וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: הסיבה לנפילות בעולם - נאום ברננקי

גיא קצוביץ'

23.5.2013 / 12:00

לפי מרבית הערכות, בורסות העולם יורדות על רקע החשש מהפחתת רכישת האג"ח על-ידי הפדרל ריזרב בארה"ב. פרוטוקולי ה'פד' שפורסמו אתמול תומכים בהערכה זו

אז מה גורם לבורסות העולם ליפול? לפי מרבית הערכות, בורסות העולם יורדות על רקע החשש מהפחתת רכישת האג"ח על-ידי הפדרל ריזרב בארה"ב, בעקבות פרסום הפרוטוקולים של ה'פד' אמש ונאומו של יו"ר הבנק בן ברננקי.

המשקיעים בוול סטריט החלו לחשוש אתמול בערב עם פרסום הפרוטוקולים של הפדרל ריזרב מישיבת הריבית האחרונה, שם פורסם כי חלק מחברי הפד תומכים בהפסקת תוכנית רכישות האג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש. אותם חברים בפד הביעו רצון להפסיק את תוכנית הרכישות כבר בחודש יוני אם קצב הצמיחה של כלכלת ארה"ב יהיה משביע רצון.

לפני פרסום הפרוטוקולים, נאם יו"ר ה'פד' ברננקי במסגרת עדותו החצי-שנתית מול הקונגרס. ברננקי שיגר אמש מסר ברור לשווקים: הפדרל ריזרב מוכן לגלות גמישות במדיניות המוניטארית שלו - להאט את קצב רכישות האג"ח, או לחלופין להגבירן, ככל שיידרש.

ברננקי הזהיר כי סיום המדיניות המוניטארית המרחיבה של הבנק המרכזי, עשוי לפגוע בהמשך ההתאוששות של כלכלת ארה"ב מהמשבר. "האטה מתונה במדיניות המוניטארית של הפדרל ריזרב, עשויה להוביל להעלאת הריבית במשק באופן זמני, וכן מהווה סיכון להאטה או אפילו הפסקת ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית".

ברקע, הרוחות בוול סטריט סוערות. מזה כמה חודשים שקוראים כלכלנים ואנליסטים רבים לשינוי במדיניות המוניטארית של ה'פד', שרכש אג"ח בכ-2.1 טריליון דולר מאז פרץ משבר הסאב-פריים ב-2008. כיום רוכש ה'פד' איגרות חוב בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש, ושומר על הריבית במשק אפסית (0-0.25%) - רמה בו היא צפויה להיוותר, לפי הצהרות הבנק, עד 2014 לפחות.

טענות המבקרים רבות, ומסתכמות בעיקר בשתי אלה: הראשונה, היא כי מדיניות הריבית האפסית והדפסות הכספים החוזרות ונשנות מובילות בסופו של דבר לצמיחה "מדומה" במשק האמריקני, המתבססת על כסף זול - ולמעשה מייצרת ערכים לא ריאליים בכלכלת המאקרו ובשוק המניות. השנייה, והמטרידה לא פחות - היא החשש מהתפרצות אינפלציונית לאור "גל" הרכישות, ופיצוץ "בועת האג"ח" הממשלתיות שהולכת ומתנפחת בארה"ב.

"פרוטוקולי הריבית של הפדרל ריזרב מצביעים על נכונות הבנק להאט את קצב הרכישות השנה", אמר ג'ו לוורגנה מדויטשה בנק. "אנו צופים כי ההאטה בקצב הרכישות תחל ברבעון השלישי של השנה, או לכל המאוחר ברבעון הרביעי".

  • עוד באותו נושא:
  • בן ברננקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully