וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה דיגיטלית: גלו מי מרוויח מהמוצר שרכשתם

קלייר א'וקונור, פורבס

19.5.2013 / 16:16

אפליקציה חדשה מאפשרת לצרכן לבדוק לאיזה כיס יתגלגל לבסוף הכסף אותו ישקיע במוצר אותו הוא קונה. רוצים להחרים טייקון? חברה שעושה ניסויים בבעלי חיים? פורבס מראה שאפשר

בהרצאת האורח שלה בכינוס השנתי של Netroots Nation בשנה שעברה, דיברה דארסי ברנר, לפני קהל של אלפי בלוגרים ומפתחי רשת, בשבחו של רעיון שנראה פשוט. ברנר, לשעבר מועמדת לקונגרס ומתכנתת במיקרוסופט, הציעה אפליקציית סמארטפון המאפשרת לקונים לסרוק ברקודים כדי לבדוק אם התעשיינים המיליארדרים השמרנים צ'ארלס ודייוויד קוך עומדים מאחורי אחד מהמוצרים על המדף.

לאתר פורבס ישראל

ברנר הניחה שלקונה הממוצע בסופרמרקט אין מושג שקניית מגבות נייר "בראוני", נייר טואלט "אנג'ל סופט" או ספלי "דיקסי" פירושה תרומת מזומנים לתעשיות קוך. בדומה לכך, רכישת זוג מכנסי יוגה המכילים לייקרה או שטיח סטיינמסטר, פירושה מסירת הכסף שלכם בצורה עקיפה לקוך (קוך תעשיות רכשה ב-2004 את אינוויסטה, אחת מחברות האריגים והטקסטיל הגדולות בעולם).

בזמנו יצרה ברנר ממשק ניסיוני לאפליקציה, אך לא התקדמה מעבר לכך. היא חיכתה למצוא את הצוות המתאים כדי לפתח את מאגר המידע, תהליך שיכול להיות מורכב בהתחשב במבני הבעלויות של התאגידים, שלעיתים קרובות אינם שקופים.

היא לא הייתה מודעת לכך שבזמן שנשאה את נאומה ב-Netroots, עמלה קבוצת מפתחים על פיתוח בייקוט (Buycott - שילוב המילים רכישה וחרם), גרסה מתוחכמת אף יותר של האפליקציה שאותה הציעה ברנר.

"אני זוכר שקראתי כתבה בפורבס על האפליקציה המוצעת לסיוע בחרם על קוך תעשיות, וייחלתי לכך שנהיה מוכנים להשיק את המוצר שלנו", אומר מנהל השיווק של בייקוט, מייסיאו מרטינז.

האפליקציה עצמה היא עבודתו של מתכנת פרילנסר בן 26 מלוס אנג'לס, איוון פרדו, שהקדיש את 16 החודשים האחרונים לבייקוט. "עד לשלב הנוכחי זה היה פרויקט עצמאי לחלוטין", הוא אומר. מרטינז וחבר נוסף דחפו אותו כדי לקדם את האפליקציה.

האפליקציה של פרדו זמינה להורדה באייפון או באנדרואיד, והיא הופיעה לראשונה באייטיונס ובגוגל פליי בתחילת מאי. ניתן לסרוק את הברקוד של כל מוצר והאפליקציה החינמית תתחקה אחר הבעלות עליו כל הדרך במעלה הפירמידה עד לחברה האם התאגידית, כולל קונגלומרטים כגון קוך תעשיות (ניתנת לשימוש נכון לעכשיו רק במרכולים אמריקאים).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברגע שסרקתם פריט, בייקוט תראה לכם את עץ המשפחה התאגידי שלו על מסך הטלפון שלכם. סרקו קופסה של ממתיק "ספלנדה", לדוגמה, ותראו שההורה שלו, מק'ניל נוטרישנלס, הוא חברה בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון.

מרשימה עוד יותר היא היכולת שלכם להצטרף לקמפיינים שנוצרו על ידי משתמשים, כדי להחרים עסקים שהתנהלותם מפירה את עקרונותיהם, במקום להחרים חברה בודדת. אחד הקמפיינים הללו, Demand GMO Labeling ("דרשו תווית על מזון מהונדס גנטית"), יסרוק את קופסת הדגנים שלכם ויאמר לכם אם הם יוצרו בידי אחד מ-36 התאגידים שתרמו יותר מ-150 אלף דולר לניסיון למנוע הצמדת תווית על גבי מוצרים מהונדסים גנטית (GMO).

ההחלטה להוסיף את הקמפיין הזה לאפליקציית בייקוט שלכם עשויה להפוך את קניית ארוחת הבוקר למשימה בלתי אפשרית כמעט, היות שרשימה זו כוללת לא רק חברות שתופסות כותרות בהקשר זה, כמו ענקית מוצרי החקלאות מונסנטו, אלא כמעט כל חברת מוצרי צריכה שיש לה נוכחות במעברי הסופרמרקט: קוקה קולה, נסטלה, קראפט, היינץ, קלוג'ס, יוניליבר ועוד.

בייקוט עדיין עובדת על הוספת נתונים חדשים ל"מוח" שלה, ועל ביצוע כוונון מדויק של המידע על מבני בעלויות בתאגידים. רוב החברות במסד הנתונים הנוכחי הן בעצם בעלות מותגים רבים יותר מאלה שרשומים אצל בייקוט. המפתחים מבקשים מהקונים לסייע לשפר את הטכנולוגיה שלהם באמצעות הכנסת שמות מוצרים שהם סורקים, שהאפליקציה עדיין לא מזהה.

ואם כל זה נשמע מגביל, יש גם אופציות אחרות באפליקציה, כמו למשל קמפיינים שמעודדים קונים לתמוך במותגים שתומכים במטרה מסוימת, כמו למשל זכויות הקהילה הגאה. אתם יכולים לסרוק בקבוק של וודקה "אבסולוט" או שקית פולי קפה של סטארבקס, ולגלות ששתי החברות תומכות בנישואים שוויוניים.

"איני מעוניין לדחוף בעזרת האפליקציה קמפיין בודד כלשהו", אומר פרדו. "זה היה קריטי לאפשר למשתמשים ליצור קמפיינים, משום שאיני סבור שזה תפקידה של בייקוט לומר לאנשים מה לקנות. אנחנו פשוט מעוניינים לספק פלטפורמה שמעניקה לצרכנים את הכוח לבצע החלטות קנייה המבוססות על מידע רב".

עדכון: העלייה בתעבורה ביום שלישי גורמת לבייקוט כמה בעיות. פרדו אומר שהוא פועל כדי לתקן בעיות במיוחד עם האפליקציה באנדרואיד. "עומס העבודה מעט מכריע כרגע", הוא אומר. "לדוגמה, אפליקציית האנדרואיד שלנו שוחררה רק לאחרונה, והעלייה במספר המשתמשים החדשים היום הבליטה באג רציני בכמה מכשירים, שאותו יש לתקן מיד. כך שכל משימות הפיתוח האחרות שעליהן עבדתי נעצרות כרגע עד שאוכל לתקן את הבאג הזה".

עדכון 2: פרדו נאלץ להסיר באופן זמני את אפליקציית האנדרואיד מהחנות, כדי לתקן תקלות. הוא אמר לפורבס ביום רביעי: "העניינים *קצת* יותר יציבים, אבל האפליקציה נמצאת כרגע במקום 10 בחנות האפליקציות, וזה די לא ייאמן. פשוט לא הכנתי את השרתים להתמודד עם עשרה ויותר משתמשים חדשים בכל שנייה. ציפיתי לעלייה מתונה יותר. נאלצתי להוציא את אפליקציית האנדרואיד מהחנות משום שלא הייתה לי שנייה לטפל בבעיה שלה, ואשתמש בכל הקלה שיכולה להיות לי כרגע. אמשיך לנסות להחזיר אותה למצב סביר, אבל בסופו של דבר אהיה זקוק למעט שינה!".

לאתר האפליקציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully