וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישקר- מחמאות לצד חששות

ד"ר דפנה פפר

2.5.2013 / 16:32

העיסקה המוצלחת של מכירת ישקר לוורן באפט זכתה למחמאות רבות - ובצדק. ד"ר דפנה פפר מזכירה כי לצד המחמאות כדאי גם לזכור השלכות שליליות אפשריות

מחמאות רבות מגיעות למשפחת ורטהיימר על מכירת 20% נוספים מחברת "ישקר" למשקיע האמריקאי האגדי וורן באפט. משפחת ורטהיימר תקבל כידוע כ-2.05 מיליארד דולר תמורת 20% מישקר והעסקה נעשית לפי שווי של 10 מיליארד דולר לישקר. כזכור בשנת 2007 רכש באפט 80% מישקר בארבעה מיליארד דולר ולפיכך בתוך כשש שנים עלה השווי של החברה בשיעור חד. עדות לניהול מוצלח והשבחת ההשקעה.

מכירת ישקר זכתה, כצפוי, לפסטיבל תקשורתי מפרגן בכל אמצעי התקשורת שאוהדים בצדק את סטף ורטהיימר ומשפחתו בשל היותם טייקונים שנבנו ממחרטה בנהריה שלא באמצעות אשראי בנקאי ומיני שטיקים בורסאיים. אנשי עמל ועבודה קשה עם ייצוא ענק. לא אנשים של מדורי רכילות ופיננסים ולא בעלי גינונים מיותרים.

"אין סיכוי שישקר תצא מישראל כל עוד אני חי" הצהיר באפט באומהה נברסקה שבארה"ב. רק שבאפט כבר בן 83 (יליד 30.08.1930) והוא עוסק בין היתר באיתור מחליף לתפקידו כמנהל "בארקשתייר הת'אווי" חברת ההשקעות המובילה והמוערכת שהקים. ישקר היא השקעה לא גדולה בתיק של באפט המחזיק מניות "קוקה קולה", "בנק אוף אמריקה", חברות רכבות ומזון. בתקווה שבאפט יאריך ימים איננו יודעים אם מי שיחליפו בתפקיד יהיה מחויב לישקר כמו באפט. "האורקאל מאומהה" כך מכונה באפט בעולם ההשקעות לאור הצלחותיו קנה חברה מוצלחת כישקר, יורשיו לא בהכרח ישמרו אותה בתיק הנכסים של "בארקתשייר". צריך לזכור גם שבאפט התחייב לתרום את מרבית הונו למטרות ציבוריות ותרומה כזו יכולה לשנות את מעמד השליטה בישקר.

מס בישראל- כמה ואיך?

קשה לנתח עדיין איזה מס תשלם ישקר בעתיד למדינה כשהיא תהיה בשליטה מלאה של משקיע זר. מה שברור שמשפחת ורטהיימר תשלם מס על מכירת חלקה כפי שהקפידה תמיד לעשות. מכאן ברור שבאוצר המדינה יקבל את חלקו מהצלחת ישקר וההון שיקבל סטף ורטהיימר.

אם ישקר תשלם בעתיד פחות מס בגלל הבעלות הזרה ברור שקופת המדינה תפגע בשנים הבאות ולא כיום. ייתכן שבעלים חדשים כבאפט יבקש לבצע ייעול טבעי בישקר למרות שהחברה מנוהלת היטב. ייעול כזה יגרום לצמצומים בכוח האדם. מצד שני בעלות אמריקאית מלאה עשויה, בתנאים מסויימים, לפתוח שווקים חדשים לישקר.

עולות שאלות לגביי העתיד

כך או אחרת בתוך הצהלות על "ההישג הישראלי והגאווה הלאומית" צצים ועולים חששות לגביי העתיד עם העברת הבעלות המלאה בישקר. ההבטחות של היום אינם בהכרח המציאות של מחר. בתוך גלי הצהלה ומחיאות הכפיים כדאי לישקר הישראלית לזכור שהעתיד, לפחות הרחוק, אינו ברור.

ד"ר דפנה פפר, מרצה לכלכלת ישראל, במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully