וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית דיור לאומית: דירות ב-800-850 אלף שקל

אורי חודי

17.3.2013 / 13:27

האוצר, מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון גיבשו תוכנית שתובא לאישור הממשלה החדשה. המטרה: הסרת חסמים לשם בנייה מהירה של דירות מצפון לקריות ומדרום לאשקלון

רגע לפני השבעת ממשלה החדשה והקמתו של קבינט דיור מיוחד בראשותו של יו"ר "יש עתיד" ושר האוצר המיועד יאיר לפיד, תוכנית דיור לאומית חדשה כבר גובשה על ידי הגורמים המקצועיים באוצר, במינהל מקרקעי ישראל ובמינהל התכנון.

מדובר ביוזמה של שלושת הגופים האמורים שבאה לידי ביטוי ב'פורום תוכניות גדולות' המתכנס פעם בחודש ובו חברים מנהל מינהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, ראובן קוגן, סגן הממונה על התקציבים באוצר ומי שאחראי על תחום הנדל"ן במשרד ובינת שוורץ, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים.

התוכנית החדשה שמה לנגד עיניה פיתוח מתחמים גדולים שאינם באזור המרכז אלא באזורים שנמצאים מצפון לקריות ומדרום לאשקלון וקרית גת בכל הקשור למגורים לצד המשך שיווקי קרקע למטרות השכרה לטווח ארוך. בלב התוכנית: עבודה משותפת של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים על כל מתחם כדי למנוע היווצרות חסמים, קביעת לוחות זמנים קבועים ומהירים לקידום תוכניות וזיהוי אזורים בהם ניתן יהיה להגיע למחירי דירות של כ-800 אלף שקל.

"המסקנה שלנו מהמצב הקיים הייתה שכל גוף או משרד ממשלתי שקשור לתוכנית זו או אחרת עובד לבד", הסביר ראש המינהל ליברמן בשיחה עם "גלובס". "התוצאה הייתה עיכוב ביציאת מתחמים גדולים אל הפועל וחוסר וודאות ליזמים ולקבלנים שבאה לידי ביטוי גם במחירי דירות גבוהים יותר. אפשר לראות את זה בראש העין, מקום בו שווקו אלפי יחידות דיור אולם הן לא יכולות לצאת לדרך בשל חסמים כאלו או אחרים. אין יד מכוונת ממשלתית אחת שמתמקדת במתחמים שיש בהם היתכנות להצלחה. עד היום השיווק שנעשה דומה לזריקת כדורים באוויר כשכל משרד צריך לתפוס את הכדור ששייך לו ולפעול בנושא. אם מדובר במשרד התחבורה שצריך לאשר מחלף שהמתחם החדש תלוי בו או משרד החינוך שצריך לאשר מוסדות חינוך וגם הרשות המקומית שלא תמיד בטוחה שההיצע החדש יתאם את היכולות שלה והתשתית הקיימת".

ליברמן מסביר שלא מדובר בתוכנית חדשה אלא בהבשלה מוקדמת של יוזמה עליה עומלים במינהל, במשרד האוצר ובמינהל התכנון כבר למעלה משנה: "מדובר בפורום התוכניות הגדולות שאותו יזם ראובן קוגן ממשרד האוצר יחד איתי ועם בינת שוורץ. אנחנו מקיימים את הישיבות הללו כל חודש והיום אנחנו נפגשים בפעם ה-14. הנושא שעמד אל מול עיננו הוא איך לייצר דיור בר השגה. יש לנושא גיבוי מלא ממשרד ראש הממשלה ולאור הממשלה החדשה והקמתו של קבינט דיור מיוחד החלטנו להקדים את הבשלת התוכנית ולהציג אותה לממשלה החדשה בהקדם. אנחנו נציג את זה לקבינט החדש כעבודה שאנחנו עומלים עליה כבר חודשים".

"מדובר בשיווקים חכמים של המינהל באזורים שהוגדרו ככאלה עם פוטנציאל למחירים סבירים שבין 800 אלף שקל ל-850 אלף שקל ליחידת דיור", ממשיך ומסביר ליברמן, "מקומות כמו קרית גת, כמו הקריות וכמו אשקלון. התוכניות הללו מגובשות מלכתחילה עם כל הגורמים הרלוונטיים ואותם חסמים שמונעים מתוכנית להתבצע במהירות או גורמים לחוסר וודאות בקרב היזמים והרשויות יקבלו מענה ולוחות זמנים ברורים. עד היום לא עשו את זה וכל נושא שיתוף הפעולה בין כל המשרדים והגופים היה מאוד קשה".

רק בפריפריה

במסגרת התוכנית צפוי המינהל לשווק בשנה הקרובה כ-7,000 יחידות דיור בקרית גת ועוד כ-5,000 יחידות דיור בקריות, בין היתר בקרית ביאליק. במקביל, מתעתד המינהל לשווק כ-5,000 יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך בכל חלקי הארץ. התוכניות החדשות, כך על פי ליברמן, מקודמות יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים שפועלים במקביל מה שמוביל "ללוח זמנים עם מחוייבות ממשלתית לביצוע", לדבריו.

כאמור, ליברמן מצהיר מראש שאת התוכנית האמורה לא נראה באזור המרכז: "זה לא יהיה צפונה מקרית גת או אשקלון ולא דרומה מהקריות. במרכז יקודמו פתרונות במסגרת השיווקים לבניית פרויקטים לשכירות".

באותו הזמן, גם לגבי מכרזי השכירות צפוי ככל הנראה שינוי כפי שמסביר ליברמן: "אנחנו עומדים להמליץ לבחור בקידום המסלול אותו קידם משרד האוצר, המסלול המאפשר שווק פרויקט שלם לשכירות בלבד. כמו המכרז שהיה ברעננה. זו תהיה המלצתנו ובזה יצטרכו להכריע השרים".

כזכור, עד היום כללו המכרזים להשכרה לטווח ארוך שני מסלולים שונים. האחד לבניית דירות להשכרה בלבד, מסלול שכאמור זכה לתמיכת משרד האוצר ותכליתו לנסות ולשלב את המוסדיים בתחום זה. ומסלול נוסף המשלב בין בניית דירות להשכרה לצד בניית דירות למכירה בשוק הרחב. מסלול זה נתקל בקשיים שהאחרון בהם היה מכרז בכפר סבא שתוצאותיו היו הצעות אפסיות מצד יזמים שיצרו מצב בעייתי.

לגבי הצלחת התוכנית האמורה או אימוצה על ידי הממשלה החדשה או קבינט הדיור החדש אומר ליברמן: "אין משהו אחר. המדינה לא תוציא כסף מהכיס ובמסגרת התוכנית הזו המדינה צריכה רק לארגן את הפעילות בין כל הגורמים הרלוונטיים".

אין ספק שמדובר ביוזמה מבורכת בכל הנוגע לאיחוד הפעילות של משרדי הממשלה השונים לקידום התוכניות. אולם במקביל, ייתכן ויהיה צריך להגות תוכנית נוספת שתכליתה יהיה להוביל את הביקושים הגבוהים במרכז הארץ לקרית גת ולקריות שם יישווקו אותן אלפי דירות במחירים האמורים, שהם אגב לא רחוקים מהמחירים בפועל גם היום.

  • עוד באותו נושא:
  • פריפריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully