וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר בקבוצת רכישה בחריש: "המדינה דפקה אותנו"

אורי חודי

3.6.2013 / 9:03

חברי קבוצות הרכישה בחריש נגד ביטול המענק לרוכשי דירות בפריפרייה. "אנחנו תקועים עכשיו. אם המדינה הבטיחה את המענקים היא צריכה לקיים. קשה למצוא לזה תקציב? תתמודדו"

בעקבות המאבק הציבורי שהחל לפני מספר שבועות כנגד ביטול המענק לרוכשי דירות בפריפרייה, פרסמו בסוף השבוע האחרון משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון הוראות מעבר מעודכנות לניצול המענק המדובר. הוראות המעבר אכן מאפשרות תקופה נוספת לניצול המענק המדובר שמתבטא בעשרות אלפי שקלים לרוכש דירה ראשונה, אולם בחינה מדוקדקת של ההוראות מעלה כי בעוד לרוכשי דירה מקבלן ניתנה אכן הארכה, לכל מי שחבר בקבוצת רכישה לא מדובר בדחייה מעשית. המשמעות בפועל היא שללמעלה מאלף חברי קבוצות הרכישה שהתגבשו ביישוב החדש חריש הדחייה איננה רלוונטית.

במסגרת הוראת השעה שיצאה לבנקים למשכנתאות נקבע כי "זכאי שירכוש מקבלן דירה חדשה בבניה רוויה ויחתום על חוזה רכישה עד ליום 1.7.2013 יוכל לפנות לבנק למשכנתאות עד ליום 30.8.2013 כדי לממש את זכאותו למענק כספי". לעומת זאת, בכל הקשור לבנייה עצמית ולקבוצות רכישה נאמר: "זכאי אשר בונה בניה עצמית רוויה ועומד בכללי הסיוע, יוכל לפנות לבנק עד ליום 30.8.2013 לממש את זכאותו בתנאי שרכש את הקרקע עד ליום 22.5.2013 ויציג היתר בניה שאושר לא יאוחר מיום 1.7.2013".

נכון להיום העבירו קבוצות הרכישה את התשלום למינהל על הקרקע בו זכו במכרז, אולם כדי להיות זכאים למענק, יהיה עליהם גם להציג היתר בנייה שהתקבל בפועל וזאת עד ליום הראשון של חודש יולי הקרוב. מכיוון שמדובר בכמות גדולה מאוד של יחידות דיור בישוב חריש, למעלה מ-5,000, הסבירות שכל הרוכשים יקבלו היתרי בנייה עד המועד האמור, איננה גבוהה.

"אנחנו תקועים עכשיו. אם המדינה הבטיחה את המענקים היא צריכה לקיים. זה בדיוק כמו שהבטחתי לשרת את המדינה בצבא וקיימתי. קשה עכשיו למצוא לזה תקציב? תתמודדו. זו הבטחה שניתנה על ידי המדינה וזו הבטחה שצריך לקיים", כך אומר היום קובי כהן, אחד מחברי קבוצת רכישה בחריש שזו אמורה להיות דירתו הראשונה יחד עם אשתו, ילד קטן ועוד ילד שבדרך. "המענקים היו הסיבה שהגענו לרכוש דירה בחריש. אנחנו זוג אקדמאים, אני קצין בצבא, ואנחנו מתקשים לרכוש דירה במקום אחר. ברגע שהחליטו לבטל את המענקים המדינה דפקה אותנו. הקריטריון שקובע שאנחנו צריכים היתר בנייה מנותק מהמציאות ולא סביר. גם אם חלק מחברי הקבוצות יצליחו להשיג היתר זה לא משהו שחלק יכולים לקבל וחלק לא, זו הטבה שהובטחה לכולם ולכן כולם צריכים לקבל אותה" .

מסיבה זו החליטו הרוכשים להחמיר את המאבק ולכנס היום (א') מסיבת עיתונאים בתל אביב כנגד הגזרה. רבים מחברי קבוצות הרכישה בחריש טוענים כי את ההחלטה להצטרף לקבוצות לרכישת דירה ביישוב קיבלו לאור הבטחת הממשלה לקבלת המענקים. במקביל, יש לציין כי מתן היתר בנייה איננו תלוי ברוכשים והם נתונים לחסדי הועדות המקומיות המנפיקות את האישורים.

בתגובה לדברים נמסר היום ממשרד האוצר כי "החלטת הממשלה למתן מענקים לרוכשי דירה בפריפריה בוטלה בתאריך 13.5.2013 והודעה רשמית על כך נמסרה לבנקים בתאריך 22.5.2013. מרגע שבוטלה החלטת הממשלה נכתבו הוראות מעבר, שמטבען מוגבלות בזמן ונועדו לתת מענה ולמנוע פגיעה באנשים שהחלו בהליך קבלת המענק וביצעו צעדים ממשיים לרכישת הדירה וקבלת המענק. לגבי בניה עצמית רוויה, בכללי הסיוע לקבלת המענק נכתב במפורש כי תנאי לקבלת המענק הינו הגעת הפרויקט לשלב התחלת הבניה. הוראות המעבר, כפי שנוסחו קבעו תנאים מקלים יותר מהכללים המקוריים וקבעו את רכישת הקרקע עד ל-22.5 והיתר בניה עד לתאריך 1.7. על כן, הוראות המעבר כאמור לעיל, נותנות פרק זמן סביר לזכאים, אשר רכשו דירות בפרויקט בניה עצמית רוויה והחלו בהליך לקבלת המענק להשלים את הליך היתר הבניה ולממש את זכאותם לקבלת המענק".

ממשרד השיכון נמסר כי "משרד הבינוי והשיכון פעל להחזרת המענקים לתקופת מעבר נוספת, למרות החלטת הממשלה מה-13 במאי 2013 שביטלה אותם באופן מיידי. כאמור, לאור דרישת משרד הבינוי והשיכון הוארכו ההטבות למי שירכוש דירתו עד ל-1 ביולי. תקופה זו תיתן לפחות הזדמנות נוספת לאלו המצויים בהליכים לרכישת הדירה, להשלים את קבלת המענק". עוד הוסיפו במשרד השיכון כי: "למרות ביטולם העתידי של המענקים, בימים אלה פועלים שר הבינוי והשיכון ומשרדו לקידום תמריצים והטבות אחרים לטובת רוכשי הדירות בפריפריה".

  • עוד באותו נושא:
  • חריש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully