וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגז הטבעי מ"תמר" בדרכו לחופי ישראל

עמרם ברקת

30.3.2013 / 16:48

על פי ההערכות הגז יגיע לישראל תוך 24 שעות ובכך תסתיים בצורת של שנתיים שממנה סבלה ישראל בתחום הגז. למרות תחילת ההזרמה, תעריפי החשמל לא יוזלו בשנתיים הקרובות לפחות

גז טבעי ממאגר "תמר" צפוי להתחיל לזרום לישראל כבר בשעות הקרובות, ולסיים את בצורת הגז שממנה סובל המשק מזה כשנתיים. על פי הערכות מוקדמות בשוק האנרגיה הגז צפוי היה להתחיל להגיע לישראל כבר בשעה 16:00, אך ההערכות המעודכנות מדברות על כך שהוא יגיע תוך 24 שעות. הגז יוזרם בתחילה באופן חלקי, אך להערכת גורמים במשק הגז ניתן יהיה להגיע בתוך שבועות ספורים לניצול מלוא הקיבולת של צנרת ההזרמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגז מ"תמר" מגיע באמצעות מערכת ראשי באר המונחת על קרקעית הים מעל המאגר בעומק של 1,600 מטרים. מראשי הבאר נשאב הגז בצנרת תת-ימית כפולה שאורכה כ-160 קילומטרים דרומה אל אסדת הפקה הנמצאת בלב ים במרחק כ-24 קילומטרים מחוף אשדוד. אסדת ההפקה מטפלת בגז ומזרימה אותו ישירות לתחנת הקבלה החופית באשדוד משם הוא מוזרם לצנרת הגז הארצית ולתחנות הכוח. בפרויקט חיבור מאגר "תמר" לחוף הישראלי הושקעו כ-3.5 מיליארד דולר על-ידי השותפים לזכויות במאגר תמר נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (15.62% כל אחת) ודור גז (4%).

הפרויקט נחשב לאחד המורכבים והיקרים ביותר שנעשו בענף קידוחי הגז בעולם בשנים האחרונות. הפרויקט הושלם תוך עמידה מדוייקת בלוחות הזמנים שנקבעו וללא חריגות תקציב, זאת למרות אירועים בלתי צפויים. השינוי הגדול ביותר בתכנית היה ביוני 2010 כשוועדת התכנון העליונה פסלה את התכנית שהכינה נובל לחבר את מאגר "תמר" לחוף באמצעות כניסה צפונית באזור חוף דור. דחיית התכנית אילצה את נובל להזרים את הגז דרומה תוך ניצול תשתית קיימת שמזרימה גז ממאגר מארי-B המתרוקן והביאה לכך שהגז מוזרם דרך צינור יחיד בעל קיבולת מוגבלת - מה שיגרום למחסור בגז במשק כבר משנת 2015. הזרמת הגז מ"תמר" לישראל תביא לסיומו את המחסור החמור בגז טבעי במשק, אך לא תוביל להוזלה בתעריף החשמל לפחות בשנתיים הקרובות. המחסור נוצר בעקבות עצירת הזרמת הגז ממצרים. השיבושים שהחלו בפברואר 2011 בסדרת פיצוצי צנרת הגז המצרי בסיני, הסתיימו בעצירה מוחלטת של ההזרמה ובביטול ההסכם לייצוא גז לישראל על-ידי חברות הגז הממשלתיות המצריות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כתוצאה מהמחסור בגז טבעי נאלצה חברת החשמל להפעיל את מרבית תחנות הכוח שלה בסולר ובמזוט. ההפעלה הממושכת גרמה נזק כלכלי המוערך בכ-15 מיליארד שקל, מתוכם 12 מיליארד מיוחסים לעלות העודפת של הסולר והמזוט, שמחירם יקר פי שלושה ויותר ממחיר הגז המצרי. 3 מיליארד שקל נוספים מיוחסים לעלות הנזקים הסביבתיים והבריאותיים שייגרמו עקב שריפת הסולר והמזוט המזהמים. חברת החשמל נאלצה להגדיל את תקציב רכישת הדלקים שלה בכ-8.5 מיליארד שקלים, בשנת 2012 לבדה. העלות הנוספת מומנה באמצעות העלאת תעריפי החשמל לצרכנים בשיעור של כ-20%, עלייה שנפרסה על-פני שלוש שנים ותימשך גם ב-2014 למרות תחילת ההזרמה מ"תמר". בנוסף, גייסה חברת החשמל כ-9 מיליארד שקלים בהנפקות אג"ח שגובו בערבויות מדינה. החוב הכולל של החברה מתקרב כיום ל-75 מיליארד שקלים. הזרמת הגז מ"תמר" תאפשר לחברת החשמל לחסוך כחצי מיליארד שקל בחודש על עלויות דלקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully