וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקטיביזם הפיננסי של קרן יורק - לגיטימי

ד"ר דפנה פפר

4.3.2013 / 11:43

טענתה של הנהלת אי. די. בי כי קרן יורק היא "קרן זרה שוחרת לטרף" מגוחכת. דפנה פפר סבורה כי על שוק ההון לברך על הכנסת סטנדרטים אמריקאיים

סדרת התגובות של קבוצת אי.די.בי כלפיי קרן יורק המחזיקה בנתח מאג"ח אי.די.בי. ודורשת פירעון חוב מהיר ומכירת נכסים ללא תספורות, מעוררת גיחוכים. לאחרונה, בעוד דנקנר מנהל מו"מ מול נושיו, שחררה אי.די.בי. הודעה בזו הלשון: "מי שמוביל את נציגות האג"ח היא קרן זרה שוחרת טרף שרכשה את האג"ח של אי.די.בי. פיתוח במחירי רצפה כדיי לעשות סיבוב מהיר על כספי הציבור..." אם תרצו קרן יורק היא כמעט מייקל דאגלס בסרט "התן" מוול סטריט לאמור כנופיה של רודפי בצע בעוד שדנקנר פשוט צדיק.

בכל שוק הון מופיעות קרנות כיורק ואוספות אג"ח נטושות במחירי זבל של חברות כושלות. תופעה שרק עכשיו, באיחור של כעשרים שנה הגיעה גם לת"א. כיוון שדנקנר שגשג בהשקעותיו האג"ח שלו הפך לזבל. דנקנר היה בטוח שיהיה לו עסק עם גורמים מוסדיים ישראליים ואיתם כידוע מסתדרים.

קרן יורק היא סיפור אחר לגמרי. הקרן מעולם לא הציגה עצמה כתומכת באביונים או כשמשקמת עסקים כושלים. הקרן קונה אג"ח במחירי רצפה נמוכים, בתשואות של 200% המשקפות חוסר אמון מוחלט מצד המשקיעים ביכולתו של דנקנר לפרוע חובותיו. הרכישה נעשית במטרה ברורה ולגיטימית- להרוויח. אין שום פסול ברצון להרוויח אחרי שבעל הבית דנקנר כשל קולוסאלית בסדרה ארוכה של עסקאות משונות. איש לפני יורק לא טרח לאסוף מהרצפה את האג"ח של אי.די.בי למרות תשואות זבל. מוזר שאחרי שיורק אספה אג"ח והחלה לדרוש מאי.די.בי. דרישות לגיטימיות כמו: תזרים מזומנים חזוי, הסבר על היכולת לפרוע חובות, בטחונות, מכירת חברות בת, הפסקת מהלכים הרפתקניים, קיצוץ בהוצאות ההנהלה והשכר האסטרונומי, לפתע הפכה יורק "לשוחרת טרף".

"מנותקת מהמציאות הכלכלית"

יורק השכילה לבצע תפקיד נוסף- לעורר את המוסדיים הישראליים. נציגות אג"ח אי.די.בי בראשות עוה"ד גיא גיסין ואייל רוזובסקי שיגרה הודעה לפני כשבועיים: "אי אפשר שלא להתרשם עד כמה מנותקת החברה מהמציאות הכלכלית שבה היא נתונה". הנציגים מאשימים את מנהלי אי.די.בי. כי במקום להתמקד בניהול החברה הם משקיעים במסע הפחדה תחת כל עץ רענן דווקא נגד הגופים הפועלים במסירות כדיי להגן על זכויות מחזיקי האג"ח". האקטיביזם המוסדי התעורר לחיים בעזרת יורק.

נכון לעכשיו קיים פער משוערך של מיליארדי שקלים בין ההתחייבויות לנכסים של אי.די.בי. כולם גם מצפים להשלמת הזרמת ההון שמתמהמהת מצד אדוארדו אלשטיין. קרן יורק לוחצת על דנקנר להגיע להסדר מהיר שיטיב עמה כדי להרוויח כסף. זה שישנם "מומחים", רובם בצד של בעל החוב כמובן, שחושבים שיורק חצופה אינו פוסל את דרישותיה של יורק להרוויח כסף. כולנו ללא יוצא מהכלל, תמיד רוצים לקנות בזול ולמכור ביוקר. יורק לא הכניסה את דנקנר לצרותיו וזכותה להפיק רווח ממצבו הקשה לגיטימית.

צריך לברך את קרן יורק על שהכניסה סטנדרטים אמריקאים לשוק ההון הרדום שלנו. צריך לברך את מי שדורש פירעון חובות מאקס טייקונים. ברוך בואך יורק, תישארי איתנו לעוד כמה הסדרי חוב.

ד"ר דפנה פפר, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה.

  • עוד באותו נושא:
  • אי.די.בי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully