וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתר סילוק פסולת רימונים- סכנה אמיתית וכשל מערכתי

יעל ישראל

29.5.2013 / 13:44

בנושא אחד מסכימים תושבי השטחים הפלסטינים והיהודים כמו גם הגורמים המקצועיים - הקמת אתר הטמנת פסולת רימונים היא טעות. יעל ישראל קוראת למציאת חלופות

לפני מספר ימים הוגשו כ-100 התנגדויות להקמת אתר סילוק פסולת - מה שמכונה ובצדק - מזבלה, שמתוכננת לקום סמוך לישוב רימונים שבחבל בנימין וצמוד לשמורת הטבע נחל מכוך.
באזור עם רגישות הידרולוגית גבוהה ביותר. ההתנגדות לתכנית גורפת ושותפים לה, בטיעונים שונים שורה של גופים - איגודי ערים לאיכות סביבה, המועצה האזורית, תושבים בדואים ופלסטינים, הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, רגבים ,החברה להגנת הטבע, אנשים פרטיים וישובים סמוכים. גם עמותת "ירוק עכשיו" שאני עומדת בראשה הגישה התנגדות לתכנית.

כולם מסכימים

אתר רימונים המתוכנן הוא לא רק תכנית שראוי להתנגד לה בשל הקרבה לשמורת הטבע נחל מכוך ובשל הסכנה של זיהום מי התהום והמעיינות בסביבת יריחו, אלא גם בשל היותה מייצגת כשל תכנוני ומדיני. הכוונות היו טובות - מישהו חשב שהגיע הזמן לפתור את אחת הבעיות הבוערות - פשוטו כמשמעו ביהודה ושומרון- נושא הפסולת שאינה מטופלת כראוי, נשפכת בראש כל גבעה ותחת כל עץ רענן ונשרפת תוך זיהום אוויר וצחנה, זיהום הקרקע וכמובן מי התהום .

הנושא כאוב וסבוך אף יותר - לצערנו גורמים עבריינים מנצלים את המעברים הפרוצים ומובילים פסולת מישראל לתוך שטחי יהודה ושמרון שם הם פטורים מתשלום עלות ההטמנה או הטיפול, אבל - את מה שהם חוסכים נשלם בעתיד אנחנו ובנינו ובני בנינו בריבית דריבית, הזיהום הנוצר חוזר הישר לישובים הסמוכים יותר או פחות, ועל הקו הירוק הוא פשוט לא שמע.

גם הבטחותיו של היזם – הבנק הגרמני יחד עם המנהל האזרחי לסגור אתרי סילוק פסולת פיראטיים ולשקמם במסגרת הקמת האתר שיפעל בסטנדרטים ופיקוח גבוהים נראות לא ישימות לאור הניסיון העבר. אתר דומה בצפון השומרון – ז'הרת אל פינג'ן שמו, שהקמתו הייתה אמורה להוביל לסגירת מזבלות פיראטיות רבות באזור ובהמשך לשיקומן נכשל. תפעול האתר הינו ברמה ירודה ואי סגירת האתרים הפיראטיים הגורמים מידי יום למפגעים סביבתיים ובריאותיים רבים.

במקרה זה כולם תמימי דעים - החל מהמשרד להגנת הסביבה ועד אחרון הבדואים והמתיישבים באזור - יש למצוא פתרון מקצועי וסביבתי. ומסתבר שיש חלופות רבות שלא נבדקו כראוי. על המנהל האזרחי ביהודה ושמרון שהינו הזרוע הביצועית של מדינת ישראל לטובת התושבים – פלסטינים וישראלים ואשר מונחה מקצועית מהדרג המדיני בממשלת ישראל לגבש מדיניות של ניהול סביבה "חוצה גבולות" ולטפל בפסולת של כלל תושבי האזור, בהתאמה למקובל בעולם המערבי ובהתאם למדיניות הרשמית של המשרד להגנת הסביבה - מיון וטיפול בפסולת ולא הטמנה, וכמובן תוך התחשבות בערכי טבע ייחודים וללא פגיעה במקורות המים -חיים של כולנו.

יעל ישראל היא מנכ"לית עמותת "ירוק עכשיו"

  • עוד באותו נושא:
  • אשפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully