וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת גיל הפרישה: הזדמנות לביטול הפרישה הכפויה

שושנה גביש

19.3.2013 / 12:32

משרד האוצר מבקש להעלות את גיל הפרישה במשק ל-70. שונה גביש סבורה שבאותה הזדמנות כדאי לבטל את הפרישה הכפויה כליל

ניסיונו של האוצר בימים האחרונים לגבש הצעה להעלאת גיל הפרישה בשלוש שנים נוספות, לגיל 70 ,מעלה שאלות אודות ההשלכות שטומן בחובו מהלך שכזה. המשמעות העיקרית היא שכדי לפרוש לפנסיה בלי תשלום קנס בשל פרישה מוקדמת, על העובד יהיה להמשיך בעבודתו עד לגיל הפרישה הדחוי, אך אם יפרוש קודם לכן, הוא יאלץ לשלם קנס בשל פרישה מוקדמת המתבטא בהפחתת פנסיה משמעותית.

הצעה זו מועלית בשל ההכרח לפתור את בעיית מימון הפנסיות מאחר וכספי הפנסיה הצבורים אינם מספיקים לנוכח תוחלת החיים המתארכת, ועל מנת למנוע מצב בו המימון ייפול על אוצר המדינה. העלאת גיל הפרישה על פי ההצעה, משמעותה הטלת מימון עלות הפנסיה על העובד והמעסיק, שכן, כדי לשמור על רמת הפנסיה, העובד והמעסיק יחויבו להמשיך להפקיד כספים לתקופת ההעסקה המוארכת עד גיל הפרישה הדחוי.

מה הקשר בין הצעה זו וגיל הפרישה הכפוי? הצעת האוצר מתייחסת להעלאת גיל הפרישה, שהוא הגיל בו רשאי העובד לפרוש ללא קנס של הפחתת פנסיה - כיום 67 לגברים ו – 62 לנשים. גיל פרישה כפוי, לעומת זאת, הוא מושג שונה המתייחס לגיל בו רשאי מעסיק לחייב עובד לפרוש בשל גילו, במקרה זה גיל 67 לגברים ולנשים.

נכון, העלייה בתוחלת החיים היא קטליזאטור הן להעלאת גיל הפרישה והן למאבק לביטול גיל הפרישה הכפוי. עלייה זו בתוחלת החיים יוצרת את בעיית מימון הפנסיה ובה בעת מחדדת את חוסר הרלוונטיות של גיל הפרישה הנוכחי בחיי העבודה של האדם. יחד עם זאת העלאת גיל הפרישה, על פי הצעת האוצר, לא נעשית במסגרת המאבק לביטול גיל הפרישה.

אין כל ספק שהעלאת גיל הפרישה מחייבת במקביל דיון בדבר גיל פרישת חובה. מדוע ? כיום גיל פרישת חובה וגיל פרישה לגברים הוא גיל 67 ולא ייתכן שבזמן שגיל הפרישה יועלה ל- 70 גיל פרישת החובה יישאר גיל 67. למצב זה ייתכנו יתכנו שני פתרונות: העלאת גיל פרישת חובה או ביטולו.

דעתי היא שאין לאוצר בכלל אופציה לבחור בפתרון של העלאת גיל פרישת חובה שכן עצם קביעתו היא פגיעה אנושה וחסרת תיקון בכבודם של האנשים המבוגרים במדינת ישראל שרוצים ומבקשים להמשיך לעבוד מעבר לגיל פרישת חובה.

הצעת האוצר להעלות את גיל הפרישה בשנתיים מדגימה, כי הנימוקים התומכים בגיל פרישת חובה כגון ירידה תפקודית של המבוגרים או הצורך בפינוי מקומות תעסוקה עבור הצעירים הם נימוקים יחסיים ביותר, הנסוגים כלא היו כאשר המדינה ניצבת בפני הסכנה שתידרש לממן את הפנסיות. בהתאם לזאת נראה כי על המחוקק לנצל את ההזדמנות המתהווה כתוצאה מן ההכרח להעלות את גיל הפרישה ולהביא לביטול גיל פרישת חובה.

שושנה גביש, מומחית לדיני עבודה ומובילת המאבק לביטול חוק גיל פרישה בישראל .

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully