וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכירו: רשתות קטנות שמגלגלות 2.5 מיליארד שקל בשנה

אילנית חיות

9.5.2013 / 7:53

מתחת לראדר פועלים בישראל קמעונאים קטנים ובינוניים המגלגלים יחד מיליארדי שקלים בשנה. המכירות בסניף בודד של חלק מהרשתות הקטנות עוברות את המכירות של הסניפים בגדולות

הרחק מאור הזרקורים פועלים בישראל קמעונאים קטנים ובינוניים המגלגלים יחד מיליארדי שקלים בשנה. בזמן שהרשתות הגדולות ממשיכות לחפש בידול, הרשתות הקטנות כבר מצאו אותו - פתיחה בשבתות, פנייה למגזרים, פעילות ממוקדת בפריפריה והרחק ממוקדי התחרות הקשים. המכירות בסניף בודד של חלק מהרשתות האלה עוברות את המכירות של הסניפים המובילים ברשתות הגדולות.

"גלובס" מסמן 10 רשתות שלא עושות רעש אך מגלגלות 2.5 מיליארד שקל בשנה ושומרות על מוניטין:

ביג זול: מתרכזת בצפון

כמו רשתות אחרות, גם רשת ביג זול מכוונת לתדמית של רשת זולה תחת הסלוגן "גדולים במחירים הקטנים".

בעל הרשת, יוסף אשקר, החל את דרכו בקמעונאות בגיל 19, כשפתח סניף בגודל 240 מ"ר בצומת מירון. "לאט לאט התאהבתי במקצוע והתקדמתי. בשנת 2011 רכשתי סניף בראש-פינה. שנה לאחר מכן פתחתי סניף בקריית שמונה והמשכתי לפתוח סניפים. אני יודע להתאים את עצמי לכל אזור. הסניפים בנצרת עלית, עוספיה ושפרעם לא כשרים ופתוחים 7 ימים בשבוע", אומר אשקר.

בהתייחס לתחרות הוא אומר, "נכון שיש תחרות אבל הרשתות מתחילות להתעורר ולהבין שאין מנוס מאשר להרוויח כסף. אני מרגיש שהחברים ברשת הרביעית התחילו להירגע. מחסני כמעט חינם יצאה מהשוק בעקבות רכישתה על-ידי יינות ביתן, ויינות ביתן לא יכול להשתולל ולפתוח עוד סניפים כי עשה עסקה גדולה. אם המצב יישאר כך, יימחקו רשתות. כל החנות שלי הפכה ללוס לידר.

"אנחנו צריכים להתייעל, לפתוח עוד סניפים ולמכור בזול כדי להביא עוד לקוחות. המוטו שלנו הוא למכור במחירים זולים ולהשאיר לעצמנו קצת פרנסה, כי היום אחוז הרווח מאוד נמוך והחוכמה היא להיות יעיל".

ביג זול

שנת הקמה: 1997

בעלים: יוסף אשקר

מספר סניפים: 8

גודל סניפים: 1,000-2,750 מ"ר

מיקום: קריית שמונה, ראש-פינה, נצרת עלית, עוספיה, שפרעם, מגדל-העמק, עפולה ובית שאן

מחזור מכירות: 200-180 מיליון שקל

עוד משהו: בתוך שנה תחנוך הרשת שני סניפים נוספים בצפון

שוק פייסל: בין החזקים בארץ בתחום הירקות

השם של הסופרמרקט "שוק פייסל" בא לידי ביטוי היטב בתוך החנות, שמזכירה במידה רבה שוק: משטחים רבים של ירקות מפוזרים, מדפי כוח ועוד. הסניף הבודד שפועל בעיר נהריה זוכה ללקוחות רבים ומכירותיו השנתיות עומדות על 210-230 מיליון שקל בשנה.

"פייסל גאון, הוא רק לא יודע שהוא גאון", אומר עליו אחד הקמעונאים המתחרים. קמעונאי אחר מכנה אותו "תותח על".

עיקר כוחו של "שוק פייסל" הוא בתחום הירקות והפירות, תחום שבו החל את דרכו. הוא מחזיק מגוון רחב במיוחד ובמשך השנה כולה הוא מציע מחירים נמוכים יחסית לשוק.

לדברי אחד המתחרים, "פייסל היא אחת מחנויות הירקות הכי חזקות בארץ, אם לא החזקה ביותר". למרות ההצלחה, לא ידוע בשלב זה על תוכניתו של בעל העסק, יונס אסלאן, להרחיבו.

שוק פייסל

בעלים: יונס אסלאן

מספר סניפים: 1

גודל הסניף (הערכה): 3,000 מ"ר

מיקום: נהריה

מחזור מכירות: 210-230 מיליון שקל

עוד משהו: הסופרמרקט החזק ביותר בעיר נהריה

קשת טעמים: המתחרה של טיב טעם

בזמן שטיב טעם כובשת כותרות, רשת "קשת טעמים" מתחרה בשקט על הצרכן הרוסי. לדברי אריאל הכט, שאשתקד קנה את חלקו של שותפו מוסיק וולדמן, ומחזיק היום בבעלות יחידה על הרשת, "בתחילת דרכה הרשת נבנתה לקהל רוסי והושתתה על בסיס יבוא ממדינות ברית המועצות לשעבר, אך לאט לאט היא הפכה לרשת לכולם. ניתן למצוא את כל המוצרים הקונבנציונליים וגם את המוצרים המיוחדים כמו חזיר, פירות ים, עוגיות, ריבות ושוקולדים, שלא מוגבלים על-ידי כשרות".

עם זאת, גם הכט מעיד כי הקהל הרוסי מהווה יותר ממחצית מלקוחות הרשת.

הכט, ששימש כסגן מנהל סניף בשופרסל ולאחר מכן כמנהל סניף ומנהל אזור ברשת העבר גרינברג, זיהה את הפוטנציאל בתחום המזון הלא כשר והשיק רשת הפועלת בשבתות. על האסטרטגיה הוא אומר, "אנחנו לא מוכרים עגבנייה בשקל. כשכל השוק מוכר עגבנייה בשקל ואנחנו מוכרים עגבנייה איכותית במחיר הרבה יותר יקר, אנחנו לא נפגעים במכירות. אצלנו יש חוויית קנייה. מצד שני, ההבדל הגדול בינינו לבין טיב טעם הוא שאנחנו הרבה יותר זולים. אנחנו לא תלושים מהמציאות אלא מגיבים לתחרות הסביבתית באיכות ובמוצרים מקבילים. אני לא מרגיש שטיב טעם מתחרה שלנו. הוא חי בפלנטה משלו". לגבי פוטנציאל ההתרחבות אומר הכט: "הרשת תהיה בכל מקום שיש אוכלוסייה שלא מוגבלת על-ידי כשרות".

קשת טעמים

שנת הקמה: 2002

בעלים: אריאל לכט

מספר סניפים: 12

מיקום: כרמיאל (2), נצרת, נהריה, קריות, חיפה (2), נשר, יקנעם, חדרה, נתניה, אשדוד

מחזור מכירות ב-2012: 307 מיליון שקל (לפני מע"מ)

עוד משהו: ביוני תפתח הרשת בראשון-לציון את הסניף הגדול ביותר שלה - 3,500 מ"ר

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

פרש מרקט: רוצים לגדול

אם יש משהו שמייחד את רשת פרש מרקט הרי זו העובדה שלמרות התחרות המתגברת בשוק, סניפי הרשת ממוקמים באזורים דלי תחרות המעניקים לה יתרון. מדובר בסניפים קטנים בגודל של 750-1,400 מ"ר.

הרשת הוקמה על-ידי האחים שלומי ויוסי אמיר בשנת 1995, אז פתחו האחים את סופרמרקט "קריות זול" בקריית ביאליק, בזמן שיוסי (עמר לשעבר) היה שחקן כדורגל של הפועל חיפה. 9 שנים מאוחר יותר, בשנת 2004, רכשו האחים אמיר את רשת "פרש מרקט" שמנתה אז שני סניפים, בהרצליה ובגליל ים. למעשה, 11 מתוך 13 סניפי הרשת הם סניפים שנרכשו לאורך הזמן, בכמה עסקאות.

בעבר, בשנת 2007, ניהלו האחים מו"מ לרכישת רשת ויקטורי, שמנתה אז 7 סניפים, אך המו"מ לא הבשיל בסופו של דבר.

בעוד כ-3 חודשים יחנכו האחים את הסניף ה-14 של הרשת, שייפתח בקריית שמואל בצפון. האחים אמיר, שמתרחקים מהתקשורת, עוד לא אמרו את המילה האחרונה ומצהירים שהם מחפשים הזדמנות להתרחב באמצעות רכישה נוספת.

פרש מרקט

שנת הקמה: 1995

בעלים: האחים שלומי ויוסי אמיר

מספר סניפים: 13

גודל סניפים: 750-1,400 מ"ר

מיקום: פתח-תקווה (2), הרצליה (3), גליל ים, יהוד, באר יעקב, תל-אביב (אזורי חן), טירת הכרמל, קריית ביאליק

מחזור מכירות (הערכה): 400-450 מיליון שקל

עוד משהו: האחים אמרי החלו את דרכם העסקית במסעדה מזרחית בחיפה בשם "מסעדת אופיר"

סטופ מרקט: "אין משגיחי כשרות על הראש"

רשת סטופ מרקט, שלה 3 סניפים היום, עוד לא אמרה את המילה האחרונה ומחזיקה בחוזים לפתיחת עוד 5 סניפים: בקריית חיים, ראשון-לציון, נתניה, רעננה ובהוד-השרון.

יוסי משיח, בעל השליטה ברשת, אומר ל"גלובס": "אני לא מביא מוצרים מיוחדים לרוסים ולכן אני שונה מטיב טעם ומקשת טעמים. בגלל שאני עובד כל השבוע, אין לי משגיחי כשרות על הראש ולכן יש לנו מגוון רחב יותר כמו בגבינות וביינות. אנחנו מוכרים פירות-ים אבל לא מוכרים חזיר". לדבריו, הרשת שמה דגש על המחלקות הטריות. "אנחנו מוכרים מגוון רחב ביותר של פירות וירקות כל השנה ב-2.99 שקלים לק"ג, בהתניית קנייה בחנות. מי שקונה אצלי פירות וירקות לא יוצא נפסד".

בשוק מתרוצצות כל הזמן שמועות כי דודי עזרא, בעל השליטה בקבוצת נטו, הוא שותף סמוי ברשת. על כך אומר משיח, "מישהו המציא את זה פעם ובמדינת ישראל, מספיק שמישהו יזרוק מילה כדי שהיא תהפוך לתורה. הלוואי שזה היה נכון. דודי הוא חבר שלי, עזר לי בהתחלה אבל הוא לא שותף ולא כלום".

סטופ מרקט

שנת הקמה: 2000

בעלים: יוסי משיח (90%), גבריאל ולס (10%)

מספר סניפים: 3

גודל סניפים: 2,300-3,000 מ"ר

מיקום: הרצליה, בית חרות, קיבוץ יגור

מחזור מכירות: 220 מיליון שקל

עוד משהו: בעוד חצי שנה ייפתח סניף בקריית חיים בגודל של כ-2,800 מ"ר

זול ובגדול: "העסק לא ממונף, ואין לי עלויות מימון"

בגיל 13 החל אבי יוחנן (בתמונה) לעבוד בחנות "כל זול" שהייתה בבעלות בני משפחתו, בצומת בר-אילן בירושלים.

עם שחרורו מצה"ל הוא קנה את החנות, שהיוותה את הבסיס לרשת "זול ובגדול" שהתפתחה באמצעות רכישות.

הרשת מתאפיינת בסניפיה השכונתיים הקטנים שגודלם 250-500 מ"ר, אך יש לה גם מספר סניפים גדולים יותר. יתרונה הגדול של הרשת הוא הבעלות על הסניפים. לדברי יוחנן, "70% מהנכסים בבעלותנו. בגלל שאין לי הוצאות שכירות, אני הרבה יותר יעיל. העסק לא ממונף, ואין לי עלויות של מימון. כשאני רואה את הדו"חות הכספיים של כולם, אני יכול להיות גאה בעסק שלי".

בהתייחס לתחרות הוא אומר, "אנחנו נמצאים לרוב בתוך השכונות עם קליינטורה קבועה ולא מרגישים כל-כך את התחרות. המחירים הוגנים. אנחנו לא מוכרים פעם עוף ב-5 שקלים ופעם ב-20 שקל. היום אנשים מחפשים שיחלקו להם סחורה בחינם אבל בסופו של דבר, בסל קניות מלא אין באמת פער משמעותי בין הרשתות".

זול ובגדול

שנת הקמה: 2000

בעלים: אבי (אביקם) יוחנן

מספר סניפים: 25 (ועוד 2 סניפים של "כל זול")

גודל סניפים: 250-2,500 מ"ר

מיקומים: ירושלים, אשקלון, בני-ברק, לוד, אשדוד, גן יבנה

מחזור מכירות כספי: 400-440 מיליון שקל

עוד משהו: יפתח בעתיד עוד סניף במתחם שהוא בונה בירושלים עם 3 קומות מסחר ו-12 קומות משרדים, על מגרש שקנה בעבר מכרמל מזרחי במחיר של 3 מיליון דולר בלבד

קינג סטור: 80% מהלקוחות הם מהמגזר הערבי"

רשת קינג סטור פונה באופן ממוקד לאוכלוסיה הערבית והיא אף מצהירה על כך. את הרשת הקימו בני הדודים בילאל ומוחמד סלאח, על בסיס עסקי הסיטונאות של אבותיהם בחברת אלמשהדאווי. "המחירים שלנו מאוד תחרותיים ואנחנו זולים. אין עוד רשת במגזר הערבי שממוקדת כמונו במגזר. 70%-80% מהלקוחות שלנו הם ערבים ואצל הרשתות האחרות במגזר הם 40%. המגוון שלנו שונה. אנחנו למשל לא נחזיק משקאות חריפים והם כן. למרות זאת, בחלק מהסניפים 40% מהלקוחות הם יהודים, בגלל שפתוח בשבת", אומר בילאל סלאח, מבעלי הרשת.

ייחוד נוסף של הרשת הוא פעילות הייצור (קפה, תבלינים) ויבוא מוצרים המתאימים למגזר. לדברי בילאל, "מאפייני הצריכה דומים למגזר החרדי כי מדובר במשפחות מרובות ילדים. אנחנו למשל מייבאים שמן תירס באריזה של 3 ליטרים". לדבריו, "הרשת זוכה לשיתוף פעולה יותר גדול של הספקים כי אנחנו נותנים להם את השטח והבמה להציג את עצמם לצרכן".

קינג סטור

שנת הקמה: 2007

בעלים: בילאל סלאח, מוחמד סלאח

מספר סניפים: 6

גודל סניפים: 1,000-2,000 מ"ר

מיקום: קלאנסווה, אום אל פחם, דבוריה, כפר יאסיף, פוראדיס, בית זרזיר

מחזור מכירות: 200 מיליון שקל

עוד משהו: בשבוע הבא תפתח הרשת סניף בשפרעם

סאלח דבאח ובניו: חזקים בתחום הבשר

סאלח דבאח ובניו ידועים אולי יותר במפעל הבשר שלהם, אך לצדו הם מפעילים רשת סופרמרקטים בת שני סניפים במגזר הערבי. בעוד חודש ייחנך סניף שלישי בסמוך לטבריה. הרשת החלה כחנות קטנה של האב בדיר אל אסד בשנות ה-70, ובמקומה הקימו 6 בניו סופרמרקט ראשון ב-1992.

הדבר המייחד את הרשת הוא מכירות הבשר המרובות שלה, שמגיעות ל-35% מהמחזור הכולל, פי שניים-שלושה משיעור מכירות הבשר ברשתות. הבשר נמכר הן בתוך הסניפים והן בחנויות נפרדות הצמודות לסניפים ומהוות חלק מהן אך הן פועלות עם הכשר גלאט ואינן פתוחות בשבתות ובחגים. לדברי סאלח דבח, דור שלישי במשפחה ומנהל רשת הסופרמרקטים, "הבשר אצלנו נמכרו זול יותר ב-20%-30% מהרשתות".

ייחוד נוסף הוא המחלקה לתבלינים, פיצוחים וקפה, שבה קליית הקפה והפיצוחים וטחינת התבלינים, מבוצעת במקום. למשפחה יש משחטה ומפעל לבשר בקר וטלה שמספק לרשתות שופרסל, חצי חינם, יינות ביתן, אושר עד ועוד.

סאלח דבאח ובניו

שנת הקמה: 1992

בעלים: משפחת דבאח

מספר סניפים: 2

גודל סניפים: 1,500-1,800 מ"ר

מיקום: דיר אל אסד, מעיליה

מחזור מכירות: 250 מיליון שקל

עוד משהו: המשפחה בונה בדיר אל אסד מרכז מסחרי בגודל 42 אלף מ"ר, ובו ייפתח סופרמרקט בגודל 7,000 מ"ר

פוליצר: עסק משפחתי

פוליצר היא רשת שכונתית הנמצאת בבעלותם של 4 אחים, שאחד מהם, יוסי פוליצר, משמש כמנכ"ל. מיקומי הסניפים מותירים אותה הרחק ממוקדי התחרות.

הרשת קמה על בסיס מכולת שפתח אבי המשפחה, אנשל פוליצר ז"ל, בשנת 1950 באור עקיבא. רק 32 שנה מאוחר יותר נכנסו הבנים לעסק ופתחו סניף שני בעיר חדרה. הרשת פועלת תחת הסיסמה "פוליצר - סופר עם אופי". "אנחנו באים לשכונות ונותנים סחורה איכותית במחיר תחרותי מאוד. הסיסמה משקפת את המחויבות שלנו לשירות ללא פשרות, חוויית קנייה וסל קניות איכותי ומשתלם", אומר יוסי פוליצר.

הרשת עושה מאמץ לשדר משפחתיות, דבר הבא לידי ביטוי גם במסרים שנכתבים באתר האינטרנט שלה.

פוליצר

שנת הקמה: 1950

בעלים: האחים חיים, שלום, יעקב וחנוך פוליצר

מספר סניפים: 5

גודל סניפים: 750-1,500 מ"ר

מיקום: חדרה, כרכור, קיסריה, כפר ויתקין

מחזור מכירות: 180 מיליון שקל

עוד משהו: הרשת החלה את דרכה כמכולת בשנות ה-50

מרכז המזון ירכא: מחזור של 270 מיליון שקל בסניף אחד

רשתות השיווק הגדולות יכולות רק לחלום על מחזור מכירות של 270 מיליון שקל בסניף סופרמרקט אחד. זהו בדיוק מחזור המכירות אשתקד (ללא מע"מ) של מרכז המזון בירכא, שחוגג עתה עשור. "אנחנו כבר לא קוראים לזה סופרמרקט אלא wonderful market שעובד על חמשת החושים. האווירה קפדנית, אנחנו קוראים ללקוח 'אורח' ודואגים שהוא ירגיש בבית. נכון שהחנות גדולה אבל הלקוח מרגיש שהוא קונה בחנות שכונתית. אנחנו מוכרים שירות יותר מאשר מוצרים, ועובדים על דיסקאונט ומגוון. יש לנו 30% עובדים יותר ברצפת המכירה בהשוואה לכל סופרמרקט אחר", מסביר סמיר חמוד, מנהל התפעול והפיתוח בעסק.

בימים אלה מרחיבה המשפחה את הסופרמרקט ב-2,500 מ"ר נוספים לטובת פתיחת שוק של פירות, ירקות ותבלינים שחמוד מבטיח שיהיה "כמו השוק של ברצלונה" וכן, מאפיית פיתות.

במקביל בונה המשפחה את הסופרמרקט הגדול ביותר במזרח התיכון, שישתרע על שטח של 17 אלף מ"ר וייפתח בחודש אוקטובר הקרוב בעיר נצרת. "הכניסה לנצרת תעורר את השוק", אומר חמוד.

הסופרמרקט החדש יכלול גם קומה למכירת כלי בית, מתנות וקוסמטיקה וכן מתחם מזון מהיר בן 700 מקומות ישיבה שיכלול פיצה, פסטה, באגט, שווארמה ובית קפה - הכול בהפעלה עצמית.

יעד המכירות לשני הסופרמרקטים עומד על 700 מיליון שקל בשנה.

מרכז המזון ירכא

שנת הקמה: 1993

בעלים: מונהאל חמוד

מספר סניפים: 1

גודל הסניף: 5,500 מ"ר

מיקום: ירכא

מחזור מכירות: 250-270 מיליון שקל

עוד משהו: יפתחו באוקטובר בעיר נצרת את הסופרמרקט הגדול במזרח התיכון

* נתוני מחזורי המכירות בכתבה אינם כוללים מע"מ ומתבססים על נתוני הרשתות והערכות "גלובס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully