וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר שלום יפרסם דיוני ועדת ייצוא הגז

23.5.2013 / 16:41

שר האנרגיה והמים הודיע כי יפרסם בשבוע הבא את הפרוטוקולים של דיוני ועדת צמח, שביקשה להגדיר את מדיניות הממשלה ביחס לפיתוח משק הגז הטבעי. ח"כ חנין: "מאבק עקרוני"

בשורה חשובה במאבק על ייצוא הגז הטבעי: שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, הודיע היום (חמישי) כי בכוונתו לפרסם בשבוע הבא את הפרוטוקולים של ועדת צמח, שבדקה את סוגיית יצוא הגז שהתגלה מול חופי ישראל. שלום קיבל את החלטתו לאחר שגורמים שונים ביקשו ממנו לקבל לידיהם את נתוני מסקנות הוועדה לצורך בחינתם. מדובר בוועדה בין משרדית, הקרויה על שמו של מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח, שעמד בראשה, ואשר הוקמה על ידי הממשלה ב-2011 על מנת לבחון ולהגדיר את מדיניות הממשלה ביחס לפיתוח עתידי של משק הגז הטבעי בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השר שלום יחד עם יצחק תשובה באסדת הקידוח תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסביבתו של שלום אמרו לוואלה! חדשות כי השר קיבל את ההחלטה לפרסם את הפרוטוקולים של הוועדה, משום שבכוונתו לפעול למען הגברת השקיפות, ולשתף את הציבור בשיקולים שהנחו את הוועדה במסקנותיה. לאחר שהגישה הוועדה את מסקנותיה באוגוסט 2012, התעורר דיון ציבורי נוקב באשר להיקף כמויות הגז שיש לייצא מישראל. בעוד תומכי הייצוא טוענים כי הוא יכניס בטווח המיידי מיליארדי דולרים לקופת המדינה, המתנגדים טוענים כי לישראל אסור לוותר על ההזדמנות לעצמאות אנרגטית, וכי הייצוא יביא למצב שבו בעוד כמה עשרות שנים המדינה תצטרך לשוב ולייבא גז במחירים גבוהים יותר.

מאז פורסמו מסקנות וועדת צמח, דרשו קואליציה של ארגונים חברתיים, וכמה חברי כנסת, כדוגמת דב חנין (חד"ש), לפרסם את הפרוטוקולים של הדיונים, כך שניתן יהיה לדעת מה היו השיקולים שהנחו את הגורמים בוועדה להגיע למסקנה לפיה ניתן יהיה לייצא כמחצית מכמות הגז, לאחר שיובטח כי תישמר עצמאותה האנרגטית של ישראל ל-25 שנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאגר הקידוח תמר מול חופי חיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ חנין בירך היום על ההחלטה לפרסם באופן את הפרוטוקולים. "המאבק שניהלנו בנושא זה הוא גם עקרוני וגם מעשי", אמר חנין. "ברמה העקרונית, לא יתכן שדיונים בסוגיות כל כך חשובות יוסתרו מן הציבור ומהכנסת. ברמה המעשית, אי אפשר בכלל להבין את מסקנות הועדה כפי שהתפרסמו, וכדי לגבש מדיניות ראויה לישראל בסוגית הגז דרוש לנו להכיר את כל החומרים והדיונים המקצועיים שנעשו בעניין בכל המסגרות". חנין הוסיף כי "הצעד הבא חייב להיות הבאת ההכרעה בסוגיה זו לכנסת, כפי שדרשו רוב הח"כים במכתב שהוצאנו לראש הממשלה".

ועדת צמח הוא כינויה של הוועדה הבין משרדית לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל, אשר מונתה באוקטובר 2011 על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו ,ושר האנרגיה והמים הקודם, עוזי לנדאו. הוועדה, שבראשה עמד שאול צמח, מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, הגישה את המלצותיה לממשלה באוגוסט 2012.

הסיבה העיקרית להקמתה של הוועדה הייתה גילוי של מאגרי גז טבעי גדולים בים מול חופי ישראל, כדוגמת מאגרי "תמר" ו-"לוויתן", והצורך שהתגלע עקב כך לבחון ולהגדיר את מדיניות הממשלה בכל הנוגע לפיתוח עתידי של משק הגז הטבעי בישראל. אחד היעדים המרכזיים של הוועדה היה להגדיר את המדיניות הרצויה לשמירת עתודות לאספקת התצרוכת המקומית, אל מול האפשרות לייצוא הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully