וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר החלטת בנק ישראל להוריד הריבית: הדולר מזנק

קובי ישעיהו

14.5.2013 / 9:53

הדולר מתחזק הבוקר ביותר מ-1% ונסחר סביב 3.62 שקלים, בעוד האירו מתחזק בכ-1.6% לרמה של 4.71 שקלים. "השוק בהחלט הגיב בחיוב לתוכנית של בנק ישראל"

השקל ממשיך לאבד גובה, בבוקר שלאחר ההודעה הדרמטית של בנק ישראל אתמול. הדולר מתחזק הבוקר (שלישי) ביותר מ-1% ונסחר סביב 3.62 שקלים בעוד האירו מתחזק בכ-1.6% לרמה של 4.71 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.3 דולרים לאירו.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "לפחות על פי יום המסחר הראשון שלאחר ההודעה הדרמטית, השוק בהחלט הגיב בחיוב לתוכנית של בנק ישראל, אשר החליט להוריד את הריבית ולהקצות לפחות 2.1 מיליארד דולר לבלימת מגמת הייסוף בשקל. הדולר-שקל זינק תוך שעות מ-3.57, אל מעל רף 3.60, ועד 3.615, וזאת בניגוד להתערבויות קודמות שכמעט ולא חולל שינוי בתנועת המחיר.

אילוסטרציה. רויטרס
אילוסטרציה/רויטרס

התוכנית של בנק ישראל מתבססת על הצפי לפיו הגורמים המקומיים והעולמיים בטווח הבינוני והארוך יותר צפויים להמשיך וללבות את מגמת הייסוף של השקל למול האירו והדולר ולסכן באופן ממשי את היצוא הישראלי, ועל כן אין מנוס מהפעלת תכנית ארוכת טווח, סדורה, ובהיקפים גדולים לאין שיעור. כמו כן, ייתכן כי בנק ישראל זיהה סימנים לשבירה דרמטית ממשמשת ובאה בדולר-שקל, אשר הייתה מצניחה את שער החליפין נמוך משמעותית מ-3.5, והבנק רצה להקדים תרופה למכה".

"האם המהלך יצליח? בטווח הקצר אנחנו צפויים לראות עלייה של הדולר-שקל. מבחינת היקפים ביחס לנפח המסחר, 2.1 מיליארד דולר אינו סכום גרנדיוזי במיוחד, אבל מדובר בהצהרת כוונות נחושה הרבה יותר, ובמקביל להתחזקות הדולר בעולם, הדבר בהחלט עשוי לגרום לשינוי מגמה בטווח הקרוב. התוכנית של פישר למעשה כובלת את יורשו לניהול מדיניות דומה בתחום המט"ח. מדובר בצעד חריג למדי לנגיד רגע לפני סיום תפקידו, ואולם, לאור העובדה כי התוכנית מטבע הדברים מתואמת ומגובה על ידי רה"מ ושר האוצר, יש בכך כדי לומר שמקבלי ההחלטות מעוניינים בנגיד שימשיך במדיניות של פישר".

בתום ישיבה לילית ארוכה אישרה הממשלה הבוקר את התכנית הכלכלית לשנים 2013-2014 ברוב של 21 תומכים מול מתנגד אחד. התכנית כוללת בין השאר החלטה היסטורית לחיוב לימודי ליב"ה בכלל מערכת החינוך, החלת תכנית "יוצאים לעבודה" ומערך תמריצים לעידוד תעסוקה ולהגדלת מעגל העבודה במשק, קיצוץ בקצבאות ילדים ושלילתם ממרוויחי משכורות שמעל 800,000 שקל בשנה, יישום המלצות ועדת קדמי להפחתת מחירי המזון, מלחמה בהון השחור ויקצוץ בשכר השרים וחברי הכנסת. בנוסף לקיצוץ בגובה 3 מיליארד שקלים בתקציב הביטחון, הוחלט שלא לבטל את הפטור ממע"מ על שירותי תיירות וכנגד להעלות את מס החברות ב-0.5% נוספים (1.5% סה"כ).

סטנלי פישר בכנס אתגרי הביטחון של המאה ה 21, אפריל 2013. דרור עינב
הוריד את הריבית. הנגיד היוצא סטנלי פישר/דרור עינב

נגיד בנק ישראל היוצא, פרופ' סטנלי פישר, הפתיע והוריד אתמול את הריבית במשק ב-0.25% ל-1.5%, ובמקביל משיק תוכנית רכישת דולרים חדשה על מנת לאזן את השפעת הזרמת הגז מ"תמר" שהחלישה את הדולר מול השקל. התוכנית תימשך מספר שנים.

"נוכח התמשכות מגמת הייסוף של השקל, על רקע תחילת הפקת הגז ממאגר 'תמר', הפחתת הריבית על ידי בנקים מרכזיים רבים ובראשם הבנק המרכזי האירופאי, ההקלה הכמותית במשקים מובילים בעולם והעדכון כלפי מטה בתחזיות הצמיחה העולמיות, החליטה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל לקבל החלטות שלא במסגרת התוכנית הרגילה", נכתב בהודעה מיוחדת שהוציא בצהריים בנק ישראל.

"בנק ישראל יידרש לבצע הפחתת ריבית נוספת כבר בעתיד הקרוב במטרה לבלום את התחזקות השקל", כך אומר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, בתגובה להורדת הריבית המפתיעה של בנק ישראל. רפי גוזלן, כלכלן מאקרו ראשי של בית ההשקעות IBI: "אין מקריות בהחלטה להפחית את הריבית בהחלטה שלא מן המניין במקביל להגדלת רכישות המט"ח, כאשר מטרת צעדים אלו היא להפתיע את הפעילים בשוק המט"ח ולשגר מסר של כללי משחק שונים".

גוזלן הוסיף כי "ההחלטה להוריד את הריבית התאפשרה בין היתר על רקע ההחלטה להפחית את הגירעון ב-2014 במקביל להערכה כי מהלך זה צפוי להוביל להאטה משמעותית בביקושים ובאינפלציה, התפתחות שמצריכה תגובה מרחיבה מצד המדיניות המוניטארית. קודם להחלטה הערכנו כי הריבית תרד בחודשים הקרובים ביותר מ-25 נ"ב, וכפי שהדברים נראים כרגע סביר שהיא תגיע לסביבה של 1% עד לסוף השנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully