וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את המתחרה של הבנק העולמי

ד"ר אפרים דוידי

21.4.2013 / 12:46

סין, רוסיה, ברזיל, דרום אפריקה והודו מתעתדות להקים בנק חדש, מתחרה לבנק העולמי "הצפוני" ולקן המטבע. ד"ר אפרים דוידי תוהה האם מדובר בתחליף או בעוד מאותו דבר

השם סרבד"ה אומר לך משהו? והמילה BRICS בלועזית? אז, זהו, כדאי להתחיל ולהתרגל לארגון הכלכלי ששמו מורכב מראשי התיבות של סין, רוסיה, ברזיל, דרום אפריקה והודו. המדינות הפריפריאליות של הקפיטליזם הגלובלי עומדות להקים את הבנק הציבורי הגדול בעולם. יהיה זה בנק ללא תספורות ועם הון התחלתי של 50 מיליארד דולר. לדברי שר האוצר של ברזיל, הבנק העולמי "הדרומי" והחדש יתחרה בבנק העולמי "הצפוני" ובקרן המטבע הבינלאומית הקיימים שתחת שליטה אמריקאית. "יהיה זה הבנק עולמי של המדינות העניות. באמצעותו הן יוכלו להגיע לידי שיאים של שיתוף פעולה וכול תושבי אותן המדינות יחושו בכך", אמר השר גידו מנטגה לפני מספר שבועות. חמש המדינות מחזיקות כבר עתה ביתרות מטבע חוץ של 4.4 טריליון דולר ואוכלוסייתן מהווה 43% מאוכלוסיית העולם. הן חותרות למצוא דרכי השפעה גדולות יותר בכלכלה העולמית שיתאימו לכוח הכלכלי העולה שלהן. הן קראו בעבר לשינוי המבנה של הבנק העולמי וקרן המטבע שנוסדו בארה"ב ב-1944, אך ללא הועיל.

"זקוקים לשינוי"

שרי האוצר של הכלכלות הפריפריאליות הגדולות בעולם - ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה התכנסו בסוף מארס האחרון והחליטו על הקמת בנק פיתוח למימון פרויקטים בתחום התשתיות והחברה, שיהווה חלופה לבנק העולמי ולקרן המטבע הבינלאומית. ההחלטה, שהתקבלה בפסגה השנתית של מדינות סרבד"ה שנערכה בעיר דרבן שבדרום אפריקה, נועדה להביא לשינוי בכללי המשחק הפיננסי העולמי, ולאפשר לכלכלות בפריפריה לסייע בסגירת הפערים בינן לבין הכלכלות הקפיטליסטיות המרכזיות.

"אנו זקוקים לשינוי באופן שבו העסק מתנהל במוסדות הפיננסים הבינלאומיים", אמרה השרה לקשרי החוץ ושיתוף פעולה בינלאומי של דרום אפריקה, מאיטה נקואנה-משבאנה, בנאום שנשאה ביוהנסבורג ב-15 במארס. "הם צריכים לעבור רפורמה מן היסוד" הדגישה. יצוין שלמרות ההסכמה העקרונית על הקמת הבנק של מדינות סרבד"ה, נותרו אי הסכמות בנוגע לאופן שבו הוא ימומן ויפעל. הפסגה בדרבן לא הניבה הסכם מפורט בשאלת מימון הבנק, אמר מיכאיל מרגלוב, שליחו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לדרום אפריקה. בראיון שהעניק ב-15 במארס אמר מרגלוב כי רוסיה מעדיפה שכל אחת מחמש המדינות תישא במימון של 10 מיליארד דולר. מהמגעים שנוהלו בימים האחרונים עולה כי ייתכן מאוד וזה יהיה ההון ההתחלתי של הבנק. על פי הדוחות של ממשלת ברזיל, בשנה שעברה, גודל המסחר בין אותן המדינות שבגוש הפריפריאלי לבין עצמן, הגיע לשיא של 282 מיליארד דולר. התחזית היא שהמסחר יצמח ל-500 מיליארד דולר בשנת 2015. וחשוב עוד יותר: המשקים במדינות הקפיטליסטיות הגדולות אינן מצליחות להתגבר על המשבר שפרץ בקיץ של 2007 בארה"ב, ואילו מדינות סרבד"ה מוסיפות לצמוח ואף לאתגר כלכלית את הגלובליזציה שבמשבר.

הקמת הבנק סרבד"ה עשויה (או עלולה, תלוי באיזה צד של הגלובליזציה מסתכלים) לתרום תרומה נוספת להתפוררות ההגמוניה המערבית על הכלכלה העולמית. ועד כאן החדשות הטובות. השאלה הנשאלת היא האם הבנק החדש וארגון סרבד"ה מהווים חלופה לקפיטליזם המתפורר או שזהו רק ביטוי לקפיטליזם "דרומי", ושבסופו של תהליך תחולל חלוקה שונה של עושר העולמי אבל רק לטובת האליטות החברתיות של הפריפריות.

ד"ר אפרים דוידי, המכללה חברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully