וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן עוד יגיע שיעור העוני בישראל?

מתי אלפר

16.5.2013 / 14:12

הגזירות הכלכליות הקרבות לאישור צפויות להזניק את שיעור העוני בישראל, אפילו לרמה של 30%. מתי אלפר סבור כי העניים החדשים יתקשו להשתקם ולצאת מהמעגל

שיעור העוני בישראל על פי דו"ח OECD לשנת 2010 עמד על 20.9% לעומת 13.8% בשנת 1995. לאחר אישור הגזירות בישיבת הממשלה ערב חג השבועות אין ספק ששיעור העוני בארץ יגדל משמעותית. עיקר הגידול בעוני צפוי בקרב החרדים והערבים שנזקקים לקצבאות הילדים לשמור את ראשם מעל המים והקיצוץ הקשה בקצבאות יפגע בהם. ברור שמשפחות עניות שאינן עובדות, בגלל מחלות כרוניות או נכות מוגבלת, יסבלו כלכלית בצורה נוראית. הכל בידיעה ששוק העבודה מצטמצם והאפשרויות לעבוד הולכות ונעלמות.

קיצוץ בקצבאות נראה מהלך רצוי כדי לעודד אנשים לצאת ולעבוד. רק שהפעם לפיד ונתניהו ביצעו קיצוץ חד מבלי לשקול מתן פיצוי למשפחות עובדות עניות. כך ירדו מתחת לקו העוני הישראלי עוד מספר אחוזים ובעוד שנה שנתיים אנו עלולים להגיע לשיעור עוני שינוע סביב 30% נתון בלתי נתפס כלכלית וחברתית. 30% הוא מספר שפוגע באופן חמור ברקמה החברתית – כלכלית ויוצר חד משמעית עם של מעמדות ברורים. גרוע מכך, להיחלץ ממעמד העוני תהיה כמעט משימה בלתי אפשרית לרוב העניים שיאבדו את התקווה הכלכלית וישקעו בניוון מדכא.

שר הרווחה והביטוח הלאומי – תרופות אליל

שר הרווחה מאיר כהן ומנכ"ל המוסד לביטוח לאומי פרופ' שלמה מור יוסף השכילו להבין את משמעות הגזירות והיקף העוני הצפוי לצמוח בישראל.

שר הרווחה מאיר כהן הציע לשר האוצר יאיר לפיד להחזיר את הקיצוץ בקצבאות הילדים למקבלי קצבת מס הכנסה שלילי וקצבאות קיום – כדי למתן את ההשפעה הקשה הצפויה של הקיצוץ על אוכלוסיית העניים בישראל. הביטוח הלאומי, בראשות המנכ"ל שלמה מור-יוסף, מעריך כי הקיצוץ בקצבאות הילדים יגדיל את מספר הילדים העניים ב 40 אלף – גידול של 5% בשיעור העוני של הילדים בישראל.

כדי למתן את ההשפעה השלילית הקשה, הציע הביטוח הלאומי וכהן אימץ את ההצעה והעביר אותה ללפיד – לקזז את השפעות הקיצוץ על שתי אוכלוסיות עניות. האוכלוסייה האחת היא של עניים החיים מקצבאות קיום (הבטחת הכנסה, נכות, מזונות וחד הוריות). זו אוכלוסיית עניים שמתקשים מאוד לעבוד, או עובדים במשרות חלקיות בלבד ובשכר נמוך. מאחר שהתוכנית הכלכלית כיוונה לפגוע בעיקר בעניים שאינם עובדים מתוך בחירה, הרי שהפגיעה באוכלוסייה הזו אינה רצויה ולא מועילה. אוכלוסייה נוספת היא של עובדים עניים, המקבלים לכן קצבת מס הכנסה שלילי. הביטוח הלאומי מציע לקזז את מלוא הפגיעה בקצבאות הילדים באמצעות הגדלה מקבילה של קצבת הקיום או קצבת מס הכנסה שהם מקבלים. הביטוח הלאומי מעריך כי כך גם מצבם של העניים בישראל עומד להיות רע, בגלל העלאת המע"מ וחיוב עקרות הבית לשלם ביטוח לאומי. אומנם עקרות הבית תקבלנה בתמורה יותר זכויות בביטוח הלאומי, אבל כיום זה שינוי שיכביד מאוד על עקרות הבית העניות – כ 40% מעקרות הבית בישראל.

צעירים מלאי ייאוש – פגיעה בצמיחה

מנתוני OECD מתברר שהעוני בקרב צעירים בני 18 – 25 גדל בין 2007-2010 בשיעור הרביעי בקרב מדינות ה OECD . מדובר בצעירים אחרי שרות צבאי בגילאים בהם מתחילים בלימודים אקדמיים ומנסים למצוא עבודה ולפתח קריירה. ברור לחלוטין ששיעור עוני גבוה, באוכלוסייה כללית ובקרב צעירים כאחד, מונע ובולם צמיחה כלכלית ארוכת טווח שהרי אוכלוסייה ענייה נאבקת על פרנסתה ומזונה ואין לה יכולת להשקיע בחינוך נאות לילדיה.

חג השבועות עבר ואישור התקציב והגזירות החל. לפיד שהבטיח כי צפויות "שנתיים קשות" ואחריהם נצא מהבעיות אינו כולל את העניים בחישוביו האופטימיים. מי שבקושי ישרוד בשנתיים הקרובות לא ישתקם בסופם כבמהלך פלא. משום מה הפוליטיקאים שלנו מלאי פלאים כלכליים והעניים נשארים בפת לחמם.

מתי אלפר, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

  • עוד באותו נושא:
  • עוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully