וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת יום העצמאות: איזה רשת הכי זולה?

מיכל רז-חיימוביץ'

10.4.2013 / 9:39

מאווררים את הצידנית לפיקניק של יום העצמאות? בדיקת המועצה לצרכנות מגלה פערי מחיר שמגיעים ל-300% בין מוצרים זהים ברשתות שיווק שונות

חקירה מקיפה של 154 סניפים של רשתות השיווק הגדולות בארץ מעלה שורת ממצאים - החל מפערים עצומים בין מחירי מוצרים זהים אפילו בין סניפים של אותה רשת, דרך פערי מחירים של 20% בין הרשתות הזולות רמי לוי ויינות ביתן לבין הרשתות היקרות מגה בעיר ושופרסל שלי, ועד פערים בין אזורים שונים בארץ.

סל מוצרים יום עצמאות. גלובס
סל מוצרים יום עצמאות/גלובס

הבדיקה בוצעה כחלק מפרויקט השוואת המחירים של סמ"ל - סיירת המועצה לצרכנות - שיצא לדרך לפני כחודשיים ומאפשר לצרכנים השוואה שקופה של כל המחירים באתר המועצה.

20 המוצרים בסל יום העצמאות כוללים סלטים, משקאות קלים ובירה, שימורים, בשרים ופחמים.

הרשת היקרה בסקירה היא שופרסל שלי, והפער בינה לבין הרשתות הזולות עומד על 19%. המחיר הממוצע ברשתות רמי לוי ויינות ביתן עמד על 263 שקל, המחיר בסניפי "יש" של שופרסל עמד בממוצע על 277 שקל, במגה בול כ-280 שקל ובשופרסל דיל 284 שקל. הרשתות העירוניות ממשיכות להציע את המחיר הגבוה ביותר: 303 שקל במגה בעיר ו-313 שקל בשופרסל שלי.

תל-אביב היא העיר היקרה בהשוואה - המחיר הממוצע של הסל שם עומד על 306 שקל, ואילו הערים הזולות הן ירושלים ואשדוד, עם מחיר ממוצע של 285 שקל.

אבל הפערים המשמעותיים ביותר נמצאו בין הרשתות, במחירי אותם מוצרים: פערים אלה הסתכמו במאות אחוזים, לדוגמה: המחיר למארז 2 ק"ג פחמים (הזול בקטגוריה) ברמי לוי עמד על 9 שקלים לק"ג לעומת 34 שקל, המחיר בטיב טעם בתל-אביב - פער של 280%.

דוגמה אחרת היא המחיר לצ'יפס קפוא "אמריקן צ'יפס", שנמצא ב-8 שקלים ביינות ביתן רעננה לעומת 32.50 שקל במגה בעיר ברחובות - פער של 300%.

בחלק מהמקרים המחיר הנמוך ביותר למוצר נמצא בתת-הרשת הזולה שלה, והמחיר הגבוה נמצא בתת הרשת היקרה שלה, למשל 14 שקל למארז נקניקיות וינר (זוגלובק, 1 ק"ג) בסניף מגה בול בחולון, לעומת 39 שקל, המחיר במגה בעיר בבאר-שבע - פער של 280%.

גם בסל הכללי: שופרסל שלי יקרה

כמדי שבועיים, גם השבוע, בדקה סיירת סמ"ל של המועצה לצרכנות את מחירי סל הכולל 40 המוצרים והמתפרסם לציבור באתר המועצה לצרכנות. הסל מורכב ממוצרים מקטגוריות שונות, בהן גבינות ומעדנים, קפה, סלטים, ירקות ופירות, שתייה, קטניות, מזון לתינוק ועוד.

.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
סל מוצרים יום עצמאות. גלובס
סל מוצרים יום עצמאות/גלובס

כאמור, ממצאי הבדיקה מציבה את סניף רמי לוי במתחם איילון ברמת-גן כסניף הזול מבין 150 החנויות שנסקרו, עם מחיר כולל של 510 שקל. הרשת של רמי לוי מככבת ברשימת 10 החנויות הזולות עם 7 סניפים

עוד ברשימת הרשתות הזולות: יוחחנוף, כמעט חינם ויינות ביתן.

הרשת היקרה בבדיקת המועצה לצרכנות היא שופרסל שלי בשכונת דניה בחיפה, כשהסל שם הסתכם ב-688 שקל - פער של 35% לעומת הסל הזול בבדיקה. מבין 10 החנויות היקרות שנמצאו בסקירה מככבים הרשת שופרסל שלי עם 8 סניפים ברשימה זו, בה גם נמצאות טיב טעם ומגה בעיר.

ממצאי הבדיקה מעלים פערים של ממש בין סניפי אותה רשת במתחמים שונים. בין הדוגמאות נמצא כי לקוחות הסניף של רמי לוי ברמת-גן ישלמו כ-10% פחות מלקוחות הרשת של לוי בשכונת תלפיות בירושלים.

גם בסניפים העירוניים הפערים עשויים לגדול בהתאם למיקום של הסניף: בסניף שופרסל שלי ברובע י' באשדוד הסתכם הסל שנבדק ב-590 שקל, לעומת 688 שקל מחיר אותו סל בסניף שופרסל שלי בשכונת דניה בחיפה - פער של 17%, הפערים בין מחירי טיב טעם בראשון-לציון לבין סניף נחלת בנימים בתל-אביב עמדו על 9%, ועוד.

המחירים עולים, והצריכה מזנקת

לפני כחודש וחצי, רגע לפני פסח, חשף "גלובס" זינוק במחירי העופות, כפי שהשתקפו במחירון מילועוף. מדובר בהתייקרות של 8.2% בעוף שלם טרי ושל 20%-55% למוצרי העוף השונים: חזה עוף, סטייק פרגית, כבד עוף.

ענף העוף מגלגל כ-6 מיליארד שקל בשנה, ומשק הבקר עומד על כ-1.23 מיליארד שקל בשנה - כך מפרסמת מועצת הבקר לקראת חג העצמאות, שעם השנים הופך להיות יותר ויותר חג הבשר מאשר יום הולדת למדינה.

במועצת הבקר מדגישים כי במקרים רבים יש מי שמשווק בשר בקר טרי, כשלמעשה הצרכנים בלא ידיעתם רוכשים בשר בקר קפוא שהופשר במסווה של בשר בקר טרי ואף במחירו של בשר בקר טרי.

כדי למגר את התופעה, יזמה המועצה את "אמנת בשר בקר טרי", שבמסגרתה מתחייבים הקצבים ליושרה צרכנית. המטרה היא גם לעודד צריכת בקר טרי וישראלי על פני בשר מיובא.

בשנה האחרונה נצרכו בישראל 102,644 טון בשר. 37 אלף טון מתוכם בשר טרי, כך שהיחס בין צריכת הבשר הקפוא לעומת בשר טרי עומדת על 60% ו-40% בהתאמה. פערים אלה נמצאים במגמת צמצום לאור הגדלת תצרוכת הבשר הטרי בשל צמצום הפערים במחירים.

לפי נתונים מועצת הבקר, צריכת הבקר הממוצעת לנפש היא 13.50 ק"ג בשנה. לשם השוואה בארגנטינה הצריכה הממוצעת עומדת על כ-66 ק"ג לנפש בשנה.

בתקופת החג, עולה צריכת בשר בקר בשיעור של כ-20%, כשהישראלים שינפנפו על המנגל צפויים לצרוך 1,230 טון בשר בקר. הנתחים הפופולריים ביותר הם אלה המיועדים לצלייה: אנטרקוט, סינטה ופילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully