וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפריסין הסכימה לרפורמות, תקבל סיוע ותישאר באירופה

קובי ישעיהו ונדב נוימן

25.3.2013 / 9:30

בתמורה לסיוע של 10 מיליארד אירו הסכימה קפריסין לרפורמות במערכת הבנקאות. "זה לא אופטימלי, אלא החלטות קשות שצריך לקבל". אמש איים הנשיא להתפטר בשל הלחץ של קרן המטבע

קפריסין הצליחה לחמוק מפשיטת רגל. מדינת האי תקבל סיוע של 10 מיליארד אירו מה"טרויקה" ותישאר בגוש האירו. בתמורה התחייבה קפריסין לרפורמות מקיפות במערכת הבנקאות שלה, ובכללן סגירת הבנק השני בגודלו במדינה בעקבות לחץ רב שהפעילה גרמניה. "לא היו בחירות אופטימליות, רק החלטות קשות לקבל", אמר מקור בכיר בגוש האירו לבלומברג.

בתגובה להסכמות מזנק האירו מול הדולר בכ-0.7% לשער של 1.304 דולרים לאירו ובבורסות אסיה נרשמות עליות. נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדס, איים אמש (ראשון) להתפטר בשל הלחץ שהפעילה קרן המטבע הבינלאומית במסגרת תנאי הטרויקה לקפריסין, על מנת שזו תקלב את חבילת החילוץ המיוחלת.

משבר כלכלי בקפריסין. רויטרס
איים להתפטר. נשיא קפריסין אנסטסיאדס/רויטרס

אנסטסיאדס טס אתמול (ראשון) לבריסל במטרה לקדם את חבילת החילוץ של האיחוד האירופאי וקרן המטבע הבינלאומית ולמנוע קריסה של מערכת הבנקאות באי. זאת, לאחר ששלשום נכשלו שיחות להשגת סיוע לקפריסין. "המגעים בין הצדדים נמצאים בשלב מאוד עדין", נאמר בהודעת ממשלת ניקוסיה. "המצב מאוד חמור ולוח הזמנים מאוד צפוף".

הצדדים היו צריכים להגיע להסכמות עד היום, יום שני. ה-ECBהפעיל לחץ רב על קפריסין והודיע כי אם לא תושג הסכמה עד היום אז קפריסין תצא למעשה מגוש האירו. שרי האוצר של 17 מדינות גוש האירו נפגשו בלילה על מנת לדון בנושא ולאשר, או לדחות, סיוע לאי. לאחר דיונים מרתונים אישר בסוף השבוע הפרלמנט בקפריסין שורה של הצעות חוק שנועדו להטיל מגבלות חדשות על הבנקים במדינה בניסיון למנוע את קריסתו של אחד מהם, מה שעלול להוביל לקריסת הכלכלה הקפריסאית כולה. במדינה מקווים כי החוקים שהועברו הלילה יקדמו אותם לעבר חבילת החילוץ המיוחלת בהיקף של 10 מיליארד דולר.

בשעות הלילה המאוחרות של יום שישי השלים הפרלמנט את תהליך החקיקה של תשע הצעות חוק שכללו הגבלות הון ושורה של צעדים נוספים בניסיון להפחית את הסיכויים של קריסת אחד הבנקים. בין הצעות החוק שאושרו הייתה הצעה שתאפשר למדינה לחלק את הבנקים הקורסים לבנקים "טובים" ו"רעים". ההצעה נועדה להקל על המדינה להגן על פקדונות בבנקים שנהנים מערבות של המדינה עד סכום של 100 אלף אירו. ההצעה מכוונת בעיקר עבור שני הבנקים הגדולים ביותר במדינה.

משבר כלכלי בקפריסין. רויטרס
סיוע מה"טרויקה". הפגנות בקפריסין במהלך המשבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully