וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקד מצאלים ב': בצבא למדתי שהכל אפשרי

נתן ורדי, פורבס

22.5.2013 / 11:33

אחרי האסון עזב דורון קמפל לארה"ב מכר חברה ב-200 מיליון דולר וגייס 43 מיליון לחברה חדשה. בראיון לפורבס הוא מסביר שמה שמעניין אותו זה להיות אדם טוב

דורון קמפל, שהיה מפקד הכוח התוקף של סיירת מטכ"ל באסון צאלים ב', בו נהרגו חמישה חיילים, ממעט לדבר. אחרי האסון וקרב ההאשמות שהתחולל בעקבותיו, עבר קמפל לארה"ב. הוא עשה תואר בבית הספר למינהל עסקים בהרווארד, הקים את החברות דיליג'נט (אותה מכר ב-200 מיליון דולר ל-IBM) סימפליויטי, וכיום הוא חי ועובד במסצ'וסטס. בראיון נדיר במיוחד, מדבר קמפל עם פורבס על החברה ועל הלקחים מהצבא. ראוי לציין כי בתחילה סירב קמפל לבקשת פורבס לראיינו, לאחר שידור הכתבה בתוכנית הטלוויזיה "עובדה" אשר חשפה את אירועי אסון צאלים, אך לאחר שהובהר לו כי הסיפור יתפרסם בין אם ישתף פעולה או לא, התרצה קמפל, והזמין את כתבי פורבס למשרדיו.

לאתר פורבס ישראל

מרכז הבקרה של קמפל היום הוא תא במשרד הגובל בפארק, אשר מכיל שולחן ריק - ללא טלפון או מחשב - שאין עליו דבר מלבד מחשב נייד וקופסת ממחטות קלינקס. התקיפות של היזם בן ה-49 מתוכננות כיום באמצעות מצגות פאואר פוינט, והמשימה שלו היא לשנות את תשתית טכנולוגיית המידע, אשר במשך שנים הסתמכה על מרכזי מידע ענקיים, ולהחליפה במכונה בודדת אחת שמטפלת במידע במהרה. את החברה הראשונה שהקים, דיליג'נט, מכר ב-200 מיליון דולר ל-IBM.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הכאב היה משמעותי, תחושה שאכזבתי הרבה אנשים". דורון קמפל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא שכנע 90 אנשים להצטרף לחברה החדשה, סימפליויטי (SimpliVity) כמו גם משקיעים כמו אקסל פרטנרס וקליינר פרקינס, אשר השקיעו בה 43 מיליון דולר. "שום דבר אינו בלתי אפשרי", הוא אומר. "הרעיון שהכל אפשרי הוטבע בי מתקופתי בצבא, משום שהדברים שעשינו לעולם לא היו חזרה על משהו שנעשה בעבר".

האנשים שעובדים עם קמפל לא יודעים על הקריירה הצבאית שלו, הוא לעולם לא מדבר עליה. היא לא מופיעה בקורות החיים שלו. כשפורבס פנה אליו בחודש דצמבר האחרון קמפל ניסה לשכנע אותנו שלא לכתוב עליו, ולבסוף הסכים לאפשר לפורבס לבקר במשרדי החברה. אחרי הכל, הסודיות הוטמעה בו במשך 11 שנים.

"מהניסיון האישי שלי אני יודע מה זה לפקד על יחידות כאלה", אומר לפורבס שר הביטחון לשעבר אהוד ברק. "אני כבר פחות מתרשם מאנשים, אך דורון היה יוצא דופן. הוא באמת עד כדי כך טוב".

החודשים שאחרי אסון צאלים היו הקשים בחייו. כמנהיג המשימה הוא לקח קשה מאוד את הטרגדיה. "הכאב היה משמעותי, תחושה שאכזבתי הרבה אנשים", הוא אומר. "אני רוצה להיות אדם טוב ולעמוד בציפיות של אנשים". הוא נפגע לדבריו גם בשל ההאשמות של חלק ממשפחות ההרוגים באסון, אשר ראו בו חלק מקנוניה להפחית מעוצמתו של האסון, ועל ידי הצבא. התקרית הפכה לקרב האשמות, וקמפל לקח את האחריות באופן מלא.

למרות שמפקדיו הפצירו בו להישאר, קמפל עבר ללמוד בבית הספר לעסקים בהרווארד. לחבריו לכיתה לה היה מושג ששותפם נושא על גבו טרגדיה לאומית כזו. "לא ידענו מה הוא עשה, ואנו עדיין לא יודעם מה היו מרבית החוויות שלו בבית הספר", אומר שותפו ללימודים לשעבר טום פטרסון. "הוא נהנה מאוד בלימודים", מוסיף לואיס צ'אן, כיום איש עסקים מהונג קונג. "זו הייתה תקופה אינטנסיבית של גילוי עצמי עבורו".

אחרי שמכר את דיליג'נט ל-IBM, הוא הקים את סיפליויטי במסצ'וסטס ופעל בסודיות במשך שלוש שנים. אפילו העובדים שהתראיינו לחברה לא ידעו מה היא עושה עד שהסכימו להצטרף אליה וחתמו על הסכם סודיות. עבור קמפל, אלמנט ההפתעה תמיד היה משמעותי.

קמפל פיתח את האומניקיוב, המוצר המרכזי של החברה. המטרה היא לקצץ את עלויות העתק שמשלמים הארגונים על מרכזי מידע. במקביל, הקובייה של קמפל מנסה להפוך את המידע לקל יותר לניהול ולנייד באמצעות ה"רוטב הסודי" שפיתח קמפל בדיליג'נט - ויתור על מידע מיותר, והפיכת העלאת המידע לענן המידע לקלה יותר. "יש צורך גובר לפשט את האופן שבו עובדות מערכות המידע", אומר סימון רובינסון, אנליסט בשוק המידע. "האמביציה של סימפליויטי גבוהה מאוד, והגישה שלהם רדיקלית".

"אתה פוגש אותו, והוא חיה רעה"

קמפל השקיע חלק מהכנסותיו מדיליג'נט בסימפליויטי, והפך את ההשקעה בה לפשוטה יותר עבור הקרנות. דיוויד נובאק, שותף בקרן הפרטית קלייטון, דובילייר ורייס, אומר כי ההשקעה נבעה מחברותו עם קמפל: "ההימור שעשיתי היה עליו".

המשקיעים הגדולים הראשונים כללו את אקסל פרטנרס וצ'רלס ריוור ונצ'רס. יום לאחר שקמפל פגש את מאט מרפי, שותף בקליינר פרקינס, הפגיש אותו מרפי גם עם שותפיו האחרים. "אתה פוגש אותו, והוא חיה רעה", אומר מרפי. "לא רציתי שהוא יעזוב את הבניין. ידעת שהוא הולך להזיז עניינים". קליינר הובילו את סבב הגיוס האחרון של החברה בשווי 25 מיליון דולר, בשנה שעברה.

קמפל, שקט ורגוע, אינו מתנהג כמו מפקד קולני. הוא מוביל בטון שקט, מנתח בקפידה ומתמקד בפרטים הקטנים. בטון פילוסופי לרוב, קמפל אוהב לומר כי השלב החמישי והאחרון של המשימה דורש 80% מהמאמץ הכולל. המשמעת שלו ברורה. "ההנחה של היא ש-5 ק"מ אחרי שאתה מתחיל מרתון, התשוקה שלך נעלמת", הוא מציין.

כשנשאל לגבי הדימיון בין העבודה שלו לבין הצבא, מוציא קמפל גיליון אקסל צבוע. תכונות כמו חדשנות, אי ציות להיררכיה ואינטנסיביות מוצגות כחשובות בשני התחומים. רמת הסיכון בארגון הצבאי גבוהה יותר.

בחברות של קמפל אין פרט שעובר מתחת לרדאר, החל מפגישה פשוטה ועד להחלטה על חוזה השכירות. "מרבית חברות הסטארט אפ לא באמת פועלות. עבדתי בחמש כאלה", אומר טום גרייב, מנהל השיווק של סימפליויטי. "אצל דורון זה הגיע לרמה שבה הוא וידא שכולנו לובשים את החולצות הנכונות ביריד סחר". קמפל באופן אישי עורך אוריינטציה של שלוש שעות וחצי עם כל עובד חדש בחברה.

כשהחברה עברה משלב הפיתוח הסמוי לגלוי בקיץ האחרון ביריד הענק של חברת VMware, שריין קמפל לחברה את התא הטוב ביותר ביריד, והציב במרכזו אאודי A8 כפרס. מתברר כי מכירת מערכות למנכ"לים דורשת את אותה רמת שכנוע כמו מכירה משימות קומנדו לראשי ממשלה. "כולם זוכרים את המכונית", הוא אומר. "היה חשוב לנו ליצור רושם על אנשים שסימפליויטי היא יצירתית אך גם חזקה בביצוע".

למרות כל התכנון ותשומת הלב לפרטים, גם קמפל לא יכול היה לדמיין שהעבר הצבאי שלו יצוף בחזרה בקיץ האחרון, בסרטו של עמרי אסנהיים ששודר בתוכנית עובדה. הוא הצטייר בה כגיבור הטראגי, וישראלים רבים הסתקרנו ממנו. "נשים רצו את מספר הטלפון שלו, והגברים היו מרותקים בגלל הדרך שבה דיבר. הוא היה משוכנע שיהיה קל מאוד להרוג את חוסיין", אומר אסנהיים.

קמפל, בינתיים, מבטל את הקביעה שהוא מתגלה כדמות טראגית. "כשאני מתבונן בחיי, אני מרגיש בר מזל", הוא אומר. "אני עדיין אוהב לקחת על עצמי משימות".

כתבת הפרופיל המלאה תפורסם בגיליון פורבס הקרוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully