וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי: דרשנו מאילן בן דב לשלם חוב - והוא סירב

אבי שאולי

22.4.2013 / 18:09

אילן בן דב העמיד את הערבות כנגד חוב של טאו לבנק. ללאומי משועבדת אופציית PUT המחייבת את בן דב לרכוש מטאו מניות סאני ב-50 מ' ש'

היחס הסלחני באופן יחסי שלו זוכה נוחי דנקנר במערכת הבנקאית אינו נחשב לחריג בקרב מי שנחשבו עד לאחרונה לבעלי ההון הבולטים במשק. בתגובה שהגיש בנק לאומי לביהמ"ש ביום חמישי, נחשפת התנהלות שכזו גם מול איש העסקים אילן בן דב, בעל חברת טאו תשואות שנקלעה למשבר ונשלחה לפירוק. בן דב ערב לכ-80 מיליון שקל מתוך חוב של 155 מיליון שקל של החברה לבנק. לטענת מחזיקי האג"ח של טאו, הבנק אינו פועל בנחישות לגביית החוב.

משרד עוה"ד קליר-בנימיני, המייצג את מחזיקי האג"ח, פנה לפני כמה חודשים לביהמ"ש ודרש שיורה לבנק לאומי להיפרע אישית מבן-דב, לפני שהוא שם את ידיו על נכסי החברה. טאו מחזיקה ב-7.4% ממניות סאני, גם היא חברה בשליטת בן דב, הנתונה כיום במשבר קשה ואינה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה. בנוסף, יש לטאו החזקה של 26% בחברת הפרדסים הציבורית מטעי הדר.

טאו נקלעה למשבר קשה בשנים האחרונות על רקע השקעות כושלות בשוקי ההון והנדל"ן, ולא פרסמה דוחות מהרבעון הראשון אשתקד. בשנים 2008-2011 רשמה החברה הפסדים של כ-850 מיליון שקל אשר יצרו לה גירעון של מעל חצי מיליארד שקל בהון העצמי. לטאו, בעלת חוב אג"ח של יותר מ-400 מיליון שקל, מונה לאחרונה מפרק זמני, עו"ד ד"ר יוסי שגב.
מחזיקי האג"ח חוששים שבנק לאומי ימכור את נכסי החברה המעטים וישאיר אותם ללא דבר. לכן הם דורשים שקודם כל ינסה הבנק לגבות את החוב מבן דב, מכוח הערבות שהוא העניק לחלק מחובות טאו לבנק.

מהמסמך שהוגש לביהמ"ש המחוזי בת"א בשבוע שעבר עולה כי לאומי פנה באוגוסט 2012 לבן דב בדרישה שישלם את החוב, אך איש העסקים השיב את פניו ריקם. "בעל השליטה סירב עד כה לדרישת הבנק ולא שילם את ערבויותיו", נכתב בתשובת בנק לאומי, המיוצג בידי עורכי הדין פיני יניב ויוכי כדיר-פז.

"אין כל ערובה שנצליח בגבייה"

הבנק גם מפרט את הדרך הסבוכה מבחינתו לגביית החוב: "על הבנק להגיש תביעה, לשלם אגרה גבוהה, לקבל פסק דין כנגד הערב ולבסוף גם להצליח לגבותו. תביעה כזו עשויה להתברר על פני שנים אחדות וכאשר יזכה הבנק - אין כל ערובה שיצליח לגבות את הסכום במלואו מבעל השליטה... הבנק אינו תולה יהבו בבטוחה שניתנה לו".

בנוסף לערבויות מבן דב מחזיק לאומי בשעבוד על אופציית PUT שהעניק בן דב לטאו, המאפשרת לחברה לחייב את בן דב לרכוש ממנה מניות סאני תמורת 50 מיליון שקל (שווי השוק של המניות 3 מיליון שקל בלבד). ככל הידוע בכוונת הבנק להגיש תביעה למימוש הבטוחה.

איש עסקים אחר שדווקא הצליח לסיים הסדר חוב עם לאומי, הוא טייקון האנרגיה יצחק תשובה. לפני כחצי שנה, עם השלמת הסדר החוב בדלק נדל"ן, הגיע תשובה להסדר גם עם בנקים, שבמסגרתו הם ספגו תספורת של מאות מיליוני שקלים. לאומי ויתר על חוב של כ-130 מיליון שקל, ותשובה, שדלק נדל"ן הפכה לחברה פרטית בבעלותו, התחייב לשלם 140 מיליון שקל - ממכירת פרויקט חוף הכרמל. מכירת נכס הנדל"ן לא יצאה לפועל עד היום, ולפני כמה שבועות שילם תשובה לבנק 140 מיליון שקל מכיסו הפרטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully