וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריל סנדברג צודקת הציבור טועה

ד"ר יעל יצחקי

14.3.2013 / 12:04

האם באמת האשימה סמנכ"לית בפייסבוק שריל סנדברג את הנשים בעצלנות? ד"ר יעל יצחקי סבורה שלא ומסבירה למה התכוונה האישה החזקה בפייסבוק

שריל סנדברג, הסמנכ"לית והאישה החזקה בפייסבוק, זכתה למטר של ביקורות ברחבי העולם, על דברים שאמרה אודות מצבן הקרייריסטי העגום של הנשים בעולם. "סנדברג מאשימה את הנשים בעצלות" קראו כותרות העיתונים, אבל המילה עצלות לא הופיעה בדבריה. אין זו אלא פרשנות של אמצעי התקשורת, פרשנות שגויה מן היסוד.

לא קשורה למאייר

יתכן שהמלים של שריל סנדברג תלויות במשקפיים שדרכן רואים אותן. סנדברג ממקדת את האפשרות של נשים להתקדם בנשים עצמן. היא אינה מתמקדת בעולם הגברי, בגברים שאינם מקדמים נשים, ברשתות הגבריות – היא מייעצת לנשים מה עליהן לעשות כדי ליהנות מעבודתן וכדי להתקדם. סנדברג מבקשת מנשים לא לוותר על החלום התעסוקתי שלהן, לבחור עם תשוקה. לא לדאוג מראש על הילדים שיהיו בעתיד בבחירת המקצוע. באיזשהו שלב, מתפשרים מול המציאות. אם מתפשרים מראש, אזי כשיגיע הזמן להכניס אלמנטים נוספים לסדר היום, כמו גידול ילדים, ההפסד יהיה גדול עוד יותר והוא יקשה על מציאת הנאה ומשמעות בעבודה. לכן, לדעת סנדברג, חשוב למצוא תחום מרתק ולהשקיע בו במלוא המרץ. כשיבואו הילדים יהיה יותר קל לשלב את גידולם עם עבודה מהנה מאשר עם עבודה שנבחרה רק לצורך נוחות השעות.

סנדברג קוראת לנשים להיות נוכחות יותר ולהביע את דעתן. היא מבקשת מהן לשבת במרכז השולחן ולא בצד. מקום הישיבה אינו דבר שטחי או שולי. הוא מראה שאת מעוניינת לשמוע ולהשמיע. סנדברג נוהגת כמנטורית המדריכה את הצעירות כיצד להשתלב נכון בעולם העבודה ולא כמבקרת שאיבדה אמון ביכולתן של נשים להתקדם. אמנם היא אינה מתייחסת לתרבות ארגונית המקשה על שילוב נשים, אולם סנדברג מטילה את עיקר האחריות על הנשים עצמן.

באומרה שעל נשים לבחור את בן הזוג הנכון, סנדברג מתכוונת לכך שנשים אינן צריכות לשאת בכל מטלות הבית וגידול הילדים על כתפיהן. כדי להתקדם בעבודה צריך בן זוג תומך. גברים נהנים מתמיכה זו שנים רבות. כעת הגיע זמנן של נשים לתמיכה דומה. למרות הביקורות, לא היה בדבריה דבר שרמז כי היא מעודדת נשים להתחתן עם גברים עשירים.

הכנסתה של סנדברג לאותה סירה עם מאריסה מאייר, מנכ"לית יאהו, שביטלה את נוהג העבודה מן הבית מערבבת מין שאינו במינו. בעוד מנכ"לית יאהו נקטה בפעולה המבקשת לחזור אחורה, הדברים של סנדברג מעודדים את הנשים דווקא להתקדם.

הביקורת על סנדברג, המציינת את מעמדה החברתי והכלכלי, אינה רלוונטית. העידוד שהיא נותנת לנשים להביע את דעתן ולא לוותר על החלומות שלהן אינו נחלתן של נשים עשירות בלבד. כיום יותר מתמיד, ניתן לקבל ידע והשראה באופן דמוקרטי ודבריה של סנדברג עשויים לאפשר לנשים מכל המעמדות לשפר את מצבן, להביע את דעתן ולדרוש את מה שמגיע להן – כל אחת על פי דרכה.

פעילותה של עמותת נטע לפיתוח קריירה, שהקמתי לפני 7 שנים, מבוססת ברובה על התפיסות שסנדברג השמיעה אתמול בראיון לתכנית 60 דקות: אנו הנשים צריכות לדאוג לעצמנו ולעזור זו לזו, אולם בפועל אנו לא עושות זאת. נשים רבות מוותרות על שאיפות הקריירה שהיו להן בצעירותן, ולא נלחמות כדי להגשים את החלומות שפעם חלמו. אמנם, בתרבות ארגונית גברית קשה יותר לנשים להצליח, אבל זה אפשרי.

הכותבת היא מנכ"לית נטע – המרכז לפיתוח קריירה, שמקיים סדנאות העשרה לנשים בעולם התעסוקתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully