקיצוץ. כך כתב בשבוע שעבר דאג בלומפילד, שהיה הלוביסט הראשי של אייפ"ק במשך עשר שנים וכיום אנליסט עצמאי, ב"ניו יורק ג'ואיש וויק".

השדולה מתכננת לשלוח ביום ג' אלפי שתדלנים-אזרחים, משתתפי ועידתה השנתית, שנפתחת היום (א') בוושינגטון, למשרדי מחוקקים על גבעת הקפיטול כדי לקדם את האג'נדה של השדולה, לרבות מתן פטור לסיוע לישראל מתקנות הקיצוץ הרוחבי, מדווח האנליסט.

בלומפילד מזהיר מפני הסיכונים שכרוכים במהלך כזה: "זו עלולה להיות אסטרטגיה מסוכנת מאוד בשעה שמיליוני אמריקנים עומדים לחוש את נשיכת הקיצוצים, מעובדי משרד ההגנה ועד תלמידים בבתי-ספר, שתקציב ארוחות הצהריים שהם מקבלים ייחתך בעוד שהסיוע לישראל לא ייפגע, אם השדולה תשיג את במוקשה".

אנליסט אחר, ג'.מ. רוזנברג, כתב בסוף השבוע בבלוג באתר הפופולרי "האפינגטון פוסט": "תחילה לא האמנתי שאייפ"ק תעז לנקוט צעד עז מצח כזה. באורח מסורתי נזהרת אייפ"ק מאוד מנקיטת פעולות שמהן עלול להשתמע שהשדולה מציבה את האינטרסים של ישראל לפני האינטרסים של אמריקה. הדרישה לפטור את הסיוע לישראל מהקיצוצים הרוחביים, שכל אמריקני יחוש את עוקצם, נראית כל כך בלתי מועילה עד שהיא מצטיירת ככמעט התאבדות של השדולה רבת העוצמה".

"ובכל זאת, כל מה שאני שומע מצביע על כך שהדיווח של בלומפילד אכן נכון, אם כי אני מטיל ספק בכך שלשדולה תהיה החוצפה לדרוש לסוכך על הסיוע לישראל בשנת הכספים הנוכחית", מוסיף רוזנברג. "סביר יותר להניח שהיא תמתין עד לשנת הכספים 2014, שבה תהיה לקונגרס חירות רבה יותר לכוונן את הקיצוצים מאשר ב-2013 (תכנית הקיצוצים, sequester, פרושה לעשר שנים)".

האנליסט כותב: "לא חשוב מתי יקבל הסיוע לישראל את הפטור מהקיצוץ ולא חשוב כמה כסף ייחסך לישראל; הדרישה הזו אינה יאה והיא אינה אלא הפגנת כוחנות של אייפ"ק... רק נערים מעטים מבקשים מהוריהם מכונית, כאשר ההורים נמצאים בהליכי פשיטת רגל".

יודגש, כי רוזנברג ידוע כמתנגד מושבע של אייפ"ק לא מהיום. בבלוג החדש שלו הוא כותב: "כמי שמאמין שאייפ"ק משפיעה לרעה על החיים בארה"ב, אני צריך לשמוח על כך שמתחילים לשים לב לשאפתנות היתר של השדולה".

הקרב על התקציב

כפי שדווח בסוף השבוע ב"גלובס", ישראל עושה עתה מאמצים קדחתניים להציל חלק מהסיוע הצבאי האמריקני לישראל מגרזן הקיצוץ הרוחבי האוטומטי, שנכנס אתמול לתוקף. גורמים בכירים במשרדי החוץ, האוצר והביטחון בישראל עובדים בימים אלה לגבש אסטרטגיה כיצד להתמודד עם הבעיה. לפי אחת ההערכות, הביקור המפתיע והחפוז של שר הביטחון, אהוד ברק, בוושינגטון, ב-13 בפברואר, זמן קצר לאחר שהשלים ביקור קודם בבירה, היה קשור לקיצוץ הצפוי.

אך מקבלי ההחלטות בישראל מסכימים, שישראל צריכה להתייצב לימין ארה"ב בשעת מצוקתה הפיננסית וכי היא תצטרך להשלים עם אבדן חלק מחבילת הסיוע. הם מכירים בכך שלא ייתכן מצב שבו ישראל תתעלם מהדרמה הכלכלית בארה"ב. ישראל צריכה לקבוע מה סדרי העדיפויות שלה, איזה רכיב של הסיוע חיוני ביותר לביטחונה הלאומי ועל מה היא יכולה לוותר, וכל זאת במגבלות שמתחייבות מהמצב בארה"ב.

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, הגדיר עמדה זו ל"גלובס" כך: "כבעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב במזה"ת, ישראל מבינה את האתגרים התקציביים הלא פשוטים שאיתם מתמודדים האמריקנים. אנו מוכנים לשאת את חלקנו בנטל, תוך ניסיון לשמור על אותם פרוייקטים חיוניים לביטחונה ולשלומה של ישראל, ביניהם פרוייקט 'כיפת ברזל'".

השגריר לא הזכיר את הקיצוץ הצפוי בסיוע השנתי השוטף, בסך כ-250 מיליון דולר. יש אפוא הערכות, שישראל תוותר על נתח זה ותעשה מאמצים לשמור על שלמות הסיוע המיוחד לתכניות טילים נגד טילים ("כיפת ברזל", "חץ 2", "חץ 3" ו"קלע דוד"), בסך 479 מיליון דולר.



לא ברור אם אייפ"ק תדרוש מהקונגרס מתן פטור לכל הסיוע (דהיינו הסיוע הצבאי השנתי והסיוע למימון תכניות לטילים נגד טילים), או, כמו ישראל, תבקש פטור מהקיצוץ רק לחלק מהסיוע.

האנליסט בלומפילד כתב עוד ב"ג'ואיש וויק", כי אייפ"ק אף תקרא למחוקקים לקבוע בחקיקה שישראל היא "בעלת ברית אסטרטגית חשובה". סוכנות הידיעות היהודית (JTA) מציינת כי אף מדינה אחת בעולם אינה נהנית ממעמד כזה וכי ייתכן שהרעיון ביסוד דרישה זו הוא לנתק את הסיוע לישראל מתכניות סיוע החוץ האחרות ולהפוך אותו פחות פגיע לקיצוצים תקציביים.

הוועידה של אייפ"ק השנה, בוושינגטון, תחסר את הדרמה שמלווה בדרך כלל את ועידותיה. מחוללי הכותרות (וההתרגשות) הגדולים, נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל, שבדרך כלל נושאים את הנאומים המרכזיים בוועידות, ייפגשו בעוד קצת יותר משבועיים בירושלים, ושם ייעשו הכותרות הגדולות. גם פמלייית השרים הגדולה מישראל שבדרך כלל מגיעה לוועידות אייפ"ק נשארה בישראל בגלל המו"מ הקואליציוני.

הנואם האמריקני הבכיר ביותר בוועידה השנה יהיה סגן הנשיא, ג'ו בידן; הנואם הבכיר ביותר מישראל יהיה שר הביטחון, אהוד ברק.

  • עוד באותו נושא:
  • אייפ"ק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully