וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ופישר לא עודכנו בהחלטת לפיד להגדיל הגירעון

אדריאן פילוט

2.5.2013 / 18:41

לראשונה מ-1985, הממשלה לא תעמוד במסגרת ההוצאה. גורמים בבנק ישראל ובאוצר: מעולם לא סוכם על גירעון של 4.9%. פגישת תקציב הוקדמה להערב, אך פישר, נתניהו ולפיד לא ישתתפו

בכירים בבנק ישראל ובמשרד ראש הממשלה הופתעו מאוד מהצעת המחליטים שהגיש אתמול (רביעי) שר האוצר יאיר לפיד, שלפיה יעד הגירעון ב-2013 יזנק ל-4.9% תמ"ג, לרמה של כ-50 מיליארד שקל, ושמסגרת ההוצאה הממשלתית תעלה ביותר מ-6.5 מיליארד שקל (מעבר למה שמאפשר החוק הקיים). לפיכך, הקיצוץ בתקציב 2013 ייחתך בכמחצית - לכ-7 מיליארד שקל - לעומת קיצוץ תקציבי מתוכנן של 13 מיליארד שקל.

לשני הגופים לא דווח כלל כי לפיד כבר קיבל את החלטה להעלות את הגירעון של השנה. הם גם לא נשאלו לפני שלשכת לפיד הוציאה את זה לתקשורת. אפשר שזו הסיבה שהבוקר נקבע כי פגישת תקציב שתוכננה להתקיים בימים הבאים, מתקיימת כבר הערב, במשרד ראש הממשלה, בנוכחות בכירי האוצר בנק ישראל. נתניהו ולפיד לא ינכחו, בעיקר כיוון שפישר ייעדר ממנה - הוא נמצא בדרכו לארצות הברית. הישיבה תנוהל על ידי מנכ"ל המשרד הראל לוקר.

יעד הגירעון המקורי ל-2013 בתקציב המדינה 2012-2011 עמד על 1.5% תמ"ג בלבד, אלא ששר האוצר דאז, יובל שטייניץ, ונתניהו, העלו את היעד לרמה של 3% תמ"ג אחרי שהבינו כי איבדו את השליטה עליו. לפיד מבקש כעת להעלות שוב את יעד הגירעון לרמה של 5%.

רוב הגזרות - ברבעון האחרון

בכירים באוצר אינם מקבלים את טענת ההפתעה של בנק ישראל ומשרד ראש הממשלה. לעמדתם, כבר לפני כשלושה שבועות הציג לפיד אפשרות להודיע על יעד גירעון גבוה ל-2013. עם זאת הקפיד לומר כי לעניין 2014 הוא מתחייב לקבוע יעד של 3%, כעמדת נגיד בנק ישראל. בישיבה נכחה המשנה לנגיד קרנית פלוג, ולדברי בכירים באוצר התבטאה פלוג בהבנה לצעד של לפיד. לדבריהם אמרה פלוג כי היא מבינה את הבעייתיות בקביעת גירעון ל-2013, שכן התקציב יעבור רק בשלהי יולי, כך שרוב השנה מנוהלת על פי חלוקה תקציבית מרחיבה, המתבססת על תקציב 2012.

עמדת בנק ישראל, כפי שהובנה על ידי האוצר, הייתה כי כל עוד יישמר יעד גירעון של 3% לשנה התקציבית הבאה, 2014, אפשר יהיה לקבל את עליית הגירעון ל-2013. גורמים בבנק ישראל ובלשכת רה"מ ששמעו את טענת בכירי האוצר אומרים בתגובה כי מעולם לא דובר ולא סוכם לא על עומק הגירעון הזה, ובכלל אין זה ראוי לפרסם עמדה שהתקבלה חד צדדית.
ההחלטה לפרוץ במכוון את תקרת ההוצאה דרמטית אף יותר מפני שמדובר בפעם הראשונה מאז תוכנית הייצוב ב-1985 שהממשלה לא תעמוד במסגרת ההוצאה.

לפיד נאלץ לתקן את המצרפים הפיסקאליים לאחר שהבין כי החבילה הפיסקאלית שהוא מתכנן להביא במסגרת התוכנית הכלכלית הבאה לא תביא את הסכומים הנדרשים השנה. זאת, בשל סיבה טכנית: רוב הגזירות, הן בצד המיסוי והן בצד הקיצוצים, אינן רטרואקטיביות או שייכנסו לתוקף רק ברבעון האחרון של השנה.

הצעתו של לפיד תובא לממשלה כבר ביום א' הקרוב מפני שבאוצר מתכוונים להגיש הצעת תקציב וחוק הסדרים לשנים 2013-2014 ב-12 במאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully