וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החשמל: צפו לעלייה של 12% במחיר עד 2020

גיא קצוביץ'

4.6.2013 / 16:40

ראש אגף הסדרה ברשות החשמל, עודד אגמון, טוען כי השילוב של אנרגיות מתחדשות יוביל לעליית תעריפי החשמל בעשור הקרוב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיימה היום דיון שעסק בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, במסגרת ציון יום הסביבה בכנסת. בפתח הדיון אמר היו"ר כי אחת הרעות החולות של המין האנושי היא ההסתכלות על הטווח הקצר.

הוא הוסיף כי בינואר 2009 קיבלה הממשלה החלטה שקבעה יעד לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, בהיקפים של 5% מצריכת המשק עד סוף 2014 ו-10% עד 2020, וביקש לדעת האם ההחלטה מבוצעת. כמו כן הביע פרופ' ברוורמן חשש כי בעקבות גילוי מאגרי הגז ייפסק המעבר לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

ראש אגף הסדרה ברשות החשמל, עודד אגמון, אמר כי הרשות יצרה הסדרים שיובילו לעמידה באופן מלא ביעדים שקבעה הממשלה. עם זאת, לדבריו, השילוב של אנרגיות מתחדשות יוביל לעליית תעריפי החשמל ב-12% עד 2020. הוא הוסיף כי השימוש באנרגיות מתחדשות עד היום כבר הביא להתייקרות התעריף ב-3%.

בהתייחס למחיר הפקת החשמל מאנרגיות מתחדשות אמר אגמון כי הרשות ממתינה לפרסום דוח המועצה הלאומית לכלכלה, בראשה עומד פרופ' יוג'ין קנדל, שהושלם כבר בסוף 2012 ואמור לקבוע תעריף כלכלי לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת.

היו"ר פרופ' ברוורמן התייחס לאי-פרסום הדוח, שהכנתו הסתיימה כבר לפני חצי שנה, ואמר כי לא ייתכן שמישהו יתקע את הפרסום שכל הציבור ממתין לו. נציג המועצה הלאומית לכלכלה, נתנאל עודד, התייחס לעלות ואמר כי לפי הבדיקות של המועצה, שלקחו בחשבון גם ניצול חיסכון של שריפת דלקים מזהמים, פיזור מקורות האנרגיה, תועלות מאקרו כלכליות ועוד, התעריף הכלכלי למתקן פוטו וולטאי ל-25 שנה הוא 48-51 אגורות לקילו וואט. ח"כ ישראל חסון העיר כי העלות של ייצור חשמל מגז היא כ-20 אגורות לקילו וואט ואמר כי המשמעות היא שההפרש צריך למעשה להוות את כל ייתר התועלות.

ח"כ דב חנין אמר כי התחום צריך תמיכה ממשלתית וכי אם יפעלו בו רק כוחות השוק נגיע למקומות בעיתיים. הוא הביע חשש כי גילוי הגז ידחק את הצורך לפתח ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. ח"כ משה פייגלין אמר מנגד כי הוא מאמין בארץ נקייה וירוקה אבל הדיון על הירוק הוא מלא "פוליטקלי קורקט". לדבריו, הוא שמע כי מחזור הבקבוקים מזהם פי 3 מאשר השלכתם לאשפה וייצור מערכות פוטו וולטאיות בסין מזהמות יותר ממה שיחסכו כל חייהן – ולכן לא בטוח שמדובר בדבר כלכלי או נקי.

מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה המתחדשת, איתן פרנס, אמר כי בישראל הרגולטורים לא יודעים לעבוד בתנאי ודאות של תכנון ארוך טווח. הוא התייחס להערכות בדבר התייקרות החשמל ואמר כי המספרים היו נכונים בתנאי שכל המתקנים היו מותקנים כבר ב-2010. הוא הסביר כי בעתיד ההערכות הן שעלות הייצור תרד. נציג משרד האנרגיה והמים, דורון אהרון, התייחס גם הוא לסוגיית העלות ואמר כי ב-3 השנים האחרונות היה חבר במליאת רשות החשמל וחתם על העלאת תעריפים שהסתכמה בסה"כ ב-30%. "רעדה לי האצבע בכל פעם, בסוף יש משפחות שמשלמות את זה", אמר אהרון. לכן, הוא הוסיף, צריך להגיע לאיזון בשימוש באנרגיה מתחדשת.

נציגי חברות הפועלות בתחום המערכות הסולאריות הזהירו מגוויעת הענף. לטענתם, כיום המשקיעים לא יכולים לקבל אופק ברור ולדעת מה התשלום שיקבלו. סמנכ"ל ומנהל אגף תכנון פיתוח וטכנולוגיה בחברת החשמל, דוד אלמקיאס, אמר כי ייצור חשמל מגז יותר כדאי מאנרגיה פוטו וולטאית, אך ציין גם כי ייצור חשמל מרוח הוא פתרון שנחשב כלכלי. עם זאת, גיא רובינשטיין, מחברת אוירם הפועלת בתחום, אמר כי בישראל לוקח שנים לאשר ברמה התכנונית הקמת מתקני רוח. מנהלת אגף תשתיות במשרד הפנים, נועה נאור, כי המשרד מתכוון לאשר עד סוף השנה תוכנית מתאר להקמת מתקני רוח וציינה כי היו תקדימים של קבלת אישורים תוך שנה.

היו"ר פרופ' ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה דורשת מהממשלה לעמוד ביעד שהציבה לעצמה לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, ותעקוב אחר היישום. כמו כן, הוועדה דורשת ממשרד האנרגיה והמים וממשרד הפנים לסיים את תוכנית המתאר בהקדם ולהסיר חסמים סטטוטוריים העומדים המונעים ייצור חשמל מאנרגיית רוח. פרופ' ברוורמן שב והתייחס לדוח קנדל, ואמר כי הוא רוצה לדעת מי הגורם שמונע את פרסום הדוח. "לא ייתכן שהדוח קיים מסוף 2012 ולא פורסם", אמר. הוא הוסיף כי "הוועדה קוראת לממשלה לצפות פני עתיד, לאפשר גיוון מקורות אנרגיה ולא להמית את ענף האנרגיות המתחדשות רק בגלל בירוקרטיה, חסמים וחוסר אופק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully