וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרסה מאיימת לסגור מפעל ולפטר 150 עובדים

יובל אזולאי

30.4.2013 / 18:06

הזיכרון הארוך של מרכז ההשקעות: המדינה דורשת מחברת חרסה להחזיר לו כספי מענק מלפני 15 שנה - כי לא הגדילה את מצבת העובדים בתמורה

קבוצת חמת, לייצור ובשיווק של כלים סניטריים, מאיימת לסגור את מפעל חרסה בבאר שבע שנמצא בבעלותה ולפטר את 150 עובדיו. בקבוצה טוענים כי מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה דורש מהמפעל להחזיר לו כ-6 מיליון שקל וחצי, כספי מענק שניתנו לו לפני כ-15 שנה, וזאת בטענה שלא עמד בהתחייבות להרחיב את מצבת עובדיו.

המענק הועבר לחרסה ב-1998, כשקבוצת חמת הייתה בבעלות כור. מטרת המענק הייתה להגדיל את היצע מקומות העבודה בבאר שבע, ובנוסף נדרשה לייצא בשיעור של 15% מסך מכירותיה. בינתיים התגלגלה הקבוצה לאיש העסקים סמי סגול ולקרן פימי, ולפני כשנתיים, נמכרה לאיש העסקים יואב גולן, שמחזיק ב-64% ממנה. לקבוצת חמת גם מפעלים לייצור מקלחונים, ברזים וצנרת ביתית והיא מעסיקה ברחבי הארץ כ-450 עובדים.

לדברי מנכ"ל קבוצת חמת, יגאל מורן, החברה הצליחה לעמוד ביעדי הייצוא שהוגדרו לה כתנאי לקבלת המענק, אך מתקשה להרחיב את מצבת העובדים שלה על רקע החלטות מדינה להרחבת ייבוא הכלים הסניטריים מטורקיה, ספרד וסין. "כיצד ניתן להגדיל את מצבת העובדים כשלמעשה חרסה גוססת ונאנקת בתנאי תחרות בלתי הוגנים? בזמן שבספרד ובטורקיה מייצרים בעלויות נמוכות בזכות הנגישות של הגז הטבעי, ההוצאות שלנו על אנרגיה גבוהות פי 2.5-3 מאלה של המתחרים ושכר העבודה בישראל יקר פי 4 מזה שבסין ויקר פי 2 מזה שבטורקיה. אנחנו נדרשים להתחרותכשידינו קשורות מאחורי הגב", אמר היום (ג') מורן בשיחה עם "גלובס".

במכתב ששיגר בשבועות האחרונים לשר הכלכלה, נפתלי בנט, ביקש מורן את התערבותו הבהולה לביטול הדרישה להחזר המענק מצד מרכז ההשקעות: "אני פונה אליך כמוצא אחרון", כתב מורן לבנט, "שכן הדרישה להחזר המענק פירושה סגירה מיידית של המפעל ושליחה של 150 עובדים אל מעגל האבטלה". לדברי מורן, הוא לא זכה למענה.

בקבוצת חמת טענו היום (ג') כי מפעל חרסה שבבאר שבע לא שותף לחגיגת הגז הטבעי עם הזרמתו לישראל ממאגר תמר וזאת כי לא חובר לרשת ההולכה הארצית: "קיים ויכוח על התוואי של צינור הגז בין מועצת רמת חובב לבין עיריית באר שבע - כך שמפעל חרסה לא נהנה מנגישות לרשת ההולכה. אנחנו נאלצים להמשיך ולייצר באמצעות גפ"מ, היקר פי 3 מגז טבעי, ונמצאים בעמדת נחיתות מול מתחרים שמייצרים בחו"ל", אמר מורן.

קבוצת חמת נסחרת בבורסה בת"א ואת שנת 2012 סיימה עם רווח נקי של 31 מיליון שקל. לדברי מורן, הפעילות של חרסה אינה רווחית, אך מאוזנת: "האיזון נשמר בזכות הקפדה על התייעלות מתמשכת, וכל קליטה של עובדים נוספים תגרום להפסד כסף", אמר.

בכיר במשרד הכלכלה אמר היום ל"גלובס" כי חרסה לא עמדה בהתחייבויותיה וכי הסוגיה נדונה בשבועות האחרונים בוועדת ערר שבחנה את הטיעונים. הוועדה מצאה כי דרישת מרכז ההשקעות להחזר כספי המענק סבירה. מנהל מרכז ההשקעות, נחום איצקוביץ', אמר כי "החברה לא מילאה את התחייבויותיה על פי החוק ונדרשה להחזיר את המענק שניתן לה. המלצות ועדת הערר יובאו לאישור שרי האוצר והכלכלה, ועם זאת, גם תובא לידיעת השרים הסוגיה התעסוקתית הרגישה".

מלשכתו של בנט נמסר בתגובה: "הנושא יגיע לשולחנם של שרי האוצר והכלכלה בימים הקרובים, ובמסגרת זו ייבחן מצבם של העובדים המוע'סקים כיום במפעל, תוך רגישות והבנה להשלכות האפשריות".

  • עוד באותו נושא:
  • חרסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully