וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע קיבלה הטבת מס של 3 מיליארד שקל ב-2011

אלי ציפורי

11.3.2013 / 17:30

טבע תמשיך ליהנות משיעורי מס אפסיים עד 2020, וסך ההטבות לאורך העשור יגיע לעשרות מיליארדי שקלים. האם שר האוצר המיועד, יאיר לפיד, ייצא לקרב מול הלובי של חברות הענק?

"גלובס" חושף היום (ב') את הסיבה להתעקשות משרד האוצר לא למסור לעיתון את הנתונים על הטבות המס שניתנו לחברות הענק בשנים האחרונות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון: ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי ענקית התרופות טבע קיבלה בשנת 2011 ממדינת ישראל הטבת מס אדירה בהיקף של כ-3 מיליארד שקל. מדובר בהטבת המס הגדולה ביותר שניתנה עד היום לחברה יחידה בישראל.

לא רק זאת: לפי הערכות שהגיעו לידי "גלובס", ההטבה הזאת אינה חד-פעמית. נהפוך הוא, היא רק גדלה והולכת מאז נחקק ב-2005 התיקון השערורייתי בחוק לעידוד השקעות הון - תיקון מספר 60 שקבע "מסלול אסטרטגי" המאפשר לטבע ליהנות מאפס מס במשך 10 שנים, ובכלל זה אפס מס גם על דיבידנד.
משמעות התיקון היא שטבע תהיה פטורה ממס כמעט על כל רווחיה עד 2020. לאורך עשור, מדובר בהטבות מס המוערכות בסכום אדיר של עשרות מיליארדי שקלים.

סוגיית הטבות המס הענקיות הניתנות לתאגידים הגדולים, ובמיוחד לטבע, תונח לפתחו של שר האוצר החדש, יאיר לפיד. סיסמת הבחירות שלו, "איפה הכסף", רלוונטית במיוחד בכל הנוגע לחוק לעידוד השקעות הון. יהיה מעניין לראות אם לפיד יתגבר על הלובי החזק של תאגידי הענק ופקידי האוצר ויתערב בהטבות המס השערורייתיות, בדיוק כפי שקודמו יובל שטייניץ התערב בתמלוגי הגז.

כמו כן, יש לשאול כיצד קרה שהאוצר לא סיפק שום הערכה ושום אומדן, אפילו גס, להיקפי הטבות המס עם העברת התיקון לחוק בשנת 2005.

"גלובס" מכין בימים אלה את הערעור לבית המשפט המחוזי על החלטת האוצר לא למסור לעיתון את נתוני הטבות המס ואת שמות החברות שזכו בהן בשנים האחרונות. האוצר סירב לחשוף את הנתונים, בטענה כי מדובר במידע שאין לגלותו על-פי פקודת מס הכנסה, אף שמדובר בכסף ציבורי.

ממשרד האוצר ומרשות המסים נמסר: "הנתונים אינם בהכרח כפי שהוצגו, אך מפאת חובת הסודיות הקבועה בחוקי המס אנו מנועים מלפרט".

מחברת טבע נמסר: "טבע שילמה ומשלמת מסים כחוק. מאז חקיקת החוק לעידוד השקעות הון, מיישמת טבע את מטרת החוק ואת רוחו. החוק סייע לטבע להרחיב משמעותית את השקעותיה בישראל- במישרין ובעקיפין - וכיום יש לטבע מפעלים באזורי פיתוח ופריפריה בישראל ואלפי עובדים ב-5 ערים נוספות ברחבי המדינה.

"ההטבות שמעניק החוק לעידוד השקעות הון אף סייעו לטבע להבטיח שאתרי הייצור של טבע בישראל משודרגים בעקביות כדי לעמוד בסטנדרטים הגבוהים בעולם - כך שתוכל להתחרות באפקטיביות ביתר שוקי העולם.

"טבע מאמינה כי המדיניות העומדת בבסיסו של החוק מסייעת לבנות את הבסיס התעשייתי של ישראל, שטבע מהווה חלק גדול ממנו. מדיניות זו מסייעת ליצירת תמריצים לעסקים ומסייעת להם לתמוך בצמיחתה, התקדמותה ושגשוגה של המדינה. בכך, תומכת מדיניות זו בהשקעות זרות בישראל ובפיתוח הלאומי שלה".

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully