וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הביטחון נלחם בציבור הישראלי

ד"ר מיכאלה אלרם

5.6.2013 / 12:49

כמדי שנה חוזרים משרד הביטחון וצה"ל לאיים כי קיצוצים בתקציב המשרד יביאו לפגיעה בביטחון. ד"ר מיכאלה אלרם סבורה כי הגיע הזמן להתחשב גם בביטחון החברתי

שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ מפזרים בימים האחרונים כותרות רעשניות בתקשורת על פגיעה ביכולתו של צה"ל בגלל הקיצוץ בתקציב הביטחון. הציבור שומע מיעלון הצהרות על "מצב משברי ושנה קשה מאוד ב-2014" ומהמטכ"ל בראשות בני גנץ אנו למדים על ביטול כל התעסוקות המבצעיות לאנשי המילואים, צמצום אימוני כוחות הסדיר, ביטול כל התרגילים המטכ"ליים השנה, פגיעה בהיקף החינוך והרווחה לחיילים, סגירת חטיבות. כמובן נשמע גם האיום השגרתי שחוזר על עצמו כל אימת שהמילה קיצוץ עולה- צמצום באמצעי הלחימה.

במסגרת התקפה כוללת נגד הקיצוץ יעלון דחה את הביקורת על גובה הפנסיה של אנשי הקבע במשפט: " יש לא מעט אגדות אורבניות...יש לא מעט משרתים בקבע שמקבלים השלמת הכנסה". נוגע ללב כשמדובר בחיילים שחלקם משתחרר בגיל 46 עם פנסיה מכובדת (תקציבית או צוברת) ופונים לעבוד בשוק האזרחי בשכר יפה. 46% מכלל התקציב הצבאי, בהתבסס על נתוני 2013, מועבר כידוע לטובת כוח האדם ועלויות השכר ומדובר בסכום עתק.

האלטרנטיבה - פגיעה בביטחון החברתי

במשרד הביטחון מודעים היטב למשמעות שאי קיצוץ בביטחון משמעותו גזירות כלכליות נוספות על הציבור בהיקף של 2-3 מיליארד שקל. מבול הגזירות שנחת וצפוי להגיע לכיסם של אזרחי ישראל אינו מרתיע את יעלון ואנשיו ממסע ההפחדה התקשורתי. סביר להניח ששר הביטחון לא מנותק לחלוטין מהמציאות הכלכלית והוא בוודאי יודע שהמע"מ עלה והקצבאות קוצצו וגם הבלו על הדלק נותר כשהיה.

"הפטנט" של מצב משברי וביטול אימונים עובד בצה"ל ובמשרד הביטחון מאז שיעלון וגנץ סיימו את קורס הקצינים, לפני 35 שנה ויותר. הפטנט עבד תמיד עם הממשלות השונות שחששו להצטייר כפוגעות בביטחון "לנוכח האיומים באזורנו והסכנות הקיומיות של המדינה" ציטוטים הלקוחים החל משמיר ורבין ז"ל ועבור עד נתניהו בקדנציה הקודמת. מערכת הביטחון כיום משתמשת, כצפוי, באותו נימוק. החידוש היחיד, לצערנו, טמון בהתעלמות מוחלטת מהגרעון בתקציב המדינה והתמקדות בצרכי הביטחון על פני רווחת החברה.

לא יעלה על הדעת שמשרד הביטחון יפחיד את שרי הממשלה והציבור תוך אי התייחסות למצב הכלכלי במשק. הביטחון הצבאי בוודאי חשוב לכולנו, אבל בישראל 2013 הביטחון החברתי חשוב לא פחות ואולי אף יותר . מדינה עם פערים חברתיים קשים, שכבות ציבור רחבות שמגרדות את קו העוני, חייבת כמשימה לאומית לדאוג לחוסן חברתי- כלכלי. טוב יהיה אם יעלון וגנץ יפנימו את הצורך בחברה תקינה ממנה צומח צה"ל.

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully