וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מחירי הדירות לא מפסיקים לעלות?

גיא קצוביץ'

27.3.2013 / 9:34

1.75%. זה המספר שאומר הכל. אם גם אתם תוהים מדוע מחירי הדירות ממשיכים לעלות - אתם צריכים להכיר את המספר הזה, המייצג את ערכה של ריבית בנק ישראל

1.75%. זה המספר שאומר הכל.

הוא לא עגול, הוא אפילו לא מספר שלם, והוא עוד באחוזים. ובכל זאת, אם גם אתם תוהים מדוע מחירי הדירות ממשיכים לעלות - ומה בדיוק יקרה כאן כשהם יפסיקו ואיזו "בועה" תתפוצץ פה - אתם צריכים להכיר את המספר הזה, המייצג את ערכה של ריבית בנק ישראל.

אתם בטח תוהים מה זה בכלל ריבית בנק ישראל, ולמה צריך אותה. ובאמת, אפשר להתחיל לקשקש כאן שעות על המשמעויות הרבות הריבית עבור הכלכלה - אבל לא באתי לכאן כדי לעייף אתכם, אז רק אסביר לרגע את ההגיון הבסיסי שמאחורי העניין: ובכן, הריבית קובעת שכל מי שזקוק לכסף במדינת ישראל, יכול לקחת הלוואה - לדירה, למכונית, לשיפוץ החדר החדשים של הילדים - ולהחזיר את הסכום שקיבל, בנוסף לתוספת. זה חלק מההיגיון לפיו הכלכלה שלנו עובדת - קיבלתם עזרה? תחזירו, אבל עם תוספת. עד כאן נשמע בסדר, לא?

אבל כמה תוספת? אם הריבית המרכזית נמוכה - תחזירו מעט, כי הריבית של הבנקים (אלה שנותנים לכם את ההלוואה, בהנחה ואינכם לוקחים אותה בשוק השחור) נגזרת מערך הריבית המרכזית. ואם הריבית גבוהה? פשוט מאד, התוספת שתחזירו תגדל. למזלנו, 1.75% זה ערך די נמוך לריבית מרכזית (ב-2003, למשל, הריבית כאן עמדה על כמעט 9%) -ולכן הכסף בשוק הישראלי הוא "זול": זה אומר שאנחנו משלמים ממש מעט על הלוואות שאנו לוקחים. ואם לקחת הלוואה נחשב "זול" - למה שלא ניקח הלוואה למוצר המרכזי שאדם מערבי צורך בחייו - דירה?

הריבית הנמוכה, אם כן, "מתדלקת" את שוק הנדל"ן. במספרים, זה אומר שהציבור הישראלי לוקח בשנים האחרונות משכנתאות (הלוואות לדיור) בקצב מטורף. בינואר-פברואר 2013 המשכנתאות האלה הסתכמו בכמעט 8 מיליארד שקל, לאחר שבשנת 2012 חולקו משכנתאות ב-46.8 מיליארד שקל - כמעט כמו שנת 2010, אז חולקו משכנתאות בהיקף שיא כל הזמנים - 47 מיליארד שקל. ומה קיבלנו? הציבור לוקח משכנתא בגלל שהכסף "זול" ומייצר ביקוש לדירות - וביקוש, כידוע, מעלה את מחירי הדירות בקצב שאינו פרופורציונלי לגידול בשכר הממוצע.

אז מה יש לנו כאן? ריבית נמוכה שמתדלקת את הלוואות בשוק הנדל"ן, מחירי דירות שעולים וציבור שרעב לדירה משלו. עכשיו רק צריך לקוות שהישראלי הממוצע יעמוד בהחזרי המשכנתא שלו, ויצליח "להגיע לדירה" עליה הוא חלם כל חייו. אבל מה אם הוא לא?

יש לי שתי מילים בשבילכם: ריבית משתנה. כיום יותר מ-70% מנוטלי המשכנתאות לוקחים משכנתא בריבית כזו - שקובעת כי התוספת שהם יצטרכו להחזיר על ההלוואה שלקחו, תלויה בערכה של ריבית בנק ישראל. כיום הריבית נמוכה, אבל מה יקרה כשבנק ישראל יחליט להעלות אותה? בדיוק, ישראלים רבים שמשלמים 3,000 או 4,000 שקלים בחודש לבנק בתשלומי המשכנתא, יצטרכו להגדיל את הסכום משמעותית - ועלולים לקרוס תחת הנטל.

אבל למה שריבית בנק ישראל תעלה בכלל? ומה כ"כ נורא אם משפחת ישראלי ישראלי לא תצליח להחזיר את המשכנתא? המשך יבוא.

צרו קשר בפייסבוק או ב-guy-k@globes.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully