וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהשואה לפסגת עולם העסקים: הניצולים שהצליחו

יניב סגל

8.4.2013 / 8:18

לא מעט ניצולי שואה שרדו את זוועות הנאצים והצליחו בעולם העסקים. דוד עזריאלי, ג'ורג' סורוס ועוד - הנה מספר דוגמאות

פליקס זנדמן

קריירה עסקית: מייסד ויו"ר חברת וישיי (Vishay) העולמית, אחת מיצרניות הרכיבים האלקטרוניים הגדולות בעולם. נפטר בשנת 2011 בגיל 84.

מה אירע בשואה: נולד ב-1927 בגרודנו שבפולין (כיום בבלארוס). שרד את השואה כשהתחבא בבור מתחת למיטתה של אישה פולניה במשך 17 חודשים, יחד עם דודו ושלושה יהודים נוספים. בבור לימד אותו דודו המהנדס בעל-פה מתמטיקה ופיזיקה. לאחר המלחמה הגיע עם דודו לצרפת.

בהמשך חייו: החברה קרויה על שם העיירה וישיי שחרבה בשואה, שבה נולדה סבתו. באופן מסוים זנדמן סגר מעגל, כשרכש את חברת טלפונקן הגרמנית, שהייתה לפני השואה חלק מתאגיד AEG של המיליונר היהודי אמיל רתנאו (אביו של שר החוץ הגרמני ולטר רתנאו, שנרצח על-ידי פעילי ימין קיצוני) והולאמה בידי המשטר הנאצי. הקים ב"יד ושם" את כיכר המשפחה לזכר סבו שנספה בשואה יחד עם נכדיו ותינוק נוסף. את הפסל בכיכר יצר מנשה קדישמן.

ג'ורג' סורוס

קריירה עסקית: גורו השקעות, עומד בראש קרן סורוס. ידוע כמי שהפיל את "בנק אוף אינגלנד" בהימור נגד המטבע הבריטי ב-1992.

מה אירע בשואה: נולד ב-1930 בבודפשט, הונגריה. היה בן 13 כשבמארס 1944 הגרמנים פלשו למדינה. סורוס הועסק על-ידי היודנראט ובהמשך הועסק על-ידי משרד החקלאות ההונגרי. הוא שרד את הקרב הקשה בין גרמניה לברה"מ על בודפשט, שהתנהל מבית לבית ולאחר המלחמה היגר לאנגליה.

בהמשך חייו: שנים רבות אחרי המלחמה סורוס הסביר לסופר מייקל לואיס על סיועו ליודנראט ואמר, כי "הם ביקשו מילדים קטנים להעביר הודעות על הגירוש (למחנות ההשמדה). הבאתי את המסמכים האלה לאבי, שמיד זיהה את משמעותם ואמר לי 'אתה מעביר לאנשים הודעה שהם יגורשו'".

רוברט מקסוול

קריירה עסקית: היה הבעלים של תאגיד מקסוול לתקשורת. בישראל הוא רכש את "מעריב" וגם ניסה לקנות את כלל, מפעלי ים המלח ובית"ר ירושלים.

מקסוול מת בשנת 1991 במהלך שיט ביאכטה הפרטית שלו באיים הקנאריים. לפי הגרסה הרשמית, מותו נגרם מטביעה לאחר שנפל למים.

מה אירע בשואה: נולד ב-1923 בעיירה סולוטבינו כשזו השתייכה לצ'כוסלובקיה (כיום חלק מאוקראינה). הוא הצליח להימלט וב-1940 היגר לאנגליה והתגייס לצבא הבריטי. מקסוול נלחם בגרמנים, הגיע במסגרת שירותו לדרגת סרן וקיבל עיטור מפילדמרשל ברנרד מונטגומרי. רוב בני משפחתו נרצחו באושוויץ.

בהמשך חייו: בעיתון הבריטי "אינדפנדנט" פורסם כי מקסוול נחקר בחשד לפשעי מלחמה, כאשר בהיותו קצין בצבא הבריטי נקלעה יחידתו לעיירה גרמנית ובמהלך ההשתלטות עליה ירה מקסוול בראש העיירה שלא היה חמוש. בפני הביוגרף ג'ו היינס טען מקסוול כי הירי בוצע לאחר שהיחידה נקלעה למארב מתוכנן, שבה היה שותף ראש העיירה.

מרסל דאסו

קריירה עסקית: מייסד חברת דאסו תעופה, שייצרה מטוסים אזרחיים וצבאיים, בין היתר גם את מטוסי המיראז', ששימשו את חיל האוויר הישראלי. נפטר בשנת 1986 בגיל 94.

מה אירע בשואה: נולד ב-1892 בפריז כמרסל בלוך למשפחה ממוצא יהודי. במהלך מלחמת העולם השנייה, ביקשה גרמניה הנאצית לעשות שימוש בידע של בלוך בתחום התעופה, אך הוא סירב ונשלח עם משפחתו למעצר. ב-1944 גורש למחנה הריכוז בוכנוואלד.

בהמשך חייו: ב-1967, לאחר שצרפת הטילה אמברגו נשק על ישראל, דאסו סייע להבריח את תוכניות הייצור של המיראז' 5 לישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ג'ק טרמיאל

קריירה עסקית: הקים את חברת קומודור אינטרנשיונל, שפיתחה את המחשב השולחני הפופולרי קומודור 64. נפטר אשתקד בגיל 84.

מה אירע בשואה: נולד ב-1928 בעיר לודז' שפולין. לאחר הפלישה הגרמנית למדינה, משפחתו הועברה לגטו לודז', שם הוא עבד במפעל גרמני. כשהגטו חוסל, טרמיאל ומשפחתו הועברו לאושוויץ, שם הוא נבדק על-ידי ד"ר מנגלה ונשלח עם אביו למחנה העבודה אחלם (Ahlem) שבגרמניה. אביו מת שם, אבל הוא שרד עד שחרור המחנה בידי הצבא האמריקאי.

בהמשך חייו: נמנה עם מייסדי מוזיאון השואה בוושינגטון.

פרנק לואי

קריירה עסקית: הקים את קבוצת Westfield - רשת של מרכזי קניות באוסטרליה. בבעלות החברה כיום יותר מ-100 מרכזי קניות והונו של לואי נאמד ב-5 מיליארד דולר אוסטרלי.

מה אירע בשואה: לואי נולד בשם פנחס ב-1930, בעיירה פילקובו שבצ'כוסלובקיה (כיום סלובקיה). ב-1942 נמלטה המשפחה לבודפשט, שם גם שהו כשהחלה השמדת יהודי הונגריה. אביו נרצח באושוויץ, אחיו הבכור שרד ב"גדודי עבודת הכפייה", בעוד הוא, אמו ויתר אחיו שרדו בגטו בבודפשט. לאחר המלחמה היגר עם רוב משפחתו לאוסטרליה.

בהמשך חייו: לואי נמנע במשך עשרות שנים מלספר על הישרדותו אך בעבר אמר: "אני בטוח שאם לא הייתי עובר את המלחמה, הייתי שונה, כיוון שלחוויות בחיים יש השפעה עליך. אם לא הייתי בשואה, קשה לומר איפה הייתי, אבל אתה לא צריך לעבור את השואה כדי להיות עם מוטיבציה חזקה". לזכר אביו חנך לואי קרון רכבת באושוויץ.

דוד עזריאלי

קריירה עסקית: מנכ"ל קבוצת עזריאלי שמחזיקה בכ-13 קניונים בישראל, בהם מגדלי עזריאלי בתל-אביב וקניון מלחה בירושלים. החל ללמוד אדריכלות בטכניון בשנת 1944 אך לימודיו הופסקו עקב מלחמת העצמאות. בגיל 75 השלים תואר מאסטר בארכיטקטורה באוניברסיטה קנדית.

מה אירע בשואה: נולד בשנת 1922 במקוב, פולין. הוריו נספו בשואה והוא הצליח לשרוד כשברח לצד הגבול הרוסי, ומשם המשיך עם צבא אנדרס הפולני דרך אוזבקיסטן ואיראן, עד שהגיעו לארץ ישראל-פלשתינה. מסעותיו ודרך הצלתו מתוארים בספרו "צעד אחד לפנים".

בהמשך חייו: תרם לקידום מצוינות במחקר והוראת השואה, במטרה להרחיב את הנצחתה.

קרן עזריאלי תורמת לתיעוד עדויות של ניצולי שואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully