וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיוב אישי - לכולם או לאף אחד

גיל ליטוב

27.5.2013 / 11:14

ראשי רשוויות מקומיות חשופים לחיוב אישי - גביית כסף מכיסם הפרטי בעקבות התנהלות כספית לא תקינה. גיל ליטוב סבור כי מדובר באפליה מול השלטון המרכזי

מנגנון ה"חיוב האישי" לא מוכר לרוב תושבי מדינת ישראל. מדובר במנגנון שקיים רק בשלטון המקומי ומאפשר באמצעות בדיקה של רואה חשבון והחלטה של ועדה להטיל על ראש הרשות המקומית, גזבר הרשות, מנכ"ל הרשות המקומית ו/או כל בעל תפקיד אחר בעירייה חבות אישית.

שריד של תקופת המנדט

אני מניח שאתם מהרהרים ביניכם לבין עצמכם שמדובר במנגנון שלעולם איננו מוציא אל הפועל הטלת חיוב אישי. מי יעז להיכנס לכיסו הפרטי של עובד ציבור ומי יעז להיכנס לכיסו של נבחר ציבור. ובכן, לפי נתוני משרד הפנים שפורסמו בחודש ינואר השנה, מאז הופעלו דיני החיוב האישי התקבלו 69 החלטות בנושא. מתוכן 28 החלטות להטיל חיוב אישי על 51 נושאים תפקיד (בעיקר ראשי רשויות מקומיות וגזברים) בסכום כולל של 2,342,127 שקלים. עיניכם הרואות – לא מדובר כלל ועיקר בנהלים עקרים ובסמכות שאיננה מופעלת הלכה למעשה.

החיוב האישי מוטל על ראשי רשויות ובעלי תפקידים בכירים בעיריות, במועצות המקומיות ובמועצות האזוריות בקלות יחסית. "מי שנמצא אחראי להוצאה שלא כדין נדרש להשיב, מכיסו הפרטי, את סכום ההוצאה המנוגדת לדין לה היה אחראי, כולה או חלקה"" (מתוך אתר משרד הפנים). דוגמא לעילה לחיוב אישי יכולה להיות חריגה תקציבית בתקציב פיתוח או אחר, שימוש בכספים המיועדים לחינוך למטרות אחרות ועוד. בנקל ניתן לעשות השוואה עם השלטון המרכזי. האם הגירעון בתקציב המדינה לא נכנס לאחת מהקטגוריות?


לדעתי, בזהירות הראויה, אילו ראש הממשלה ושר האוצר היו מכהנים בעירייה – ראוי היה למנות רואה חשבון שיבחן את התנהגותם ויקבע אם מעשיהם שהביאו לחריגה תקציבית בסך של 40 מיליארד שקלים יש בהם לקבוע חיוב אישי. החלתו של הליך החיוב האישי על השלטון המרכזי, שמקורו מימי השלטון המנדטורי עת רצה שלטון המנדט הפטרוני לפקח ולשלוט על כל מהלכי וצעדי הרשויות המקומיות, יגרום באופן מיידי לתיקון חקיקה מצד אלו שיהיו חשופים לחיוב האישי, קרי חברי הכנסת בעלי התפקידים בממשלה.

עשרות רבות של בעלי תפקידים בכירים ברשויות המקומיות נמצאים ממש בימים אלו בבדיקת הוועדה לחיוב אישי. משך הבדיקה הממוצע עומד על למעלה מ-6 שנים. רבים מהנבדקים כבר אינם במשרתם. הליך החיוב האישי כולו נמצא כמסורבל, לא הוגן, יוצר עינוי דין ובעיקר איננו שוויוני ומפלה בין נושא משרה ציבורית ברשות מקומית לבין נושא משרה ציבורית אחר.

זוהי קריאה לשר הפנים ולממשלת ישראל לנהוג ביושרה המתבקשת: החילו את החיוב האישי גם על נבחרי ופקידי השלטון המרכזי או בטלו את כל הנוהל כולו.

גיל ליטוב הוא יו"ר איגוד המנכ"לים והמזכירים ברשויות המקומיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully