וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האנרגיה פרסם את תמלילי ועדת צמח

עמירם ברקת

4.6.2013 / 19:49

מהתמלילים עולה כי נציגי משרד האוצר ביקשו לאפשר יצוא גז בכמויות גבוהות בהרבה מאלה שהותרו לבסוף ע"י הוועדה. עמדת האוצר זכתה לתמיכת נציגי המועצה הלאומית לכלכלה

משרד האנרגיה והמים פרסם הערב (ג') את התמלילים המלאים של ועדת צמח, הוועדה הבינמשרדית לבחינת מדיניות הגז הטבעי בישראל, לבקשת שר האנרגיה סילבן שלום. מהתמלילים עולה כי נציגי משרד האוצר ביקשו לאפשר יצוא גז בכמויות גבוהות בהרבה מאלה שהותרו לבסוף ע"י הוועדה. עמדת האוצר זכתה לתמיכת נציגי המועצה הלאומית לכלכלה אך עוררה את התנגדות המשרד לאיכות הסביבה שדרש להשאיר כמות גז גדולה מכפי שקבעה הוועדה.

עיקר הוויכוח נסב סביב אותה כמות שאמורה לשמש עתודה אסטרטגית שמיועדת לספק את צרכי המשק ל-25 שנה. בדוח הביניים של הוועדה היא המליצה על השארת כמות של כ-400 מיליארד מ"ק (BCM) שהיא פחות ממחצית כמות הגז שיש בידי ישראל. בדוח הסופי הוגדלה כמות זו ל-500 מ"ק, אך המשרד להגנת הסביבה דרש להגדילה ל-550 מ"ק. כיום דורש השר להגנת הסביבה עמיר פרץ להגדיל את הכמות לכ-600 מ"ק.

בתוך כך, הערב נחשף ב"גלובס" כי שר האנרגיה והמים סילבן שלום הגיש לראש הממשלה את המלצותיו בנושא יצוא הגז ואישור דוח צמח בממשלה. בנוסף נודע ל"גלובס" כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט התבקש לחוות את דעתו בשאלה האם הממשלה רשאית לקבל לבדה את ההחלטה על הגבלת יצוא הגז או שעליה להעביר את ההחלטה גם לאישור הכנסת. ועדת הכלכלה של הכנסת שתתכנס מחר לדיון שני בנושא דורשת להעביר להכרעת הכנסת כל החלטה שתתקבל, לאור המשמעויות הכספיות הכבדות של הנושא והשלכותיו על משק האנרגיה והמשק בכלל. (לסיפור המלא)

להכרעה בנושא יש משמעות רבה על אפשרויות הייצוא של מדינת ישראל, שכן יש צורך בכמות מינימלית של כ-350 מ"ק כדי להצדיק הקמת תשתיות הנזלה שיאפשרו יצוא גז.

התמלילים המלאים של הוועדה פורסמו באתר של משרד האנרגיה והמים. יש לציין כי התמלילים אינם ערוכים, הם מובאים במלואם כפי שהוקלטו ונכתבו. כמו כן, מהתמלילים הושחר מידע שבגילויו יש חשש לפגיעה בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה, מידע עליו קיים חיסיון מסחרי או כלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully