וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל קפריסין: וול סטריט ננעלה בירידות

משה גולן

18.3.2013 / 22:43

הממשל בקפריסין מתכוון להטיל מס על הפקדונות הבנקאיים וקיים חשש מריצה על הבנקים במדינות ה-PIIGS - הבנקים בקפריסין יהיו סגורים עד יום חמישי

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים, על רקע ציפיית האיחוד האירופי מממשלת קפריסין להטיל מס על הפיקדונות הבנקאיים. החשש הוא שהמשקיעים בקפריסין ובמדינות הפריפריה "ירוצו על הבנקים" וימשכו את הפיקדונות. בזירת המאקרו לא פורסמו היום נתונים מהותיים והמשקיעים התמקדו בעיקר בהתפתחויות מאירופה.

נתוני סגירה בוול סטריט, 18 במרץ 2013. גלובס
נתוני סגירה בוול סטריט, 18 במרץ 2013/גלובס

יום שישי ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים קלות וקטע רצף עליות של 10 ימים במדד הדאו ג'ונס. בסיכום שבועי עלה מדד הדאו ג'ונס ב-0.8%, בעוד מדד ה-S&P 500 הוסיף לערכו בשבוע החולף 0.6%. האנליסטים בשוק עדיין אופטימיים וכלכלני בנק ההשקעות קרדיט סוויס אף העלו את תחזיתם ל-2013, לפיה מדד ה-S&P יגיע עוד השנה לרמה של 1,640 נקודות.

אולם, כלכלנים ואנליסטים רבים חוששים כעת שקפריסין עשויה להיות הטריגר שיוביל לגל המימושים הנרחב שיסיים את "תור הזהב" של השוק השורי. בסוף השבוע מדינות האיחוד האירופי, בראשות גרמניה הציבו מספר תנאים לקפריסין, לפני שזו תוכל לקבל חבילת חילוץ בהיקף של 10 מיליארד דולר. אחד התנאים הוא הטלת מס על הפיקדונות הבנקאיים של אזרחי המדינה. לכן, בכוונת קפריסין להטיל מס של כ-10% על פיקדונות בהיקף של 100 אלף אירו ומעלה ומס של כ-7% על פקדונות בהיקף נמוך מזה. זאת, במטרה לגבות מסים בהיקף של כ-5.8 מיליארד דולר ולזכות בחבילת החילוץ המיוחלת שתחלץ את המדינה מוכת החובות.

אז מה הבעיה? רבים חוששים שהציבור בקפריסין ימשוך את הפיקדונות מהבנקים במטרה להימנע מתשלום המס, עניין שעשוי להוביל לקריסתם ולאפקט דומינו שייווצר במדינות אחרות בגוש האירו כגון ספרד ואיטליה.

"הטלת מס בשיעור של 9.5% על פיקדונות בהיקף הגבוה מ-100 אלפי אירו והטלת מס בשיעור של 6.75% על פיקדונות הנמוכים מסכום זה הינה מהלך מסוכן העלול להצית ריצה על הבנקים (Run on the bank) בכלל מדינות ה- PIIGS ובראשן איטליה וספרד, כלכלות מפתח בכלכלת גוש האירו שעדיין לא יצאו מן היער ולמעשה מצויות עמוק בתוכו", מסביר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

ההצבעה על תכנית מיסוי הפיקדונות נדחתה למחר, ובינתיים הממשלה בקפריסין הודיעה היום כי בכוונתה לרכך מעט את רוע הגזירות. לפי ההצעה החדשה, בעלי פיקדונות קטנים מ-100 אלך אירו ישלמו מס בסך 3% בלבד. אולם, בעלי פיקדונות גדולים יותר ישלמו מס של 12.5% במקום 10%. על פי התוכנית, חוסכים שאיבדו כסף בשל המסים הללו יפוצו על ידי מניות בבנקים מסחריים, כאשר התשואות יובטחו מההכנסות העתידיות של תגליות הגז הטבעי.

"אירופה הציתה שני מקלות דינמיט", אומר מוחמד אל-עריאן, מנכ"ל פימקו, בנוגע לדרישה של האיחוד האירופי מממשלת קפריסין. "דינמיט אחד ברור מאוד - על ידי כך שנכללים בעניין חוסכים קטנים, הם מסתכנים בחוסר נחת חברתי, חוסר סדר פוליטי ויציאה מגוש האירו".

"הדינמיט השני הוא מעט יותר מסובך ופחות ודאי. זהו סימן השאלה לגבי הקדושה של פקדונות בנקים באירופה", אמר אל-עריאן, והוסיף כי לדעתו המערכת הפוליטית כושלת באירופה.

היום לא פורסמו נתוני מאקרו מהותיים והמשקיעים דרוכים לקראת יום רביעי, אז הבנק המרכזי של ארה"ב יפרסם את החלטת הריבית והתחזיות הכלכליות שלו. רבים מקווים כי ה'פד' לא ייצא בהכרזות משמעותיות לאף כיוון, ובכך למעשה ימשיך וישמר את המדיניות המוניטארית המרחיבה של הבנק - הכוללת ריבית אפסית (אשר צפויה להיוותר על כנה עד שנת 2014) ורכישות מוניטארית של איגרות חוב, בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש.

סמסונג, אפל ובלקברי במוקד

סמסונג הכריזה בסוף השבוע על מכשיר הדגל החדש שלה - הגלקסי S4. האם היא תצילח לכבוש נתח שוק גדול יותר ולהגביר את התחרות מול אפל.

בתוך כך, סקר אנליסטים שערכה "בלומברג" מצביע על כך שאפל עשויה להגדיל את היקף הדיבידנד שהיא מחלקת ב-56% לרמה של 4.14 דולרים למניה. האם מהלך זה ישיב את אמון המשקיעים שנפגע בשבועות האחרונים?

חברת הביוטק פלוריסטם (3.17 2.92%+) עמדה במוקד לאחר שבבית ההשקעות לידר שוקי הון העלו את מחיר היעד של מניית החברה ל-5 דולר מ-4.2 דולר בהמלצת "קנייה", פרמיה של 62% על מחיר הנעילה בסוף השבוע בוול סטריט.
חברת סלולר נוספת שמרכזת עניין לאחרונה היא בלקברי (15.02 0.20%+) (שינתה את שמה מ-RIM). החברה דיווחה בשבוע החולף על הזמנות שיא של מיליון מכשירי בלקברי 10, מכשיר הדגל שלה. מניית החברה סיימה את השבוע עם עליות של 15%.

אלביט מערכות (40.35 1.51%+) הודיעה אתמול כי החברה הבת שבבעלותה המלאה, אלביט מערכות ל"א וסיגינט – אלישרא קיבלה חוזה בהיקף כספי של כ-115 מיליון דולר לספק ללקוח באסיה מערכות לוחמה אלקטרונית (ל"א) עבור מגוון שימושים קרקעיים.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully