וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה משתלם: להזמין חופשה מראש או ברגע האחרון?

ספיר פרץ

2.6.2013 / 8:10

בתי-המלון מנסים לשכנע את הנופש הישראלי לא לחכות לדקה ה-90, ומציעים מגוון תוכניות להזמנת חופשה מוקדמת במחיר מוזל. אז למה בכל זאת לא תמיד משתלם לנצל את ההטבות?

כמה זמן מראש אתם נוהגים להזמין את חופשת הקיץ שלכם - חודש? חודשיים? 3 חודשים? או שמא אתם - להבדיל מהנופשים הגרמנים את החופשה שלהם חצי שנה מראש - חובבים מושבעים של הרגע האחרון? ומה משתלם יותר? לחכות לרגע האחרון, להזמין חודש מראש או להזמין כמה חודשים מראש?

חופשות בארץ. גלובס
חופשות בארץ/גלובס

המלונאים טוענים בתוקף כי האפשרות השלישית - הזמנה הרבה זמן מראש - משתלמת הרבה יותר, ואף מעודדים את התייר הישראלי לנטוש את הרגליו להזמין ברגע האחרון (כשבועיים בממוצע, לדבריהם) ולהזמין אצלם מבעוד מועד (חודשיים עד חצי שנה מראש).

את מאמצי השכנוע הם מפעילים במסגרת מה שהם מכנים תוכניות "כל הקודם זוכה" המושקות בזו אחר זו, כמו למשל: "call הקודם" של רשת ישרוטל, המבטיחה הנחות של עד 50% למזמינים מראש; "פתאל על הזמן" של רשת פתאל, שהושקה באחרונה ומעניקה הנחות של עד 40% למזמינים 3-6 חודשים מראש; ו"חופשה בהקדמה" של רשת קראון פלזה, שהושקה בחורף האחרון ומציעה למזמינים מראש הנחות של עד 40%.

עד 40% הנחה לאמצע ספטמבר

מבדיקת המחירים שפורסמו השבוע באתרים של הרשתות האמורות, המחירים למזמינים מראש מוצגים כנמוכים יותר ממחירי המחירון ומתיימרים, כך לטענת הרשתות, לייצג מחירים ריאליים פחות או יותר של הרגע האחרון.

כך למשל, חופשה זוגית של 3 לילות בתחילת אוגוסט על בסיס הכול כלול במלון לאונרדו פריוילג' באילת של רשת פתאל, הוצעה השבוע למזמינים דרך אתר "פתאל על הזמן" ב-2,280 שקל, במקום 3,400 שקל מחיר מחירון - פער של 33%.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
חופשות בארץ. גלובס
חופשות בארץ/גלובס

במלון אחר של הרשת בטבריה, לאונרדו פלזה, המחיר למזמינים מראש חופשה בת 4 לילות לזוג על בסיס ארוחת בוקר בתחילת אוגוסט הוא 3,220 שקל, במקום 4,600 שקל מחיר מחירון - פער של 30%.

גם בים המלח ניתן להזמין מראש ולזכות במחיר מופחת: 4 לילות בסוף אוגוסט לזוג על בסיס הכול כלול במלון לאונרדו קלאב יעלו 2,772 שקל בהזמנה מראש, במקום 3,960 שקל מחיר מחירון - פער של 30%.

לעומת זאת, הנחה של 40% יקבל מי שהזמין ביום הבדיקה השבוע (ג') 3 לילות באמצע ספטמבר לזוג על בסיס ארוחת בוקר במלון לאונרדו בחיפה: 1,962 שקל במקום 3,270 שקל.

פערים מצאנו גם למזמינים דרך אתר call הקודם של ישרוטל. כך למשל, חופשה זוגית בתאריכים 11-15 באוגוסט במלון אגמים באילת על בסיס ארוחת בוקר הוצעה בתחילת השבוע ב-3,392 שקל, במקום 5,512 שקל - פער של 2,120 שקל.

גם במלון אחר של הרשת, לגונה, מצאנו פער של 2,160 בין מחיר המחירון התקף לבין מחיר כל הקודם לחופשה זוגית על בסיס הכל כלול בתחילת ספטמבר: 4,032 שקל במקום 6,192 שקל.

פערים גם למזמינים חופשה דרך "חופשה בהקדמה" של רשת קראון פלזה. כך למשל, במקום מחיר מלא (מחירון) של 600 שקל ללילה לזוג באוגוסט בחדר סטנדרטי על בסיס ארוחת בוקר במלון הולידיי אין באשקלון, תשלמו 450 שקל - פער של 150 שקל.

וגם במלון קראון פלזה בים המלח יש פערים: 800 שקל לשני לילות לזוג על בסיס ארוחת בוקר באוגוסט-ספטמבר, במקום 1,150 שקל.

תשלום מראש, בלי החזרים

על פניו נראה כי שני הצדדים נהנים מתכניות "כל הקודם זוכה" - בית-המלון יכול להיערך שיווקית מבעוד מועד ולנהל ולתמחר את מלאי החדרים שלו טוב יותר; והלקוח משלם פחות - עד שמגיעים לאותיות הקטנות.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הממהרים להזמין חופשה מראש דרך אחת התוכניות הללו יגלו כי לא תמיד התאריכים המוזלים גמישים. כלומר, חלק מהמלונות קובעים באילו תאריכים ניתן להזמין חופשה במחיר מופחת, ולא תמיד התאריכים המוצעים הם אטרקטיביים לנופשים - כמו למשל צום תשעה באב שחל השנה באמצע יולי.

כמו כן, ההנחות הן לעתים על החדרים הסטנדרטים ולא על היוקרתיים יותר במלונות, כאשר מלאי החדרים המוקצה לטובת העניין - מוגבל. כך למשל, רשת קראון פלזה הקצתה לכך כ-15% ממלאי החדרים שלה, ורשת פתאל כ-20%.

כמו כן, לא תמיד המלונות היוקרתיים יותר ברשת כלולים. כך למשל, מלונות היוקרה יערות הכרמל, בראשית ורויאל ביץ' של רשת ישרוטל הם מחוץ לתחום.

אולם, הבעיה היותר גדולה היא שהמזמינים מראש גם נדרשים לשלם מראש עבור החופשה כולה, ולומר ביי-ביי לכסף במקרה של ביטול. כלומר, לשלם דמי ביטול מלאים - אלא אם כן ביטלו את החופשה מסיבה כזו או אחרת עד שבועיים מיום ההזמנה, ואז על-פי חוק הגנת הצרכן הם זכאים לקבל החזר כספי תוך 14 יום, למעט דמי ביטול בגובה 100 שקל או 5% מסך העסקה.

זאת, בניגוד למזמינים ברגע האחרון, המתבקשים לשלם עבור החופשה במעמד הצ'ק-אאוט, ונדרשים לשלם דמי ביטול מוקטנים במקרה של ביטול תוך 14 יום.

"כדי לזכות בהנחות האלה ולשריין חדר מראש, הלקוח חייב לשלם מראש", מסביר שי אסיה, סמנכ"ל שיווק ומכירות קראון פלזה ישראל.

"הגבייה מראש נועדה להבטיח שאדם שהזמין חופשה מספר חודשים מראש לא יבטל ברגע האחרון ובכך יפגע לנו בכדאיות העסקה", אומר נדב פתאל, מנהל שיווק דיגיטלי ברשת מלונות פתאל.

עו"ד שלומית אקווה, מנהלת מוקד התלונות באמון הציבור, מסבירה כי לא מדובר בעבירה על חוק הגנת הצרכן - אולם "הוגן יותר אילו רשתות בתי-המלון היו מנהיגות מדרג כלשהו של גובה דמי הביטול, לפיו ככל שמתקרבים למועד החופשה, דמי הביטול יהיו גבוהים יותר".

מה עם חו"ל?

ומה באשר להזמנת חופשות וטיסות מעבר לים? סוכני נסיעות טוענים כי הנוסחה של כל המקדים זוכה עובדת גם כאן. "ככל שמקדימים להזמין את כרטיס הטיסה - כך גדל הסיכוי ליהנות ממחירים נמוכים יותר", נמסר מאל-על.

"חברות תעופה מקצות מקומות זולים, וכשאלה נתפסים - המחירים עולים. לכן ככל שמקדימים לקנות - המחיר זול יותר", אומר דורי שושן, סמנכ"ל השיווק של קבוצת ישראייר.

"בעידן הלואו-קוסט ובעידן שבו גם חברות התעופה הסדירות מעדיפות לעשות הרשמות מוקדמות לטיסות, הזמנה מראש בדרך-כלל משתלמת יותר", מוסיף יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס.

ומה אומרים הנופשים?

בניגוד לתדמית הרווחת ולמה שטוענים תיירנים, רוב הישראלים דווקא מקדימים להזמין - כך לפחות קובע סקר מיוחד שערך עבור "גלובס" מכון המחקר מידע שיווקי סי.איי בהנהלת נעם רז ומירב שפירא.

80% מהישראלים ייצאו בקיץ הקרוב לחופשה - כך על-פי הסקר, שנערך באינטרנט ובחן את הרגלי הזמנת הנופש של הישראלים בקרב מדגם מייצג של 515 ישראלים - 36% בארץ, 27% בחו"ל, ו-19% גם בארץ וגם בחו"ל.

מתי הם מזמינים? רוב הטסים לחו"ל (84%) יזמינו חודש עד 3 חודשים מראש: כ-31% כ-3 חודשים מראש, 24% חודשיים מראש, ו-29% רק חודש מראש.

אולם, כשמדובר בהזמנת חופשה בארץ, הכרוכה בהתארגנות מורכבת פחות מזו בנכר, רק 10% מזמינים 3 חודשים מראש, רבע מזמינים חודשיים מראש, וכ-40% מזמינים רק חודש מראש.

שיעורם של שוחרי הדקה ה-90 וההזדמנויות נמוך בהרבה: 26% מהנשאלים בסקר (בעיקר הציבור הדתי וצעירים בגילאי 18-27) השיבו כי הם מזמינים ברגע האחרון את חופשת הקיץ שלהם בארץ, וכ-17% ברגע האחרון מעבר לים.

בטוחים שהם פראיירים

יחד עם זאת, למרות שרוב הישראלים לא מזמינים את החופשה שלהם ממש ברגע האחרון, עדיין כמחצית מהנשאלים בסקר בטוחים שמי שמזמין חופשה ברגע האחרון - משלם פחות; לעומת כ-32% שחושבים את ההיפך: שלהזמין הרבה זמן מראש - עולה פחות. כ-21% חושבים שלא משנה מתי מזמינים - אין הבדל במחיר.

  • עוד באותו נושא:
  • חופשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully