וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות קידוח "תמר": החשמל יתייקר, אבל פחות

עמירם ברקת

11.3.2013 / 20:10

הסיבה היא הקדמת מועד הזרמת הגז מ"תמר". העלייה בתעריפים לצרכן הביתי תהיה בשיעור 5%-10% ולא תגיע ל-15% כפי שפורסם

מליאת רשות החשמל צפויה לאשר מחר (ג') לשימוע ציבורי את טיוטת העדכון של תעריפי החשמל ל-2013. לשר האוצר הנכנס יאיר לפיד אין יכולת להשפיע מעשית על גובה התייקרות תעריף החשמל. התעריף נקבע על ידי חברי מליאת רשות החשמל, גוף עצמאי שיש לו אוטונומיה מוחלטת בקביעת התעריפים. עם זאת, השר יכול להציע מתווה שונה להעלאת תעריפים, כפי שעשה מנכ"ל האוצר דורון כהן לפני שנה.

העלייה הצפויה בתעריפים לצרכנים הביתיים היא בשיעור של 5%-10%. מדובר בשיעור נמוך מזה שננקב בהערכות שפורסמו בימים האחרונים, שנעו בין 10% ל-15%.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הסיבה העיקרית להפחתת שיעור ההתייקרות היא הקדמת מועד תחילת הזרמת הגז ממאגר "תמר". המאגר יתחיל בהזרמת הגז לישראל בתוך כשבועיים, סמוך למועד המתוכנן, אך ברשות החשמל ובחברת החשמל הניחו עד לאחרונה כי ההזרמה לא תחל לפני חודש יוני, מתוך שיקולי שמרנות וזהירות.

כל חודש של הקדמה בזרימת הגז מ"תמר" מפחית את הוצאות רכישת הדלק לייצור חשמל של חברת החשמל בכ-200 מיליון שקל, שהם קרוב לאחוז מסך ההכנסות מתעריף החשמל. הקדמת ההזרמה מ"תמר" אפשרה לפיכך להפחית את העלייה הצפויה בתעריף בכ-2%.
גם לאחר ההתייקרות המופחתת ירשום תעריף החשמל התייקרות מצטברת של 30%, בתוך פחות משנתיים. כמחצית מההתייקרות הזו היא התייקרות "קבועה" ומחציתה התייקרות זמנית המיוחסת למחסור בגז לייצור חשמל שיסתיים עם תחילת ההזרמה מ"תמר".
בפני חברי המליאה עומדות למעשה שתי אפשרויות: האחת היא להמשיך במתווה כהן, שמחייב התייקרות נוספת של 3.7% ב-2014. האחרת היא לאחד את שתי ההתייקרויות להתייקרות אחת מיידית. מתווה ההתייקרויות המקורי אושר לפני שנה על בסיס הצעה שגיבש צוות בראשות מנכ"ל האוצר דורון כהן.
הקמת הצוות באה כתגובה לדרישת חברת החשמל לייקר את תעריף החשמל ב-40% באופן מיידי כתוצאה מהפסקת הזרמת הגז ממצרים.
לישראל, עקב נפילת שלטונו של נשיא מצרים חוסני מובארק. הנזק הכספי הכולל של אירועי האביב הערבי למשק החשמל הישראלי מוערך ב-15 מיליארד שקל, לדברי כהן.
שיעור ההתייקרות הסופי היה עשוי להגיע ל-55% כיוון שגם כמויות הגז במאגר הישראלי של "ים תטיס" התרוקנו בקצב מהיר מהצפוי. המתווה של דורון כהן מבוסס על העלאה מדורגת של תעריף החשמל: התייקרות ראשונה בסך 8.9% אושרה ב-2012. השנה היו תעריפי החשמל אמורים להתייקר ב-4.4% וב-2014 ב-3.7% נוספים. במקביל הושגו הבנות שאפשרו לחברת החשמל לגייס כ-9 מיליארד שקל בערבויות מדינה, שהוזילו משמעותית את עלויות המימון של החברה. בנוסף הסכימה החברה למשוך כ-600 מיליון שקל מתוך 2.1 מיליארד המופקדים בחשבון הנאמנות הסודי שמשותף לה ולוועד העובדים של החברה.
אירוע הבור התזרימי שהתגלה בחברת החשמל לקראת סוף 2012 יצר צורך בהתייקרות תעריפי החשמל בשיעור חד מהמתוכנן. הבור התזרימי נוצר כשלחברת החשמל התברר שהוצאותיה גבוהות בכ-1.4 מיליארד שקל מהתחזית, עקב שורת אירועים בלתי צפויים ובהם עלייה חדה מהצפוי בביקוש לחשמל ותקלות חמורות בתחנת הכוח בחדרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully